Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

jag festade när jag pluggade och det var roligt under den fasen i livet. Nu är jag i en annan fas och ränner inte runt på krogen.

Då måste jag vara väldigt mogen eftersom jag inte festade när jag pluggade heller ;)
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Det trodde jag med.
Men även om jag har haft 3 egna spädbarn, så förstår jag mig inte på andras alla gånger.
Varje spädbarn har sina egna signaler som det tar ett tag att lära sig att tyda.
Så att man vet vad som är normalt för just DET spädbarnet.

Det är därför som Vården vill ha med föräldrar hos just spädbarn.

Ja, men har man då samma barnvakt alla gånger och låter denne lära känna barnet så borde det fungera alldeles ypperligt att ha den personen som barnvakt under några timmar.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Ja just det DU vill.
Och du skall o.s.v.
Och det tycker du skall gå före barnets behov.
Det tycker inte jag.

Så där tycker vi olika.
Jag hoppas att du ändrar dig innan du får egna barn.



Det är just de skrikiga barnen som är svårast att ta hand om för andra än föräldrarna.
Om de är svårt att veta när skriken är det normala allmänna gnället och när något verkligen är fel.
Dessutom så är det mycket svårt att få tag på en barnvakt som vill ta hand om ett skrikigt barn.
Det är ju liksom ingen trevlig upplevelse.

Det ena utesluter faktiskt inte det andra. Barn kanske tycker att det är trevligt att få härja med andra än sina föräldrar?! Jag vet inte utan undrar bara.
Varför ska jag ändra mig? Varför ska jag förändra hela mitt liv för ett barn när det inte är nödvändigt?

Då får de föräldrarna låta bli att gå på bröllopet eller vad det nu är om de inte får en barnvakt. Jag skulle bli väldigt irriterad om jag gifte mig och det satt ett barn och gapskrek genom hela ceremonin.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Jag tror absolut det är viktigt att få ha kvar sina intressen &hobbys när man skaffar barn, det är bra att även kunna ägna sig åt annat ngn gång då & då för att ha kvar glädjen & inspirationen att vara en bra förälder.Om man offrar exakt allt för barnen så blir man nog inte helt lycklig heller, men det måste finnas en balans.
Hemskt med folk som bara tänker på att gå ut & festa direkt de fått barn, njut så länge de är små skulle jag vilja säga.
Sen beror det på vad man haft för liv, personligen sitter jag hemma alla kvällar, åker på ng festival om året, så jag kommer säkert fortsätta mitt vanliga liv förutom att man kommer ägna all tid man förr slösat på onödiga saker åt att istället ta hand om en annan individ.& så mkt mer meningsfullt livet blir oxå!!
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Ja, men har man då samma barnvakt alla gånger och låter denne lära känna barnet så borde det fungera alldeles ypperligt att ha den personen som barnvakt under några timmar.

Det fungerar inte riktigt så...
Mina föräldrar känner min son väl. Men trots att de träffar honom flera ggr i veckan och emellanåt är barnvakt och känner honom väl, så skulle de kanske inte se/notera/upptäcka "det där lilla" som jag eller sonens far skulle se direkt.
Det kan vara färhen på kinderna, hur hans skrik låter, sättet han rör sig på eller avsaknaden av rörelser...
Saker som vi skulle notera direkt, men som de inte skulle notera då de inte spenderar 24h/dygn med honom...
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Jag skulle bli väldigt irriterad om jag gifte mig och det satt ett barn och gapskrek genom hela ceremonin.

Då får vi hoppas att du noterar det i din inbjudan.

Jag satt själv med en gnällig son på bröllop i helgen och eftersom vi alla tre (jag, sambon, sonen) var bjudna, antog jag att det var ok...

(Lite OT kanske...)
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Barn kanske tycker att det är trevligt att få härja med andra än sina föräldrar?!
Inte när de är riktigt små.
Under 18 månader och mindre ju mindre de är.

Varför ska jag ändra mig? Varför ska jag förändra hela mitt liv för ett barn när det inte är nödvändigt?
Man behöver inte förändra hela livet.
Men vissa saker ÄR nödvändiga att förändra när barnen är riktigt små.
Det kommer man inte undan.
Vissa saker måste vänta tills att barnen blir stora nog att kunna ha det bra även hos en barnvakt.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Man behöver inte förändra hela livet.
Men vissa saker ÄR nödvändiga att förändra när barnen är riktigt små.
Det kommer man inte undan.

Det där beror ju mycket på hur man lever i förväg också. För mig har krogen aldrig varit en faktor att räkna med i sammanhanget (innan barnen var jag för pank, nu har jag för mycket annat för mig), men fick jag en bebis idag fick jag nog fundera på hur många timmar i veckan det är rimligt att jobba samt vara i stallet.

Förutom hälsoaspekterna, så är det väl inte direkt ett tecken på mognad att rida men ett tecken på omognad att dricka en och annan öl med sina vänner? (Tänker mig nu inte att man blir redlös och inte vet vad man gör.)
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Det där beror ju mycket på hur man lever i förväg också. För mig har krogen aldrig varit en faktor att räkna med i sammanhanget (innan barnen var jag för pank, nu har jag för mycket annat för mig), men fick jag en bebis idag fick jag nog fundera på hur många timmar i veckan det är rimligt att jobba samt vara i stallet.

Förutom hälsoaspekterna, så är det väl inte direkt ett tecken på mognad att rida men ett tecken på omognad att dricka en och annan öl med sina vänner? (Tänker mig nu inte att man blir redlös och inte vet vad man gör.)

Nu tror jag inte på att driva saker in absurdum så givetvis kan ett krogbesök hinnas med även om man är förälder. Jag tror inte heller att barnvakt är skadligt ens för en ettåring om det är en kortare stund.

Det jag menar är att det får konsekvenser att bli förälder. man kan inte leva exakt som innan. Det blir annorlunda men inte nödvändigtvis sämre. Om man inte förstår att livet ändras när man får barn så tycker jag man är omogen faktiskt.

Vi har tex gått från 100 till 5 hektar och från 8 till 3 hästar hemma sen vi fick barn. Tiden räcker inte helt enkelt.

Det jag sett av att föräldrarna och ännu oftare pappan sett till att vara borta från hemmet lika mycket som innan är att det slutar i skilsmässa.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Alltså, har ni regelbundna kontakter med tex far- och morföräldrar? Eller någon nära vän eller kanske en kusin? Jag såg inget problem i att någon gång då och då lämna en tvååring till den sortens närstående, även över natt. Tvååringen ville det dessutom själv, vilket han sa med full begriplighet.

Nope, inget "nära" nätverk på orten. Men framför allt är det just det att det här barnet inte PRATAR. Och blir otröstlig tills affektkramper inträder om man inte förstår vad han menar :crazy: (undrar vem han fått envisheten av :angel: )

På dagis går jättebra. De har lärt honom teckenspråk och känner honom jätteväl.

Vi hade ("känd") barnvakt en kväll också en gång, men den gången vi var borta båda hann ungen bli sjuk och nästan intorkad (spytt och feber) på fyra timmar :o - man blir ju lite avskräckt från att hålla sig borta liksom :crazy:
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Ja vi börjar nog bli gamla och trista för nu håller jag med dig också till 100% :D
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Det ena utesluter faktiskt inte det andra. Barn kanske tycker att det är trevligt att få härja med andra än sina föräldrar?! Jag vet inte utan undrar bara.
Varför ska jag ändra mig? Varför ska jag förändra hela mitt liv för ett barn när det inte är nödvändigt?

Då får de föräldrarna låta bli att gå på bröllopet eller vad det nu är om de inte får en barnvakt. Jag skulle bli väldigt irriterad om jag gifte mig och det satt ett barn och gapskrek genom hela ceremonin.

Varför ska du ändra dig?

Nej gör för all del inte det. Fortsätt vara "nitton" hela livet. Men sterilisera dig gärna då.

Enda sättet att inte förändra sitt liv på efter att man fått barn är att adoptera bort det.

Men då är tuttarna redan fulare ;)

Och SJÄLVKLART följer BEBISAR med på bröllop och alla fester som föräldrar är bjudna på.

Men det är väl för jag inte har kompisar som är så trångsynta och egotrippade som du.

Bebisar AMMAS ofta och vill vara med maten förstår du.

Du kan inte dra fenomenet "barn" över en kam.

En bebis är något HELT annat än en åttaåring liksom.

För att inte tala om vad en 2½-åring är :angel:
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Jag tror faktiskt inte att det är någon i denna tråd som försöker få fram att livet ska vara exakt som innan man får barn. Vad jag däremot kan se så vill många gå ut och ha trevligt (vad det nu må vara för alla här) IBLAND. Jag kan inkluderas i dom. Jag tillbringar alla dygnets timmar, varje dag, med min son. Jag har varit och handlat utan honom några gånger, varit på ett julbord samt så fick jag (Med sorg) ha honom hos barnvakt några gånger som 2 månaders för att jag skulle lyckas med mitt körkort (Tog lektioner). Pappan kunde inte vara närvarande av olika omständigheter, så jag valde någon jag litade på. Och han var inte ens ledsen en enda gång. Nu är Sebastian en väldigt glad och utåtriktad liten kille som fortfarande gillar alla han stöter på, så det kan väl bero på det.

Någon tog upp det här med att ha hund/häst/djur-vakt. Jag är grymt noggrann med att ha rätt hundvakt, och jag är än mer nogrann i vem som får ha hand om mitt barn om jag inte kan. Pappan är ju alltid den jag vill välja först, men om inte han kan då? Ja, då får man välja ut någon annan man litar på till 100% helt enkelt.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Men tycker du det skulle kännas bra om både du och pappan var rejält berusade ? Även om du hade en kompetent barnvakt.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Nej, det skulle jag inte. Jag har inte varit rejält berusad sen jag var 15 år gammal,och är inte intresserad av att bli det heller. Jag mår bara illa, och världens snurrar när jag vill sova. Jag nöjer mig med att bli påverkad, men ändå klar i huvudet. Blir aldrig någonsin full, alltså.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Det jag menar är att jag tycker det är normalt att man aldrig SUPER som förälder.

Om det hörde till ens vanor innan bebin att man söp sig dyngrak som i det fallet TS refererar till, så kan man ju lika gärna ändra dem medan bebin är i magen om man inte kommit på den lysande idén tidigare.


Och för er som tycker att njuta ett gott glas vin till god mat eller ta två öl på en lång kväll är supa vill jag bara citera den vanligaste betydelsen från SAOL:

SUPA : i fråga om omåttlig förtäring av alkoholhaltig(a) dryck(er) (t. ex. av inre tvång l. för att starkt berusa sig), dricka (se DRICKA, v. 7 ); äv. med obj. betecknande vad som drickes (jfr b o. 7 ). Han super, BETYDELSE: han är alkoholist l. alkoholiserad.

Förutom de betydelserna som handlar om insupande av luft eller dryck (vilken som helst) så definerias ordet idag ha en betydelse om OMÅTTLIGT alkoholbruk vars syfte är att bli berusad och redlös. Jämför tex "supa under bordet". "supa bort allt man äger och har".

Det första man i så fall ska supa bort är sitt barn, så någon annan mer lämplig person får ta ansvar för det :mad:
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Då får vi hoppas att du noterar det i din inbjudan.

Jag satt själv med en gnällig son på bröllop i helgen och eftersom vi alla tre (jag, sambon, sonen) var bjudna, antog jag att det var ok...

(Lite OT kanske...)

Självfallet tänker jag skriva med att små barn inte är inbjudna. Om jag inte minns fel var just det "problemet" uppe i AB förra året.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Varför ska du ändra dig?

Nej gör för all del inte det. Fortsätt vara "nitton" hela livet. Men sterilisera dig gärna då.

Enda sättet att inte förändra sitt liv på efter att man fått barn är att adoptera bort det.

Men då är tuttarna redan fulare ;)

Och SJÄLVKLART följer BEBISAR med på bröllop och alla fester som föräldrar är bjudna på.

Men det är väl för jag inte har kompisar som är så trångsynta och egotrippade som du.

Bebisar AMMAS ofta och vill vara med maten förstår du.

Du kan inte dra fenomenet "barn" över en kam.

En bebis är något HELT annat än en åttaåring liksom.

För att inte tala om vad en 2½-åring är :angel:

Nu är jag visserligen inte nitton år men om det gör dig nöjd att gå till personangrepp för att du saknar argument så be my guest.
Jag ser det verkligen inte som självklart att ta med barn öht om de inte är inbjudna. Jag är knappast ensam om att vilja ha ett bröllop som inte störs av barnskrik. Vill folk ha sådana bröllop så är det upp till de personerna, jag tänker inte ha det.
Jag vet inte om du kan läsa men jag har aldrig skrivit att jag inte ska förändra mig. Däremot tänker jag inte förändra saker bara för ändrandets skull. Förändringar genomför jag när de behövs, inte förr.
Du kanske inte vet det men man kan pumpa ur mjölk. Dessutom är det långtifrån alla bebisar som ammas ändå. Du kanske hittar på problem som inte finns?
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Inte när de är riktigt små.
Under 18 månader och mindre ju mindre de är.

Säger vem? Jag har haft barnvakt när jag var yngre än så och varit glad hela tiden. Det är jag inte ensam om heller.

Man behöver inte förändra hela livet.
Men vissa saker ÄR nödvändiga att förändra när barnen är riktigt små.
Det kommer man inte undan.
Vissa saker måste vänta tills att barnen blir stora nog att kunna ha det bra även hos en barnvakt.

Jag har, som jag skrivit snart 100 ggr tror jag ;) , inte tänkt låta bli att förändra ngt. Däremot tänker jag inte förändra saker som faktiskt fungerar.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Det fungerar inte riktigt så...
Mina föräldrar känner min son väl. Men trots att de träffar honom flera ggr i veckan och emellanåt är barnvakt och känner honom väl, så skulle de kanske inte se/notera/upptäcka "det där lilla" som jag eller sonens far skulle se direkt.
Det kan vara färhen på kinderna, hur hans skrik låter, sättet han rör sig på eller avsaknaden av rörelser...
Saker som vi skulle notera direkt, men som de inte skulle notera då de inte spenderar 24h/dygn med honom...

Nej, visst visst. Om ni vill inte vill komma ut på egen hand så får ni göra precis som ni vill. Jag har fullt förtroende för de barnvakter jag isf skulle välja. Precis som jag har fullt förtroende för de som får vara häst-, hund- eller kattvakt. Har jag ingen person jag litar fullt ut på så stannar jag hemma eller tar djuren med mig. Så enkelt är det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 428
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 801
Övr. Barn Tyckte också den "vanliga" uppdelningen var så taskig på något sätt, mamman är hemma i ett år och allt är jobbigt sen kommer pappan in...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
13 198
Senast: Imogen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 957
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp