Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Min man skulle inte kunna köra bil tvärs över en tom fotbollsplan om det så gällde livet. Jag kan inte se att det är oansvarigt, jag har lämnat honom ensam med ansvar för barn och djur och åldringar medan jag varit på andra sidan Atlanten flera gånger.

Det finns vänner, det finns kollektivtrafik, det finns taxi och det finns ambulans. Bilen ser jag inte som räddaren i nöden, räddaren är att lämna lite rejält med extrapengar till honom när han ansvarar för allt mitt. Och inte skulle jag avkräva honom absolut nykterhetslöfte heller.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

För mig är inte alkohol viktigt, utan det jag ofta reagerat på i de här diskussionerna är att det ofta snarare verkar handla om missunsamhet "får inte jag dricka så ska minsann han inte heller få".
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Och barnvakten kan inte ta barnet till sjukhuset om något händer eller vad?

Det klart att en kompetent barnkvakt kan avgöra om barnet behöver sjukvård, och se till att barnet får det. Men hur tror du föräldrarna känner sig efteråt, oavsett utgång?

Det handlar inte om misstro mot barnvakten. För min del handlar det om att skydda mig själv från obehag. Jag skulle må dåligt om jag i efterhand får veta att mitt barn varit nära att dö, och varken jag eller pappan fanns där då.

Det hade varit jobbigt även om anledningen hade varit t ex jobb, men ännu jobbigare om anledningen var att jag varit på fest.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Som gravid tjej är det svårare att komma ifrån...fröet lever och växer inuti en och jag vet att många tycker det är orättvist att mannen kan och vill! dricka alkohol och festa och inte har samma besvär och "förbud" mot än det ena och än det andra som de har (tex i matväg). Har läst en hel del på tex familjeliv om tjejer som tycker synd om sig själva för att killen kan göra sånt inte de kan...och skriker och gråter över orättvisan. :crazy:

Folk som ska sluta röka brukar ofta göra det i grupp. Om man ska sluta röka tycker de flesta att det är svårt att umgås mycket med rökare.

Jag vet många par där både killen och tjejen slutat röka/snusa samtidigt när de väntar barn. De stöttar varandra.

När jag blev gravid slutade jag snusa. Det var jobbigt. Min man fortsatte snusa, men däremot slutade han röka. Det kändes bra att vi båda kämpade med något, för vårt barns skull.

Jag har faktiskt förståelse för att partypinglor kan behöva liknande stöttning när de måste avstå från alkohol och vilda partyn.

Om man som kille har valt en partyprinsessa till partner, och även valt att skaffa barn med henne, då får man nog vara beredd på att det blir en jobbig omställning för henne när hon blir gravid. Allt man kan göra för att underlätta för henne, har ju både hon och barnet del av. Det kallas kärlek!:love:
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

*KL*

Jag skulle önska att ingen skaffade barn förrän de slutat använda uttryck som "gå ut och supa":cool:
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Det finns vänner, .

Det är ju att ha backup.
Och så är han ju inte gravid heller när du åker.
Utan fullt arbetsför.
DET tycker jag är en stor skillnad.

Hade du lämnat honom att sköta allt om han hade haft ett brutet ben?
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

.... och därmed är det ju helt ointressant ur säkerhetssynpunkt om man druckit en halv flaska vin eller inte.

Det är det då definitivt INTE.
Om man har ett akut sjukt barn att ta hand om så behöver man vara skärpt.
Så att man kan läsa barnets signaler och föra dess talan.
Det har inte bara med bilkörning att göra.

Utan att man kan missa små viktiga signaler om man sitter i sin "Halv-flaska-vin"-dimma.

Och om du påstår att DU är skärpt efter en halv flaska vin, så betyder det att du druckit så mycket att du fått en ökad tollerans.
Och då så är det dags att se över sin konsumtion.

Alkohol är en drog och ett gift.
Det dödar, om än långsamt.
Att hälla i sig gift nu och då som nöje är liksom en farlig idé.
Det är under påverkan av alkohol som det händer olyckor - även utan bil.
Det hände nyligen på ett Kärnkraftverk.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Nej min sambo är inte ute och festar. de gör han inte i vanliga fall heller så.

Han tillbringar ibland helgkvällarna/nätterna i garaget å meckar med sin bil. men oftast är han hemma med mig då han vet att jag tycker det är tråkigt att sitta hemma själv på kvällarna.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Det är ett ansvar jag inte delegerar bort. Och jag har ingen förståelse för att andra gör det heller. Folk kan ju knappt lämna sina hästar till hästvakt - men spädbarn ? som blixtsnabbt kan bli väldigt sjuka ?

Om ditt barn blev sjukt - skulle du då säga "nä jag super i kväll, kan du köra det till sjukhus? "

Har du barn ?????????

En bebis kan inte PRATA.

Den måste ha dem som kan kommunicera bäst med den hos sig för att "tolkas" och SÄRSKILT i en ny skrämmande miljö som ett sjukhus behövs föräldrarna.

Jag lämnar lugnt över ansvar för både hästar och katter på andra människor. Jag väljer ju vem som vakta dem och väljer personer som jag känner mig trygg med. Jag tillbringade en knapp månad på andra sidan jordklotet för några år sen, lämnade två tävlingshästar varav en dräktig i andras vård. Det gick alldeles utmärkt.
Jag har noll förståelse för föräldrar som inte vågar lämna bort sina barn för en kväll. Då har man imo problem.

Nej, jag har inte barn. Dock ser jag det inte som ett hinder till att diskutera frågan.
Om jag hade barn och var borta på annat så är jag säker på att den som är barnvakt är fullt kapabel att köra in barnet till sjukhuset och därefter ringa mig. Sen antar jag att jag är fullt kapabel att sätta mig i en taxi till sjukhuset. Det handlar inte om kvantfysik utan om att sätta en bebis i en bil och köra in till ett sjukhus.

Vem säger att barnet inte kan vara lika tryggt med en barnvakt, t.ex. sin mormor och morfar, som med sina föräldrar?
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Det klart att en kompetent barnkvakt kan avgöra om barnet behöver sjukvård, och se till att barnet får det. Men hur tror du föräldrarna känner sig efteråt, oavsett utgång?

Det handlar inte om misstro mot barnvakten. För min del handlar det om att skydda mig själv från obehag. Jag skulle må dåligt om jag i efterhand får veta att mitt barn varit nära att dö, och varken jag eller pappan fanns där då.

Det hade varit jobbigt även om anledningen hade varit t ex jobb, men ännu jobbigare om anledningen var att jag varit på fest.

Ja, och då får det stå för den personen som gör det valet. Jag skulle vilja gå på viktiga kalas även om jag hade små barn.
Men var och en gör sitt val. Det jag kan irritera mig på är de som gör ett val och, helt utan anledning, föraktar de som gör det andra.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

*kl*

Jag har svårt för fulla människor öht, och dricker mycket lite själv.
Men visst, vill partnern ut och umgås med vänner och dricka ett par öl så är det helt okej.
Det jag skulle uppleva som trist vore främst om jag skulle bli sittandes hemma utan att träffa folk under en stor del av graviditeten.

Min gravida väninna hänger halvvägs in i graviditeten med ut, hon gillar fortfarande den sociala biten, och har inga problem med sin graviditet. Hon dansar och dricker mineralvatten. Sen har de i viss mån flyttat den del av festerna inom hemmets väggar, då kan hon lätt gå och lägga sig och de andra fortsätta.
Ur vänsynpunkt är det kanon, och hon trivs med det. Vi har kvar umgänget, och att sitta hemma och dricka te med henne jämt skulle jag faktiskt inte tycka var så kul.
Anpassningen vi gjort är att välja ställen med bra möjligheter att sitta för henne, och att det blir fler middagar ute än danskvällar.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Nej Petruska, jag menar inte att man måste ha tillgång till bil och körkort om man inte bor i obygden, jag menar att en förälder till en bebis rimligen bör vara lika nykter som det krävs för att få köra bil för att kunna bedöma rätt och fatta rätt beslut och inte sova onormalt tungt.


Alltså det inte är KÖRKORTET utan KOLLEN som är grejen.


"Köra barn" är liksom inte mindre viktigt :crazy:
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Vem säger att barnet inte kan vara lika tryggt med en barnvakt, t.ex. sin mormor och morfar, som med sina föräldrar?

Öh.

Vilken verklighet lever du i ?

En bebis är tryggast med sina föräldrar förstås. Eller, med den/dem som dygnet runt inte gör annat än lär sig tolka dess språk och ge den trygghet.

Om mina bebisar vore lika trygga när de blev sjuka med andra än med mig och pappan, då skulle jag ALLVARLIGT ifrågasätta hur jag skött min uppgift som förälder.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

...till exempel: min två-åring pratar fortfarande inte.

Han är sjuk i snitt en natt av fyra. Och då är han ibland VÄLDIGT sjuk. Inte ens jag som känner honom och hans reaktioner sedan födseln och dessutom är läkare kan alltid greppa läget fullt ut. Och han är en alldeles normal unge utan något konstigt syndrom eller så, reagerar bara som många andra kraftigt på infektioner och kan ha kramptendenser och lätt bli tät i öronen.

En gång har han slutat andas. Hade jag sovit djupare eller vi hade haft barnvakt som inte stirrade oavbrutet på honom klockan 4 på morgonen - vad hade hänt då ?

Om man tycker fester utan barn är viktigare än att en förälder alltid är med SMÅ barn så de vet att de kan vara trygga när de än vaknar - hur resonerar man då ?

Sambon och jag är rörande överens om att den minsta är för liten att lämnas. Och att femåringen absolut är stor nog, det blev han kanske vid 3 års ålder.

Den här attityden *jag ska minsann aldrig ändra något för att jag får barn* är så omogen att jag får hål i magen när jag tänker på vilken utveckling vi är på väg in i när de självupptagna 80-talisterna ska börja få barn :crazy:
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Men det hindrar väl inte att EN av föräldrana är hemma och den andra ute på sitt?
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Vill tacka dej för alla dina kloka inlägg:bow: :bow: :bow:
Håller med dig fullt ut:bow: :bow: :bow:
Äntligen någon med samma åsikter som jag:)
Att vara förälder är inte något man kan "lämna ifrån sig" den dagen man blir gravid tills den dagen de är vuxna har man alltid ansvaret, alltid:love:
Tänk vad lyckliga människor skulle bli om alla föräldrar förstod det:love:
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Nej det gör det inte. Men nu pratade den jag svarade om att gå på "viktiga" fester ihop med sin partner där båda kunde dricka, och då ha barnvakt till en liten bebis. Och få det att låta som att det var lika tryggt och bra för bebin.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

.....och om ute på sitt betyder "supa" skulle jag inte heller gilla det.

Ofta har man TVÅ barn. Jag skulle då inte vilja släpa två barn till akuten mitt i natten för att partnern var för packad för att ta hand om det ena.

Jag kan inte komma något enda tillfälle där jag tycker det är OK att abdikera från sitt föräldraskap och SUPA.

(dvs dricka för att bli BERUSAD)
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Nej det gör det inte. Men nu pratade den jag svarade om att gå på "viktiga" fester ihop med sin partner där båda kunde dricka, och då ha barnvakt till en liten bebis. Och få det att låta som att det var lika tryggt och bra för bebin.

Ah, det är ju en annan femma. Som sagt, drickande är ointressant för mig. Det kan jag ge upp utan det är en upoffring.(och skulle inte skaffa barn med nån som inte resonerar likadant) Och inte heller så anser jag att det är nödvändligt att bara gå på fest tillsammans.

Men jag tycker det är viktigt att alla har en chans att komma ifrån då och då. Om det så är att ta en öl med polarna, åka på träning med hästen eller sparka en boll.
Attityden jag vänder mig emot är den som man rätt ofta ser "jag kan inte göra X alltså måste jag sitta hemma, och då ska han fanimej göra det med. Annars är det orättvist"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 428
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 801
Övr. Barn Tyckte också den "vanliga" uppdelningen var så taskig på något sätt, mamman är hemma i ett år och allt är jobbigt sen kommer pappan in...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
13 198
Senast: Imogen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 957
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp