Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Nej jag tror inte heller det är normalt. De flesta är faktiskt inte så dåliga att man är oförmögen att klara sig.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Nej jag tror inte heller det är normalt. De flesta är faktiskt inte så dåliga att man är oförmögen att klara sig.

Isf är jag fundersam på varför folk öht skaffar barn, och då framförallt fler barn. Jag skulle inte vilja vara oförmögen att klara mig själv i 6-7 månader.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Som Escodobe skrev, så definierar vi nog alla ordet supa på olika vis. Jag kan ofta säga att Sebastians pappa var ute och söp igår, fastän han inte ens blev full. Utan det är att han drack alkohol och var på en fest, helt enkelt.

Min pappa var alkoholist, så jag vet hur det är att se någon missbruka inom familjen.

Men jag står ändå fast vid att man ska få gå på fest och dricka sig full nu och då, om man känner för det. Oavsett om man är förälder eller ej. Jag tycker inte om galet supande, oavsett om man är förälder eller ej. Det hör hemma i tonåren känns det som. Men när Sebastian var nästan 3 mån gammal så lämnade jag honom hemma med sin farbror, medan jag gick på ett trevligt julbord som varade till kl 3 på natten och innehöll både god mat, trevligt umgänge OCH alkohol. Jag ser inget fel i det, gör du? Nästa månad ska jag på 30-års fest, och då kommer det att bli alkohol också, en hel del antagligen. Men Sebastian kommer inte att behöva se någon av oss fulla för det.

Allt handlar om HUR man konsemuerar alkohol, hur man tänker kring det, vad barnen får vara med om osv osv. Det är det jag menar med svartvit världsbild. Du verkar bara se missbruk och elände. Det finns normalt bruk och bra liv också..
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Jag förstår inte varför man ska förbjuda:confused:

Om man har behov av att bestämma kan man väl göra det på andra sätt:)

För mej handlar det om två människor som av kärlek valt att bli tre:love:

Varför ska man då ha behov av att bestämma över sin partner:confused:

För mej handlar det om att en så stor sak som att få barn inte bör hända i livet förren man har slutat ha behov av att enbart vara egoistisk.

Sen kan nästa diskussion börja...för det är ju bara egoister som skaffar barn eller hur;)

Fast jag anser det inte som egoistiskt att umgås med sina kompisar ;) Sen är det nog olika från person till person hur denna uppfattar "supa". Dyngpackad och slåss eller ta en öl med kompisarna.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Man får oftast INTE åka ambulans - faktiskt.
Utan man får ta en taxi om den kommer.

Att vara i stan nära sjukhuset är ju annars en bra variant.
Men det går visst att ta sig från Eckerö om man vill.
Det är bara en fråga om pengar.
Det finns helikopter, då så är du framme på ett kick.
Men jag tror inte att du får flyga med om du är full.

Min förra man åkte iväg och arbetare både här och där.
Iofs så lämnade han mig inte ensammen utan med "barnvakt/chaufför".
Och så hade han alltid en plan B.
Dyr men snabb.
Så att han kunde komma hem fort om det skulle behövas.
Vi hade 1½ timme som gräns.
Och gissa om man faktiskt kommer rätt långt bort på den tiden.
Särskilt om man bor 20min från Arlanda.

Vi har i alla fall inte råd med en helikopter :eek:

Och skulle taxi vara alternativet före ambulans, så finns det kompisar att ringa. Men om det nu är så akut att man verkligen är dålig, så ringer man ju självklar ambulans, och det gör man ju även om mannen är hemma och kan köra. Oavsett om man är gravid eller inte.

Ja, 1½timme kommer man bra långt, speciellt om man åkter på större vägar. Jag vet inte var min pappa befann sig när jag skulle ut, men det gick i alla fall fortare att ringa min farbror än att han skulle åka från jobbet, till Täby och sen till Danderyd.

Sen beror det nog på vart man bor lite. Bor man 3 mil grusväg ut mitt i skogen utan grannar, eller som jag som kan komma in till akademiska på under 15 minuter om högerfoten är tung.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Allt beror ju på definitioner, jag skulle inte acceptera att ha en dyngfull karl på krogen när jag var i v. 38. Däremot skulle jag tycka att det var helt ok att ha honom på whiskyprovning i v. 20.

För oss blev det helt naturligt att det inte kändes lika kul att gå ut ju tjockare jag blev. Krogen har heller aldrig varit någon hög prio för oss, speciellt inte sedan vi köpte hus - renovera gör man bäst på helgerna. Det blev istället rätt naturligt att vi umgicks tillsammans med vänner hemma istället. Det skulle inte falla mig in att gnälla över att han ville ta en öl till maten bara för att jag själv inte kunde dricka. Jag kan däremot tänka mig att de som har män som går ut flera dagar per vecka och blir dyngraka inte känner sig speciellt prioriterade. Jag skulle dock själv aldrig välja att skaffa barn med en sådan man.....
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Det är upp till dem som är i förhållandet, olika för alla.
Min sambo får gå på olika tillställningar, men han väljer att nite dricka.
Har varit ihop med killar som varit lite för glada i alkohol & kommer aldrig göra om de misstagen.
Barn & alkohol hör inte ihop, blir illa berörd när vuxna sitter & super framför sina barn på julafton, det är barnens högtid!
Öht tycker jag inte man dricker när barnen är hemma, sen tycker oerhört många barn & djur för den delen det mest är obehagligt med påverkade människor, de förstår mkt mer än vi tror.
Om det är så att sambo alltid är ute & dricker & inte ens tar med flickvännen på krogen fast hon vill(man kan gå ut utan att dricka)&anser att hennes jobb är att vara gravid medan han kan leva samma liv som förrut skulle jag ta en funderare vem man valt att skaffa barn med.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Allt handlar om HUR man konsemuerar alkohol, hur man tänker kring det, vad barnen får vara med om osv osv. Det är det jag menar med svartvit världsbild. Du verkar bara se missbruk och elände. Det finns normalt bruk och bra liv också..

Normalt bruk kan i mina ögon aldrig kallas supa.

Och nej, jag skulle ALDRIG lämna min 3-månaders och dricka alkohol på en fest eller öht.
Självklart kan man gå på fest, men då har jag tagit med bebin och varit nykter. Man har ju ANSVARET för bebin oavsett om någon "passar" den eller ej.

Jag ammade i över året med båda och tyckte förutom amningsaspekten det var självklart att vara nykter så man alltid hade koll och var tillgänglig och kunde köra bil om det behövdes. Spädbarn kan bli akut sjuka :crazy: Vågar inte tänka på vad som kunnat hända om vi "festat" den där semesterhelgen som 4-månadersbebisen fick ett andningsuppehåll i vargtimmen. Hade man varit tillräckligt alert då ?

VARFÖR behöver man alkoholen, liksom ?

F.ö. är det här väl första gången jag till fullo håller med Chrysler :D :bow:
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Spädbarn kan bli akut sjuka :crazy: Vågar inte tänka på vad som kunnat hända om vi "festat" den där semesterhelgen som 4-månadersbebisen fick ett andningsuppehåll i vargtimmen. Hade man varit tillräckligt alert då ?

Och barnvakten kan inte ta barnet till sjukhuset om något händer eller vad?
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Då tror jag problemet ligger i ordefinationen. "ut med polarna och supa" kan i olika folks ordförråd betyda alltfrån att man ligger dyngrak i ränstenen till att man tar ett par öl efter en konsert.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Men det är okej om båda sitter hemma och mannen är ledsen och grubblar över varför han var tvungen att sitta hemma?!

Har man inte roligare ihop en fredag/lördagkväll än att mannen sitter hemma och är ledsen över att behöva umgås med sin partner så borde man kanske inte skaffa barn ihop?
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Det är väl förhoppningsvis ingen annan än folk med svåra alkoholproblem som bägge förädrna dricker sig fulla samtidigt så att de inte kan ha koll på sina barn?
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Har man inte roligare ihop en fredag/lördagkväll än att mannen sitter hemma och är ledsen över att behöva umgås med sin partner så borde man kanske inte skaffa barn ihop?

Man vill inte umgås med sin partner 24/7. Åtminstone vill inte jag det. Jag vill träffa vänner och dessutom vara själv ibland.
Mannen kanske har ett event han vill gå på men tvingas vara hemma, då skulle jag också bli rätt irriterad om det inte fanns ngn särskild anledning. Att "bara" vara gravid är imo ingen anledning.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Varför ska min kille vara tvungen att i 40 veckor sitta hemma med mig VARJE dag och glo in i väggen för att jag är gravid?

Förstår att du kanske inte menar riktigt så här, men det låter vrickat. Glor han in i väggen när ni umgås hemma?

På många av er låter era förhållanden rätt trista måste jag ju säga. Det roligaste, som man inte kan avstå ifrån, verkar vara krogbesöken för killarna iallafall. Ni som resonerar så, har några av er redan "färdiga" barn? Slipper ni då "glo in i väggen" med barnet och kan dra ut på krogen medan han då är hemma och är pappa?
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Och barnvakten kan inte ta barnet till sjukhuset om något händer eller vad?

Det är ett ansvar jag inte delegerar bort. Och jag har ingen förståelse för att andra gör det heller. Folk kan ju knappt lämna sina hästar till hästvakt - men spädbarn ? som blixtsnabbt kan bli väldigt sjuka ?

Om ditt barn blev sjukt - skulle du då säga "nä jag super i kväll, kan du köra det till sjukhus? "

Har du barn ?????????

En bebis kan inte PRATA.

Den måste ha dem som kan kommunicera bäst med den hos sig för att "tolkas" och SÄRSKILT i en ny skrämmande miljö som ett sjukhus behövs föräldrarna.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Man har inte "koll" om man druckit så mkt att man inte får köra bil.

I så fall har hela mitt grannskap svåra alkoholproblem :crazy:
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Ja, jag tycker det verkar lite oansvarigt om bägge föräldrana är så packade att de inte är i skick att ta hand om sina barn.

Att en förälder åker iväg och roar sig på egen hand tycker jag är en helt annan femma.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Men gode värld.

Med ditt resonemang verkar det ju oansvarigt att ha barn om man inte har körkort. Det har inte alla, alla vill inte ens ha det, och därmed är det ju helt ointressant ur säkerhetssynpunkt om man druckit en halv flaska vin eller inte.

Dessutom är det ju långt ifrån säkert att man, förutsatt att man har körkort, är en lämplig förare om ens bebis är akutsjuk eller ens fru föder barn i baksätet. Jag kan tänka mig att det splittrar uppmärksamheten för vilken rutinerad förare som helst.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

ja, varken jag eller min pojkvän har bil eller körkort. Jag skulle dock kunna ta mig från A till B. om livet hängde på det.
Jag ser egentligen inte det som ett problem, min mamma hade inte heller bil, de gånger jag behövde åka till sjukhus tog vi taxi. Hade det varit superakut så ambulans eller nåt annat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 428
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 801
Övr. Barn Tyckte också den "vanliga" uppdelningen var så taskig på något sätt, mamman är hemma i ett år och allt är jobbigt sen kommer pappan in...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
13 198
Senast: Imogen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 957
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp