Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Jag tycker inte det är trångsynt att tycka att SUPANDE inte är förenligt med barn, inte i någon form.

Skulle aldrig aldrig aldrig överväga att skaffa barn ihop med någon som var tvungen att "gå ut och SUPA".

Missbruk och familjer går inte ihop.

Blanda inte ihop det med SJÄLVSTÄNDIGHET.

Det finns inget mer osjälvständigt i mina ögon än att ge efter för något grupptryck och dricka sig berusad.

Då är man knappast vuxen nog att skaffa barn.

Jag menar inte supa, utan umgås med sina vänner, det kan man faktiskt göra i nyktert tillstånd.

Och varför faller man för grupptryck och blir missbrukare om man någon helg väljer att äta gott, ta någon öl, kanske prova någon ny whiskey?
Det kan man lika gärna göra hemma.

Och om det nu är så att man vill att mannen ska vara nykter ifall man måste åka till BB/Akuten, ska man då förbjuda honom att jobba under ens graviditet?

Som jag skrev i inlägget innan fick min farbror skjutsa in min mamma till BB när jag skulle födas (Jag är född 2veckor sent) min pappa var inte dyngpackad, utan på jobbet!
Ska man förbjuda honom att åka och handla också då? Om man inte har möjlighet att följa med.

I många förhållande har varken mannen eller kvinnan körkort. Det är konstigt att de kan ta sig till BB/Akuten och vart de nu ska.

Bara för att man väljer att dricka alkohol är man inte missbrukare, min sambo älskar whiskey och conjac, han tar gärna ett glas tillsammans med en öl och lite godis på fredag/lördag kvällen. Han blir knappast berusad eller är påhejjad av någon, det skulle vara katterna i så fall. Men i en blåskontroll skulle det säkert ge utslag.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Jag har träffat en del gravida kvinnor och de flesta har levt normalt större delen av tiden.

Jag har också träffat en del gravida kvinnor.
Men framför allt så har jag varit gravid 3 ggr själv.
Och det där om man klarar sig ensammen hemma eller inte är olika beroende på hur graviditeten förlöper.

Hur ont man har.
Hur trött man är.
Hur stora risker som är just då.
Första graviditeten levde jag som vanligt, om än litet tröttare, till 7de månaden.
Andra levde jag som vanligt till vecka 20.
Jag var t.o.m. på utbildning på Irland och red terränghoppning som fritidsnöje i 5te månaden.
Men i vecka 20 så fick jag sammandragninger och var tvungen att hålla mig stilla resten av graviditeten p.g.a. hotande förtidsbörd.
Och då så vill man då rakt inte ha någon full blivande pappa på vift som inte kan komma och assistera och vara chafför med kort varsel.
Under den 3dje graviditeten så var jag från v20 så trött att knappt tog mig runt, samt att jag åter igen hade sammandragningar.
I det läget så vill man inte bli lämnad ensammen.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Ska man tänka att i slutet på graviditeten får inte killen lämna sin tjej ur sikte, ska man då förbjuda honom att åka till jobbet då? Eller åka och handla?

Det tar oftast bara någon timme att ta sig från jobbet.
Och då så är man i gott skick för "annat arbete".
Det brukar man ha tid att vänta på.

Är man packad så kan det ta många timmar och upp till ett dygn innan man fungerar som man skall.
Och det kan man däremot inte riktigt vänta ut.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Javisst.

Om jag bestämmer mig för att skaffa barn med en kille så innebär det att hans livsåskådning och livsstil tilltalar mig.

De vanor han har innan barn är också ok under graviditet och efter.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Det tar oftast bara någon timme att ta sig från jobbet.
Och då så är man i gott skick för "annat arbete".
Det brukar man ha tid att vänta på.

Är man packad så kan det ta många timmar och upp till ett dygn innan man fungerar som man skall.
Och det kan man däremot inte riktigt vänta ut.

Desutom så måste man oftast jobba, men få MÅSTE supa! Ett argument så viktigt som något!
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Det tar oftast bara någon timme att ta sig från jobbet.
Och då så är man i gott skick för "annat arbete".
Det brukar man ha tid att vänta på.

Är man packad så kan det ta många timmar och upp till ett dygn innan man fungerar som man skall.
Och det kan man däremot inte riktigt vänta ut.

Jovisst, men nu syftade jag mer på att han är nykter men inte hemma. Kanske åkt iväg och fiskat med sina kompisar, jobbar, konferans på finlandsfärjan osv osv.

Man kan ju inte iförväg veta om det händer något i v.25,36 eller 40 eller när det nu är något akut kan hända.

Men om man ska förbjuda honom att dricka alkohol, borde man också förbjuda honom att göra allt annat han gör när han lämnar hemmet.

Jag är i v.13 nu och mår kanonbra, och det mår jag förhoppningsvis även i v.20, då kanske han bestämt med sina kompisar att åka Eckerö och handla lite på tax-free, massa godis till mig :d men jag ska iväg och hoppträna min häst. Men så blir jag dålig och måste åka in till akuten.
Då kanske han är på en båt i Mariehamn, spiknykter, men knappast 1 timme hemifrån.

Man ska såklart inte tänka "Om", men det där "om" kan faktiskt hända även fast man har en kille som inte dricker.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

När blivande mamman sitter ensam hemma...

Ja, lika okej som det är att han går ut med sina vänner ibland när man inte väntar barn. Dvs är det okej inom relationen att gå ut själva ibland så är det okej även när man väntar barn. Däremot tycker jag det beror på två saker:
* Hur ofta det sker
* Hur långt gången mamman är. Det är väl rätt olämpligt att han gör det typ några veckor innan bf... vore ju trist om han dyker upp full på BB.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

KL
Jag undrar fortfarande vad ts menar med supa? Tråden är skapad kl22 en lördag - vad är den blivande pappan ute och gör? Jag tycker fortfarande att det är HELT OKEJ att min man, och blivande pappa om 3-5 veckor, är ute på krogen med sina kompisar. Han kommer iallafall inte köra mig i bil någonstans då vi inte bor så vi tar bilen varken till akuten eller BB (det tar längre tid att hämta bilen än ringa taxi). Samtidigt blir han aldrig, vare sig nu eller innan, så full ute att jag skulle skämmas eller tycka han är malplacerad på förlossningen. Att jag ringer honom på krogen en lördagnatt och säger att det är på gång så vet jag att han inte är särskilt full men jag vet också att han är inte nykter - vilket inte gör mig något.

Nu har jag en okomplicerad graviditet och jag behöver fortfarande i slutet av v 37 inte hjälp upp ur soffan - det tycker jag är lite väl specificerade problem för att kunna använda som svar på frågan i tråden.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Men om man ska förbjuda honom att dricka alkohol, borde man också förbjuda honom att göra allt annat han gör när han lämnar hemmet.

Men där så förstår jag inte logiken?
Varför skulle man behöva det?
Det är ju skillnad på att vara full och på att vara en bit bort.
Det kanske inte är så lämpligt att åka Eckerö-linjen för att rumla om.
Allt eftersom tiden lider och beroende på hur det framskrider så är det väl lämpligt att cirklarna hemifrån blir allt mindre.
Men om man åtminstone är nykter så kan man ju i absolut värsta fall ta en helikopter hem.

Allt som har med avstånd att göra går ju liksom att köpa sig loss från.
Men en fylla den sitter liksom fast hur man än gör.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Men där så förstår jag inte logiken?
Varför skulle man behöva det?
Det är ju skillnad på att vara full och på att vara en bit bort.
Det kanske inte är så lämpligt att åka Eckerö-linjen för att rumla om.
Allt eftersom tiden lider och beroende på hur det framskrider så är det väl lämpligt att cirklarna hemifrån blir allt mindre.
Men om man åtminstone är nykter så kan man ju i absolut värsta fall ta en helikopter hem.

Allt som har med avstånd att göra går ju liksom att köpa sig loss från.
Men en fylla den sitter liksom fast hur man än gör.

Du behöver ju inte vara full för att åka Eckerö, du kommer inte därifrån om det skulle hända något.

När man börjar närma sig v.40 kan jag tänka mig att den blivande pappan t.om väljer att inte åka speciellt långt bort, se till att alltid ha mobilen på och en bil tillhands.

Men tidigare i graviditen när att är "lungt" och bebisen bara ska växa, kan det faktiskt hända saker man inte alls räknat med ska hända, trots att man mår jätte bra och är pigg och frisk.

Min sambo blir aldrig dyngpackad, och skulle han vara på krogen och jag måste åka in, så kan han faktiskt gå därifrån upp till sjukhuset, för det går fortare för mig då att ringa ambulansen som står 4 km här ifrån, än att ringa honom som är 2,5mil här ifrån, det gäller även om han skulle jobba och något otäckt skulle hända mig.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Rycker sista knappen!!
Jag är INTE gravid tråden handlar alltså INTE om mig:)
Mina barns pappa hade samma syn som jag, dvs han tyckte inte det var ok att vara ute och supa med polarna.
Hade han tyckt det så hade han inte varit pappa till mina barn;)

Detta är något som vi pratar om ibland i min umgänges krets.

Och det är intressant att höra fler åsikter:)
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Men om man ska förbjuda honom att dricka alkohol, borde man också förbjuda honom att göra allt annat han gör när han lämnar hemmet.

Jag förstår inte varför man ska förbjuda:confused:

Om man har behov av att bestämma kan man väl göra det på andra sätt:)

För mej handlar det om två människor som av kärlek valt att bli tre:love:

Varför ska man då ha behov av att bestämma över sin partner:confused:

För mej handlar det om att en så stor sak som att få barn inte bör hända i livet förren man har slutat ha behov av att enbart vara egoistisk.

Sen kan nästa diskussion börja...för det är ju bara egoister som skaffar barn eller hur;)
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Jag har också träffat en del gravida kvinnor.
Men framför allt så har jag varit gravid 3 ggr själv.
Och det där om man klarar sig ensammen hemma eller inte är olika beroende på hur graviditeten förlöper.[...]

Och så skrev jag ju också att jag menade det generella, inte enstaka fall utan det "normala".
Jag vet inte vad det "normala" är men jag tror inte att det är att bli helt oförmögen att göra något från vecka 10. Till exempel.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Och jag undrar fortfarande då vad man lägger i begreppet "ute och supa med polarna"
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Jag vet inte vad det "normala" är
Nej just det.
Det var det som jag ville ha fram.

men jag tror inte att det är att bli helt oförmögen att göra något från vecka 10.
Jo det är en normal variant.
De som mår gräsligt illa och spyr hela tiden.
Jag tror att det är så många som 30%.
De behöver hjälp så att de lyckas äta och dricka tillräckligt för att inte bli allvarligt sjuka.
En av Systrarna Brontë dog av det, för det gjorde man förr.
Hon svalt helt enkelt ihjäl av sig graviditet då hon inte kunde behålla maten.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Man får oftast INTE åka ambulans - faktiskt.
Utan man får ta en taxi om den kommer.

Att vara i stan nära sjukhuset är ju annars en bra variant.
Men det går visst att ta sig från Eckerö om man vill.
Det är bara en fråga om pengar.
Det finns helikopter, då så är du framme på ett kick.
Men jag tror inte att du får flyga med om du är full.

Min förra man åkte iväg och arbetare både här och där.
Iofs så lämnade han mig inte ensammen utan med "barnvakt/chaufför".
Och så hade han alltid en plan B.
Dyr men snabb.
Så att han kunde komma hem fort om det skulle behövas.
Vi hade 1½ timme som gräns.
Och gissa om man faktiskt kommer rätt långt bort på den tiden.
Särskilt om man bor 20min från Arlanda.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Jag har en liten skrift om det där.
Men det står säkert på typ Netdoktor och föräldranätet och sådana ställen.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Jag skulle vilja se den statistiken som visar att 30% spyr och mår så illa hela tiden from v 10 att man är oförmöten.
Det var mycket man dog av förr som man inte dör av nu.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Okej, får spana lite där då :) Nu är inte barn aktuellt just nu men om det blir är det inte säkert att jag har en pappa närvarande. (Lång story ;) )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 426
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 799
Övr. Barn Tyckte också den "vanliga" uppdelningen var så taskig på något sätt, mamman är hemma i ett år och allt är jobbigt sen kommer pappan in...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
13 197
Senast: Imogen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 957
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp