Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Varför inte? Man får väl inte en navelsträng föräldrana emellan bara för att man väntar barn? Man måste väl ha rätt att göra roliga saker på egen hand då och då ändå?Hade det varit nån skillnad om frågan hade varit "är det okey om pappan är ute och spelar fotboll/ridern hela lördag förmiddag? Nån aktivitet på egen hand är det väl vanligt och nyttigt att man har

Är det DRICKANDET som är kärnpunkten?
För mig är inte drickande någon så stor grej att avstå ifrån att jag måste ha milimeterrättvisa och se till att han minsan oxså måste avstå av princip. Om man tycker om att gå ut/festa så kan man väl göra det nykter med? Tycker man inte om alkohol/festabde så finns det väl inget att vara avundsjuk över?
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

för övrigt så kan jag förstå att det finns undantag, då kvinnan verkligen behöver ha mannen hemma som personlig ass. av hälsoskäl.

Men är problemet "att kvinnan bli ledsen om mannen gör nåt utan henne" så kanske man ska jobba på det istället. För det verkar inte helt sunt,
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Det här brukar vara en känslig fråga... Och det finns inget givet svar. Jag tycker man ska försöka vara lyhörda för varandras behov och önskemål. Som kvinna är det lätt att snöa in på sina känslor och behov och glömma bort att mannen inte är gravid på samma sätt. :angel:

Jag hade perioder när jag kände mig otrygg och inte ville vara ensam hemma. Det var rätt jobbigt ibland när han hade övningar eller utryckningar och jag inbillade mig allt möjligt. Tex att han skulle fastna i nån brand eller så och att jag skulle bli ensam med ett faderslöst barn. :(

Samtidigt så ska man inte låsa varandra. Mannen kan också behöva lite andrum! Som gravid tjej är det svårare att komma ifrån...fröet lever och växer inuti en och jag vet att många tycker det är orättvist att mannen kan och vill! dricka alkohol och festa och inte har samma besvär och "förbud" mot än det ena och än det andra som de har (tex i matväg). Har läst en hel del på tex familjeliv om tjejer som tycker synd om sig själva för att killen kan göra sånt inte de kan...och skriker och gråter över orättvisan. :crazy:

Å andra sidan missar mannen helt hur det är att ha ett växande frö i magen. :love:

Man får ge och ta helt enkelt. Livet är inte alltid rättvist.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Men även han skall ju bli förälder, man väntar väl barn tillsammans? Rätta mig om jag har fel men föräldraskapet innebär förändringar för båda parter inte bara kvinnan, och det är väl inte fel om även mannen har det klart för sig från början.

Så bara för att man ska bli föräldrar, har man inte rätt till att göra saker som man vill göra och fortsätta umgås med sina vänner? Helt plötsligt försvinner den där viktiga egna tiden man alltid haft förut?

Jag som blivande mamma har all rätt att dra iväg en helg med mina tjejpolare och blivande pappan har all rätt att göra vad han vill med sina polare.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

*kl*
Jag förstår inte varför "supandet" över huvud taget ska vara svårt att avstå från. :confused: Därmed inte sagt att graviditet måste innebära att två personer ska sitta hemma i nio månader, om de inte vill eller behöver. Men det är väl bara att prata om saken och försöka komma fram till en bra överenskommelse tillsammans, en som båda är nöjda med. Hur svårt kan det vara att lyssna på varandra?
Som sagt förstår jag inte riktigt varför ett uteliv måste innebära drickande de månaderna graviditeten pågår. Det kan ju faktiskt hända något som innebär att pappan behöver vara chaufför. En vän till mig blev tvungen att åka in till akuten och hon fick köra sig själv eftersom den blivande pappan hade tagit "några öl".
Varför är just alkoholbiten det som (åtminstone enligt tråden) försvaras som en "rättighet"?
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

öh.

Man ska inte ändra sig för att partnern gnäller.

Men det vore väldigt bra om INGEN oavsett kön skaffade barn innan de själva blivit vuxna och slutat med sånt fjortis-larv som att vara ute och supa.

Det går liksom inte att förena med att vara föredöme för sina barn.

Men VAD är ut och supa?
Gå ut och bli dyngpackad onsdag, fredag och lördag. Varje vecka.
Gå ut varje helg och satsa på att bli fullast och nita flest killar.
Gå ut någon helg ibland med sina polare, inta alkohol och umgås?

Är man som tjej så trångsynt att man inte kan inse att båda måste ha rätt till egen tid och umgås med sina vänner kanske man istället för att sitta hemma och grina se till att prata om det, både med den blivande pappan och kanske någon BM/kurator/familjerådgivare.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Men VAD är ut och supa?
Gå ut och bli dyngpackad onsdag, fredag och lördag. Varje vecka.
Gå ut varje helg och satsa på att bli fullast och nita flest killar.
Gå ut någon helg ibland med sina polare, inta alkohol och umgås?

Men varför måste det intas alkohol över huvud taget? Ditt sista alternativ (de båda andra antar jag bara är exempel på vad du anser är omoget och korkat oavsett om man väntar barn eller inte) måste väl inte nödvändigtvis inkludera drickandet?
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Ingen aning, alkohol är ju rätt ointressant för mig. På den tiden jag gillad att festa/gå ut gjorde jag det nog fler gånger nykter än påverkad.

Däremot så förstår jag inte varför att det skulle vara MER oki att gå ut med grabbarna och spela fotboll än att ta ett par öl på krogen? För mig känns det resonomanget som missunsamhet från den sidan som inte kan dricka."kan inte jag göra det så ska du minsann inte heller få"

Förstår du hur jag menar?

Alla har förövrigt inte chafförer, min kille skulle inte kunna köra en icke automat om de så gällde livet, och itne ens automatväxel har han kört de senaste 13 åren.
Jag som inte heller har bil eller körkort kan iafall köra från A till B utan alltförstora risker om livet hängde på det.
Taxi hade varit det enda alternativet.

Att man dricker alkohol behöver inte innebära att man blir så full att man raglar,sluddrar och inte kan skärpa till sig om nåt händer. Utan kan innebära att man tar ett par öl till middagen med kompisen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Men VAD är ut och supa?
Gå ut och bli dyngpackad onsdag, fredag och lördag. Varje vecka.
Gå ut varje helg och satsa på att bli fullast och nita flest killar.
Gå ut någon helg ibland med sina polare, inta alkohol och umgås?

Är man som tjej så trångsynt att man inte kan inse att båda måste ha rätt till egen tid och umgås med sina vänner kanske man istället för att sitta hemma och grina se till att prata om det, både med den blivande pappan och kanske någon BM/kurator/familjerådgivare.

Som gravid, och speciellt i slutet, kan det kännas skönt att veta att mannen är nykter och i stånd att kunna köra bil in till akuten eller BB eller vad som helst... Tryggare helt enkelt. Det handlar inte om trångsynthet då, utan behovet att kunna lita på att den andra kan hjälpa till och ta hand om ifall det uppstår en kris.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Jag tycker inte att det är ok.

Jag hade det precis så när jag väntade mitt första barn. Den blivande pappan försvarade sig med att han skulle passa på nu, för sedan skulle hans barn aldrig behöva se honom full.

Det enda det ledde till var att han fick problem med spriten men det förstod han aldrig själv. Och ja, hans barn har sett honom full många gånger. :smirk:
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Som gravid, och speciellt i slutet, kan det kännas skönt att veta att mannen är nykter och i stånd att kunna köra bil in till akuten eller BB eller vad som helst... Tryggare helt enkelt. Det handlar inte om trångsynthet då, utan behovet att kunna lita på att den andra kan hjälpa till och ta hand om ifall det uppstår en kris.

I slutet av graviditeten ja. Men kanske 4-5 månader in måste väl de flesta klara sig hyfsat bra själva? Eller hur gör de som väntar barn utan att ha en pappa med i bilden?

Och det finns undantag men generellt sett.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Då får man väl prata om det?
Det kanske är det man har missat?
Om kvinnan sitter hemma ensam och det inte känns rätt, då får man väl prata om det, hur det känns.
Om mannen sitter hemma och inte fattar varför, dår får man väl prata om det, hur det känns?

Och som jag skrev tidigare så tycker jag personligen att ngn gång ibland är ok, men inte oftare än så.

Ja, då gäller det i båda fallen. Självfallet. Men på vissa i tråden lät det som att mitt exempel var fullt okej men inte att kvinnan satt själv hemma. Varför hon nu ska vara själv. Hon kan väl bjuda dit någon egen kompis om nu mannen ifråga vill träffa sina.

Personligen, behövde jag all hjälp jag kunde få när jag var gravid, speciellt då jag hade jobbat. Kom jag hem efter en dag på jobbet kunde jag inte stå upp utan att gråta.
Satte jag mig i soffan kunde jag inte ta mig upp ur soffan utan hjälp och då skrek jag av smärta när jag fick hjälp att komma upp på benen. Dessutom kunde mina höfter vika sig så jag föll ihop, vilket hade kunnat sluta illa.
Så, jo, man kan behöva ha ngn hemma hos sig.
Alla kan inte laga mat heller, pga att man spyr av stekoset.

Vissa mår säkert toppenbra, men kan ändå inte förstå varför de får sitta själva hemma när mannen är ute och svingar sina lurviga...men som sagt, då får man väl prata om det?

Ja, du ja. Men jag gissar att det inte är det vanligaste. Jag har träffat en del gravida kvinnor och de flesta har levt normalt större delen av tiden.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

*KL*
Oj vad åsikter:)
Kan direkt säga att jag inte är gravid så detta gäller inte mej som person utan det var mer en allmän fråga hur ni ser på saken!

Jag tycker och tyckte då jag var gravid att om karln tycker det är viktigare att ut och supa (nu menar jag råsupa som värsta fjortisen) än att ha det trevligt och umgås med mej, ensam eller med vänner så är han inget jag skulle satsa på:(

Jag har inget emot att han tar en öl eller två eller att han träffar kompisar och umgås med dem, vad jag reagerar på är de män som får "knäppar" att de ska ut och festas av en helt annan kaliber än de gjorde innan:confused:
Vad är det som orsakar det? Rädsla? panik? hjälp jag ska bli farsa:eek:

Det är ju (oftast) så att man gemensamt bestämt sig för att skaffa barn och bilda familj...varför vill/kan man då inte umgås med sin kära?

Varför föredrar man att vara ute och supa med kompisar då?

Poängen med det hela är att hans kvinna helt plötsligt inte heller är välkommen med som förut, utan han anser att hon ska vara hemma "för hon är ju gravid"

Det är därför jag skrev supa, inte spela fotboll/rida/golfa osv...

Men givetvis är det så att familjebildning ändrar mycket i livet, tiden för egna behov minskar ju givetvis och bör enligt mej minskas lika mycket för båda parter:)
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Men VAD är ut och supa?
Gå ut och bli dyngpackad onsdag, fredag och lördag. Varje vecka.
Gå ut varje helg och satsa på att bli fullast och nita flest killar.
Gå ut någon helg ibland med sina polare, inta alkohol och umgås?

Är man som tjej så trångsynt att man inte kan inse att båda måste ha rätt till egen tid och umgås med sina vänner kanske man istället för att sitta hemma och grina se till att prata om det, både med den blivande pappan och kanske någon BM/kurator/familjerådgivare.


Jag tycker inte det är trångsynt att tycka att SUPANDE inte är förenligt med barn, inte i någon form.

Skulle aldrig aldrig aldrig överväga att skaffa barn ihop med någon som var tvungen att "gå ut och SUPA".

Missbruk och familjer går inte ihop.

Blanda inte ihop det med SJÄLVSTÄNDIGHET.

Det finns inget mer osjälvständigt i mina ögon än att ge efter för något grupptryck och dricka sig berusad.

Då är man knappast vuxen nog att skaffa barn.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Det du berättar visar bara att alltför många tjejer väljer fel pappor till sina barn.

Hur kan man planera en graviditet ihop med någon som beter sig så OMOGET :crazy: ?
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Ska man bli nykterist när man blir förälder?

Jag är visserligen ingen festmänniska längre, men jag tänker inte sluta helt och hållet med det bara för att jag är mamma nu. Däremot tänker jag INTE dricka framför barnet, på en fest exempelvis. Där hör inte små barn hemma enligt min mening. Inte dom festerna jag brukar gå på i alla fall.

Hans pappa går på många fester, men dricker oftast inte. Dessa fester är en del av hans livsstil, och kommer för alltid att vara det,och jag anser inte att han är ett dåligt omdöme för vår son för det.

Du har en väldigt svart och vit världsbild ibland.

Varför tror du jag har en "svartvit världsbild" ? Vad tror du jag ser på jobbet och i mitt "white trash-boende" ?

Om FÖRÄLDRAR kunde vara vuxna och inte dricka så det kan kallas "SUPA" så skulle oändligt många barn få det så mycket bättre :cry:

Varför är alkohol en drog som är tillåten och acceptabel att föra vidare till sina barn?

Jag kan också dricka ett gott glas vin ibland, men SUPA är något helt annat.

Behöver man den typen av kickar ska man inte föra sitt arv vidare :cry:
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Jag tycker och tyckte då jag var gravid att om karln tycker det är viktigare att ut och supa (nu menar jag råsupa som värsta fjortisen) än att ha det trevligt och umgås med mej, ensam eller med vänner så är han inget jag skulle satsa på:(

Jag har inget emot att han tar en öl eller två eller att han träffar kompisar och umgås med dem, vad jag reagerar på är de män som får "knäppar" att de ska ut och festas av en helt annan kaliber än de gjorde innan:confused:
Vad är det som orsakar det? Rädsla? panik? hjälp jag ska bli farsa:eek:

Det är ju (oftast) så att man gemensamt bestämt sig för att skaffa barn och bilda familj...varför vill/kan man då inte umgås med sin kära?

Varför föredrar man att vara ute och supa med kompisar då?

Poängen med det hela är att hans kvinna helt plötsligt inte heller är välkommen med som förut, utan han anser att hon ska vara hemma "för hon är ju gravid"

Det är därför jag skrev supa, inte spela fotboll/rida/golfa osv...

Men givetvis är det så att familjebildning ändrar mycket i livet, tiden för egna behov minskar ju givetvis och bör enligt mej minskas lika mycket för båda parter:)

Om man ska förstå att du menar allt det där så kanske du ska skriva det direkt. Då är det givetvis lättare att ta ställning :)
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Kan inte diskussionen bero på att man har helt olika benämningar på ordet supa?
Det är stor skillnad på att ta ett par öl och att vara så"full så att man somnar i sina egna spyor.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Men varför måste det intas alkohol över huvud taget? Ditt sista alternativ (de båda andra antar jag bara är exempel på vad du anser är omoget och korkat oavsett om man väntar barn eller inte) måste väl inte nödvändigtvis inkludera drickandet?

Nu handlar ju tråden om supa, och inte om det är oket att mannen åker iväg och hittar på saker i nyktert tillstånd.

Jag tycker det är precis lika roligt att festa nykter, om inte bättre eftersom man slipper bakfyllan ;)

Och i alkoholintag blir man inte fullare på 2 öl tillsammans med sina polare än på 2 öl hemma i tv-soffan.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Som gravid, och speciellt i slutet, kan det kännas skönt att veta att mannen är nykter och i stånd att kunna köra bil in till akuten eller BB eller vad som helst... Tryggare helt enkelt. Det handlar inte om trångsynthet då, utan behovet att kunna lita på att den andra kan hjälpa till och ta hand om ifall det uppstår en kris.

Inser inte killen att det kan komma en bebis när som helst så är han nog inte mogen till att bli pappa. Men som sagt, det är 40 veckor dit (oftast) och 10 månader.

Min mamma fick ringa min farbror när jag skulle födas, min pappa var inte ute på krogen med sina polare, utan på jobbet!

Ska man tänka att i slutet på graviditeten får inte killen lämna sin tjej ur sikte, ska man då förbjuda honom att åka till jobbet då? Eller åka och handla?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 426
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 799
Övr. Barn Tyckte också den "vanliga" uppdelningen var så taskig på något sätt, mamman är hemma i ett år och allt är jobbigt sen kommer pappan in...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
13 197
Senast: Imogen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 957
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp