Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

OT
I den riktiga skogen dvs på landsbygden fungerar ofta inga mobiltelefoner. jag menar nu min definition på en skog dvs man skall kunna gå vilse i den. jag menar inte en Lundadefinition som säger att tre träd är en skog.

Men lite allvarligt så kan man inte alltid vara tillgänglig. det viktiga är att en förälder är närvarande. Den andre föräldern kanske inte kan nås men så måste det kunna vara. Särskilt alla med hästar som hobby tycker väl att man skall kunna låta en förälder ensam ta hand om barnet.

Och jag kan också anse lite att just i slutet av en graviditet så borde int mannen åka i väg på en massa saker där han itne kan nås utan då faktiskt försöka hålla sig i närheten så gott det går. Givetvis måste han juu få jobba, men jag tänkte mer på att vandra i skogen elelr andra svårnådda aktiviteter.

Elins pappa gjorde precis så som andra här i tråden ser mycket negativt. Vi var särbo men veckan innan Elin föddes vägrade han sova hos mig och TRE(3) gånger den veckan drack han så pass mycket att han var full. Och det var trots att jag hade lite sammandragningar och fått barn nummer 2 två veckor för tidigt. Och trots att jag sa ifrån redan efter första gången, att jag inte gillade det.

Men så är han ju också ett alldeles ovanligt korkat exemplar av människa.:crazy:
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Var anser ni att den gränsen går ?

Jag har inte tänkt i termer av något slags klar gräns. Jag vill ha hyfsad koll på läget - och olika lägen är ju väldigt olika krävande att hålla koll på. Är man hemma eller borta, är barnen generellt friska eller känsliga, etc. Och vilka andra är närvarande, vilken övrig back up finns?

I ödemarken utan mobilnät, och 18 mil till sjukhus tar man det väl rätt försiktigt, inte bara med alkoholen, utan med det mesta.

När min son var liten gillade han när de vuxna drack vin till maten, för då blev vi mer liberala med läggtider. Men inte blev vi mer liberala med viktiga saker för det.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Det är väldigt ovanligt och ganska trevligt att för en gångs skull hålla med dig!!!:)
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Jadu Enya....min kära idol.
Du behöver inte bli så rädd om knasbollen skulle börja gappa om advokat nån mer gång.Du får boendet plättlätt och han troligtvis Ug med kontaktperson.
Du har hur många exempel som helst på hans försumlighet!

// Åsa
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Jag har inte tänkt i termer av något slags klar gräns. Jag vill ha hyfsad koll på läget - och olika lägen är ju väldigt olika krävande att hålla koll på. Är man hemma eller borta, är barnen generellt friska eller känsliga, etc. Och vilka andra är närvarande, vilken övrig back up finns?

I ödemarken utan mobilnät, och 18 mil till sjukhus tar man det väl rätt försiktigt, inte bara med alkoholen, utan med det mesta.

När min son var liten gillade han när de vuxna drack vin till maten, för då blev vi mer liberala med läggtider. Men inte blev vi mer liberala med viktiga saker för det.

Ja just så tänker jag. Blir jag bortbjuden till någon och får en öl till middagen så tycker inte jag att jag är en dålig mamma trots att jag kommer att få ta hand om barnen när jag kommer hem ( ifall de vaknar). Jag har ju min personliga gräns vad jag vet hur mycket jag klarar av, och mina barn är friska nästan alltid, och de sover hela nätterna 360 dagar om året. Jag har 3-4(?) mil till sjukhuset i Lund och på endast EN öl är jag fullt kapabel att köra bil. Huvudvida det är lagligt elelr ej är en annan diskussion.

Sedan funderar jag på varför det pratas om att man ska kunna köra bil, om man nu har körkort. ÄR det bara denna delen av Skåne som är utrustade med ambulans:idea: :angel:
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Jadu Enya....min kära idol.
Du behöver inte bli så rädd om knasbollen skulle börja gappa om advokat nån mer gång.Du får boendet plättlätt och han troligtvis Ug med kontaktperson.
Du har hur många exempel som helst på hans försumlighet!

// Åsa

Men sedan är ju faktiskt frågan, är man en dålig förälder om man dricker en massa innan barnets fötts? För han har inte druckit när han haft henne. Som någon här i tråden, som levde ett liv med ganska mycket alkohol i, hon har ju ändrat liv helt, inte ska hon stämplas för sitt bagage i resten av sitt liv?

Visste inte att jag var din idol!!:D Jag som inte ens kan sjunga, av nån märklig anledning låter det inte aaallllssss som Enya:angel:
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Jadu Enya....min kära idol.
Du behöver inte bli så rädd om knasbollen skulle börja gappa om advokat nån mer gång.Du får boendet plättlätt och han troligtvis Ug med kontaktperson.
Du har hur många exempel som helst på hans försumlighet!

// Åsa

Men sedan är ju faktiskt frågan, är man en dålig förälder om man dricker en massa innan barnets fötts? För han har inte druckit när han haft henne. Som någon här i tråden, som levde ett liv med ganska mycket alkohol i, hon har ju ändrat liv helt, inte ska hon stämplas för sitt bagage i resten av sitt liv?

Visste inte att jag var din idol!!:D Jag som inte ens kan sjunga, av nån märklig anledning låter det inte aaallllssss som Enya:angel:

Sedan funderade jag på det Havreflinga skrev. Att den som redan lever sunt innan hon blir gravid gör inte så stor förändring av sitt liv när hon väl bli gravid. Jag röker inte och drack lite redan innan så som gravid var det inga problem att itne göra det. Nu efter är det inga problem att inte dricka något alls heller. Jag ser det itne som en enorm förändring.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Och jag kan också anse lite att just i slutet av en graviditet så borde int mannen åka i väg på en massa saker där han itne kan nås utan då faktiskt försöka hålla sig i närheten så gott det går. Givetvis måste han juu få jobba, men jag tänkte mer på att vandra i skogen elelr andra svårnådda aktiviteter.

Elins pappa gjorde precis så som andra här i tråden ser mycket negativt. Vi var särbo men veckan innan Elin föddes vägrade han sova hos mig och TRE(3) gånger den veckan drack han så pass mycket att han var full. Och det var trots att jag hade lite sammandragningar och fått barn nummer 2 två veckor för tidigt. Och trots att jag sa ifrån redan efter första gången, att jag inte gillade det.

Men så är han ju också ett alldeles ovanligt korkat exemplar av människa.:crazy:


Ja i skutet av graviditeten bör ju pappan vara anträffbar.

När väl barnet fötts så kan mamman eller pappan vara ute och även vara oanträffbara utan några större problem.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

nu har väl ändå den här tråden spårat ur helt? handlade det inte om att man tycket att det var ok ifall om pappan söp runt och mamman var hemma? eller ?:confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

nu har väl ändå den här tråden spårat ur helt? handlade det inte om att man tycket att det var ok ifall om pappan söp runt och mamman var hemma? eller ?:confused:

Helt?

Jag håller mig inom alkoholämnet i alla fall:angel:

Sorryt om du tog illa vid av mitt exempel.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

nej nej jag tog inte illa vid mig eller så. det är ingen fara....
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

OT
I den riktiga skogen dvs på landsbygden fungerar ofta inga mobiltelefoner. jag menar nu min definition på en skog dvs man skall kunna gå vilse i den. jag menar inte en Lundadefinition som säger att tre träd är en skog.

Och jag bor ju mitt i en "riktig" skog med många berg och stora områden utan mobiltelefontäckning, så ibland är ju maken "utom räckhåll" för den moderna teknologin :cool:

----------------------

Jag har aldrig någonsin begärt att han ska ge upp sitt liv och sina intressen för min och barnens skull. Han har å sin sida inte heller begärt att jag ska ge upp mitt liv och mina intressen för hans och barnens skull.

Våra tre barn är trygga, glada, ansvarstagande och socialt välanpassade. Trots att deras föräldrar har eget liv och egna intressen och hobbies :eek: ;)
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Men lite allvarligt så kan man inte alltid vara tillgänglig. det viktiga är att en förälder är närvarande. Den andre föräldern kanske inte kan nås men så måste det kunna vara. Särskilt alla med hästar som hobby tycker väl att man skall kunna låta en förälder ensam ta hand om barnet.

Tack TomasN.
Jag tycker likadant.

Inte_Ung: det är klart det är bra om man kan få tag i den andre föräldern om något händer. Men jösses amalia: måste vi sitta fast i en lång blindtarm i våra barn båda två, ständigt, dygnet runt i ett par års tid? För övrigt tycker jag det är trist om du börjar tänka på alkoholisters döda barn för att jag eller några andra kan tänka oss ta ett glas vin till maten en fredagkväll med våra (eventuella) barn sovande i sängen. :crazy:

Silverkedjan: det verkar som vi tycker rätt lika! Grejen är väl att jag inte anser att jag är bilkörningssäker efter 2 glas vin. Och jag tycker inte att man måste vara SÅ nykter jämt och ständigt båda två under ett par års tid. Om man druckit 2 glas vin är man i de flesta fall fortfarande kapabel att gå rakt, bära sitt barn, ringa ambulans eller taxi om så skulle krävas. Det räcker.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Jag skulle bli vansinnig om min karl skulle hellre umgås med flaskan och suparpolarna än med mig. Jag tycker inte att det är ok. Han får umgås med sina kompisar, men jag skulle inte uppskatta om han kom hem i fyllan och villan. Jag är inte orolig för att han skulle göra det heller. Det är ok om han dricker lite till maten vid högtider, men att ta emot han från krogrundan kan jag vara utan.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Det är ok om han dricker lite till maten vid högtider, men att ta emot han från krogrundan kan jag vara utan.

Nu går jag på krogen i festsyfte kanske 1-2 gånger om året. Men det verkar som om folk måste bli appackade på krogen.
Jag dricker inte mer på krogen än vad jag kan göra till maten på en högtid. Tre öl/drinkar är nog max. Sällan blir det ens det.
(lite offtopic så undra jag även hur har folk råd att bli appackade på krogen?)
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Silverkedjan: det verkar som vi tycker rätt lika! Grejen är väl att jag inte anser att jag är bilkörningssäker efter 2 glas vin. Och jag tycker inte att man måste vara SÅ nykter jämt och ständigt båda två under ett par års tid. .

Nej, inte BÅDA TVÅ (jag sa väl att vi brukade fördela vinet ojämnt i min familj :p ) , men det är bra om EN förälder vaknar om barnet blir sjukt. Och att den andra då inte är så redlös att den inte kan ta hand om det FRISKASTE barnet ifall man har två.

Sedan hoppas jag ingen gör några kopplingar om att jag med detta menar man inte skulle få ha ett liv eller intressen eller fritid eller what so ever för att man har barn. Självklart räcker det att EN förälder passar bebisen åt gången.

Jag tycker bara det är olämpligt om fritidsintresset är SUPANDE :cool:
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Tro mig, en del tar sig råd att bli aspackade på krogen. För det mesta har dom dessutom grundat med antingen hembränt eller systemsprit innan. Jag har levat ihop med en alkoholist så jag vet vad jag inte vill varken se eller uppleva vare sig före eller efter förlossning.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Eller så är man välavlönad. Och har råd. Utan att "grunda med hembränt".
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Förstår att du kanske inte menar riktigt så här, men det låter vrickat. Glor han in i väggen när ni umgås hemma?

På många av er låter era förhållanden rätt trista måste jag ju säga. Det roligaste, som man inte kan avstå ifrån, verkar vara krogbesöken för killarna iallafall. Ni som resonerar så, har några av er redan "färdiga" barn? Slipper ni då "glo in i väggen" med barnet och kan dra ut på krogen medan han då är hemma och är pappa?

Det har jag också funderat över. Varför är man tillsammans om man inte kan umgås utan att dö av tristess? Varför skaffar man barn tillsammans då? :confused:
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Folk som ska sluta röka brukar ofta göra det i grupp. Om man ska sluta röka tycker de flesta att det är svårt att umgås mycket med rökare.

Jag vet många par där både killen och tjejen slutat röka/snusa samtidigt när de väntar barn. De stöttar varandra.

När jag blev gravid slutade jag snusa. Det var jobbigt. Min man fortsatte snusa, men däremot slutade han röka. Det kändes bra att vi båda kämpade med något, för vårt barns skull.

Jag har faktiskt förståelse för att partypinglor kan behöva liknande stöttning när de måste avstå från alkohol och vilda partyn.

Om man som kille har valt en partyprinsessa till partner, och även valt att skaffa barn med henne, då får man nog vara beredd på att det blir en jobbig omställning för henne när hon blir gravid. Allt man kan göra för att underlätta för henne, har ju både hon och barnet del av. Det kallas kärlek!:love:

Ok, så alla gravida kvinnor som klagar på det här är (fd) partypinglor och partyprinsessor? :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Tyckte också den "vanliga" uppdelningen var så taskig på något sätt, mamman är hemma i ett år och allt är jobbigt sen kommer pappan in...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
13 196
Senast: Imogen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 957
Senast: mars
·
Övr. Barn 14-åringen har inte kommit hem än. Har jobbat ute i trädgården hela eftermiddagen. De andra tre barnen är hemma så det är full rulle...
2
Svar
22
· Visningar
3 601
Senast: Tora
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 137
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5
  • Jämställt förhållande

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp