Vad tror ni om hästen?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Happy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 535
H

Happy

Full.jpg

Hästen på bilden är inte min, men jag har tagit kortet. När jag visade kortet för en bekant fick jag höra att en sån häst som 'står under sig' ska man inte ha, den avlastar bakbenen. Hästen är tre år och är inte inriden. När bilden togs hade hästen löshoppat några gånger på låg höjd och hade travat och galopperat runt i ridhuset. Jag har två bilder där hästen står lika, tagna med lite tid emellan, så det är ingen 'ögonblicksbild'.

Står hästen under sig tycker ni, och vad kan man tro om hästen då? Vad tycker ni annars om hästen som man kan se på bilden?

Enligt ägaren har hästen aldrig varit skadad eller sjuk. Om någon vill ha mer info om hästen kan jag försöka svara.

Tacksam för alla synpunkter!:)

Sv: Vad tror ni om hästen?

För att avgöra huruvida hästen lägger mest vikt på fram- eller bakdelen så måste man se på båda benparen, hur de är vinklade under hästen. När frambenen lutar bakåt så här som denna hästen gör så lägger den mycket vikt på frambenen, men samtidigt så har den ställt sina bakben längre fram under hästen än vanligt, vilket då motverkar och tyder på att den ändå lägger en hel del vikt på bakbenen. Denna häst har en "liten bäryta". Fördelningen skulle kunna vara exakt samma om hästen hade en "stor bäryta" dvs sköt både fram- och bakben ut från tyngdpunkten. Jag uppskattar att denna häst har ungefär samma viktfördelning som vilken häst som helst som står med frambenen i lod under sej men i gengäld också ställt bakbenen rakt ut bakom sej, den benställning som är den vanligaste och den man vill se på en bedömning.

Jag har sett några hästar som varit rättså väl ridna och tränade och mycket väl skodda av skicklig hovslagare, och de stod alla på precis detta sättet spontant. Jag vet inte om det behöver vara en nackdel i sej själv, utan jag råder dej hellre att fortsätta att undersöka hästen närmare.

Sedan är det så att det är ryttarens uppgift att träna hästen att lägga mer vikt under sej. För att den ska kunna lägga vikt på bakbenen så måste den också kunna sätta in bakbenen under sej. Ser du att hästen sätter in bakbenen ordentligt under sej så är han vinklad på rätt sätt i lederna för att kunna tränas att bära sej mer och mer med bakdelen. Finns vinklarna i skelettet så behöver du bara lägga till musklerna. Framdelen är alltid bara ett symptom på vad som fattas i bakdelen! Det gäller både benen och halshållningen (därför bör man inte samla en häst framifrån med tygeln).

Om han däremot hade stått med bakbenen rakt ut (så som man ställer upp hästar inför en bedömning) så hade jag sagt till dej att inte köpa honom förrän du sett bevis på att han klarar av att skjuta in sina bakben långt under sej! Högsta graden av samling är en levad. Då lägger hästen 100% av sin vikt på bakbenen. Om du tittar efter så är bakhovarna i en levad placerade exakt lodrätt under kroppens tyngdpunkt. Ha detta i minnet när du letar häst. Många hästar i dag är byggda med så uträtade vinklar i bakdelen att de inte skulle kunna klara av att inta denna position, för att de inte har ledvinklar till det. Och - när hästen står i en levad så håller den huvud-hals-framben fritt. Ju mer vikt den sätter på bakdelen desto mindre på frambenen och då skapas en naturlig uppresning och upprätning av alltihop framtill.

Jag vill att du tänker dej en glidande skala där levaden är 100% av vikten på bakdelen, och när du tränar din häst så lägger den kanske i början 40% på bakdelen,det är det vanligaste, men efter något halvår, ett år så kan den lägga 50% på bakdelen sammanhängande stunder, med tiden klarar du 60% på bakdelen och då hamnar framdelen rätt av sej självt pga uppresningen. Om hästen du köper är byggd att kunna stå i en levad så är det lättare att uppnå 60% än om du köper en häst som är väldigt utåtstående med bakbenen, då kanske det är jättesvårt att uppnå 60%. Jag menar alltså att du kan ha levaden som rättesnöre även om du inte tänkt att träna hästen till levad, utan bara till normal samling.

Så ta en närmare titt på din hästs kapacitet i bakdelen!!!

Sv: Vad tror ni om hästen?

Jag har haft hästar som i perioder ställt sig så, utan att det kunnat hittas några fel på dem. Dock har det då senare i ena fallet hittats ganska ordentliga fel, i andra fallet hittades aldrig några fel, dvs hästen bara fann det bekvämt.

Hästar är ju lite knepiga även så att de kan ha en anledning att avlasta, och göra det, sen även när anledningen är borta fortsätter de av gammal vana.

JAG gillar övht INTE att se mina hästar stå med frambenen så mycket under sig regelmässigt i vila, så jag skulle kolla upp det, dvs vetkoll och equiatriker/kiropraktorkoll (ffa ryggen). Men om det inte hittas någonting, så får man iaf till vidare anta att 'hästen är sån'.

Vad hästen avlastar genom att ställa under frambenen är väldigt beroende av det som knasan skriver - vad gör de med resten av kroppen och ffa bakdelen. Den kan avlasta bakdelen, ryggen etc.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 430
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 898
Senast: Oknytt
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 719
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 672
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka