Vad tror ni? Hjälp mig spåna!!

Apollo

Trådstartare
Var idag på klinik. Låg bedövning, släckte hältan. Inget på röntgen.
Trolig mjukdelsskada. Halt höger fram på böjt spår och enbart då.
Inga böjprovsreaktioner. Vilka mjukdelsskador tror ni? Vad sitter så det ger hälta enbart på böjt spår.
Ska skos med ringsko och sula. Idag skodd med vanlig sko och sula.
Hjälper inte detta ska vi försöka få en MR- röntgen.
Blir galen snart att inte veta vad det är för fel på honom.
Nån som haft någon liknande hälta?

Sv: Vad tror ni? Hjälp mig spåna!!

Samma här; låg hälta på böjt spår, inget på röntgen så troligtvis mjukdelsskada (var på klinik idag -se min tråd "spekulationer om detta?" här på Hästvård).
Vår fick en kortisonspruta och ska tillbaka om 3-4v. Pratades om magnetröntgen men vi avvaktar med det då han antingen skulle behöva sövas (på närmaste kliniken) eller köras till Uppsala som ligger 6 timmar bort.

Förutom att jag inte varit på klinik och bedövat är det väldigt likt min häst. Såg till synes ut att vara halt på höger fram böjt spår, ju mjukare underlag desto mer hälta. Hon hade/har dock en muskelbristning i bogen på vänster sida, avlastade vänster fram och knäade då på höger fram.

Jag tycker oftast det sitter någon annanstans än vart man tror, det har jag fått erfara åtminstone. Men så behöver det ju verkligen inte vara nu :)

På min trodde dom högt i bogen men visade sig vara hovledsinflammation efter bedövning högt o lågt.

Han är genomgången av kiropraktor flera gånger Hittar inget. Ja jag har också trott bogen men då han blev helt ren med den låga bedövningen så uteslöt vi detta.

Vår häst trampade av sig en sko i hagen i juni 2010. Efter att en ny sko satts på var hon fortfarande halt. Hältan på höger fram visade sig endast vid longering på hård underlag i höger varv. Röntgen ua, Hältan släcktes först när kotnerven bedövades. (ngt mindre hälta när hovleden bedövades). På denna första klinken trodde dom hon hade trampat på något och fick diagnosen stengalla, metacam, sulor och vila några veckor. Var ohalt vid återbesöket.
Hästen reds under hösten men kändes/såg inte riktigt bra ut, nickade till främst vid inridningen på volt till höger. Men hoppade glatt alla hinder...:o

Vi bokade ett nytt klinikbesök Jan 2011, och veterinären hittade "gamla" skador på båda sidoligamenten i höger hov, troligtvis uppkomna vid trauma. Utraljudet visade förtjockningar och diffusa ligament. Veterinären tyckte inte hon behövde magnetröntgen för kunna ställa diagnosen, men annars krävdes det ju magnetröntgen för kunna se ordentligt. (ultraljudet når bara ca 4 cm ner från kronranden). Så min uppmaning blir, var försiktiga så det inte är skador på ligament som lurar...

Ursäkta för ev. trådkap!
Men vad är prognosen för en skada på ligamenten i hoven, och hur behandlas den?

Prognosen är god om man har tålamod och tid...
Vår häst behandlades med stötvågor i båda ligamenten upprepade gånger under våren 2011. Hon fick vara ute i liten sjukhage, ledas ca 10 min/dag på hård, jämt underlag. I juni var stötvågsbehandlingarna klara, skorna plockades av och hästen släpptes på 3 månaders sommarbete (ute dygnet runt) på ett fält som hage tillsammans med andra ston. I sep 2011 började hon ridas. Hästen tävlas idag framgångsrikt i hoppning upp till 1,10 och dressyr upp till LB, terrängtränas med sikte på en fältävlansstart innan dottern åker till USA för plugga i 2 år och mamma, jag ska rida hästen. Jag var faktiskt hos veterinären för två veckor sedan och gick igenom hästen eftersom hon tränat/tävlat ganska intensivt. Hästen är kärnfrisk och hur fräsch som helst inte en anmärkning :) Veterinären tror inte hon kommer få några problem med sina ligament och hon ska hålla för den belastningen vi utsätter henne för.

Jag glömde skriva att hon skos med speciella beslag, runda under med sidotåkappa, korta tår och skon "bakåtflyttad". Så ska hon skos resten av sitt liv. Efter hennes skada fick jag förmånen att bli kund hos en av sveriges bästa hovslagare (vågar jag påstå) med alla mina hästar och att hästen skos/verkas rätt är A och O för en god hållbarhet.

Senast ändrad:

Veterinären pratade om ligamentskador idag när jag var inne med min -med tanke på att man inte såg nåt på röntgen och inte lyckades släcka ut hältan helt. Och beskrivningen av hur din varit stämmer in rätt bra på min.
Han skadade en has i februari och när han sattes igång en dryg månad senare kändes han inte helt 100 tyckte jag och vi åkte till klinik, ingen reaktion på böjprov och han bedömdes som frisk -och man tänkte att han var ostadig i formen (är 4 år). Jag har tyckt mig känna en viss orenhet/otakt i höger varv sen dess men jobbat utifrån att han bjudit ojämnt liksom och nu det sista har det varit bättre, tills igår då -och klinikbesöket idag.
Funkar inte behandlingen han fick idag så ska han undersökas vidare och då är det väl UL eller MR som står på tur.

Det där låter nästan exakt som min.
Såg man ligamenten som var skadade på UL?
När jag köpte honom för 1,5 år sen så hände något mellan att jag var och tittade och till besiktningen, ca tre dagar. Jag ville ha honom än då eftersom att veterinären trodde det var en vrickning. Lika där bara halt höger spår och inga böjprovsreaktioner.
Det är shettis,så inget dyrt halvblod eller så utan jag chansade. Ville ju ha just honom.
Han vilade hela vintern och blev igångsatt på våren. Märkte att skor behövdes då han hade/har känsliga fötter. Han hade varit barfota jämt annars och har en bra hovkvalitet. Nu i efter hand så kanske det var ett ligament i hoven som var skadan från början och därför han kanske behövde skor helt plötsligt. Kan en sån skada komma tillbaka efter 1 år.
Har i och för sig sett som du säger ett viss rörelsestörning/orenhet på höger volt ibland men väldigt lite och inte hela tiden. Har sett det mer som en stelhet.
Ja mycket faller på plats när man får nya infallsvinklar.

Veterinären såg ligamenten på UL och dom var förtjockade och diffusa, ska vara skarpare kontraster (om jag fattade allt rätt). Man tittar från kronraden och neråt och inte genom hoven. Man ser ca 4 cm ner och om din är en shettis så är väl inte hoven mer än 4 cm...Kronranden var också ngt svampig när man palperade den.

Vår häst var ju inte direkt halt, men framförallt traven var emellansåt otaktmässig i höger varv och hon tappade bjudning. Ibland nickade/markerade hon till när man svängde höger. När hon gick ut från boxen som är mjuk (torvbädd) och klev ut på stallgången betonggolv blev hon stabblig de första stegen. Det är också en symptom, att byta från mjukt till hårt underlag och visa stapplighet/hälta de första stegen. Så det kan ju stämma med din som behövde skos.

Det konstiga var att under det halvåret hon reds från skaden till nytt klinkbesök så hopptränades och tävlades hästen och hon stannade aldrig på hinder utan bjöd och hoppade allt :o Ibland önskar man att dom visade mer än dom gör när allt inte är som det ska.

Vi hade precis köpt hästen och bara haft henne i ca 2 månder. Hade vi känt hästen bättre, så kanske vi hade "upptäckt" skadan i ett tidigare skede..

Jag har läst det mesta man kommer över om just ligamentskador (främst i hov) och är övertygad om att det är en vanligt skada. Tyvärr behandlas många gånger lederna som kanske är påverkade sekundärt och sedan kommer hältan tillbaka efter igångsättning. Jag tror det var stötvågorna som veterinären behandlade med samt biolighten som jag på eget bevåg behandlade med (naturligtvis meddelande jag veterinären) under total stillhet tillsammans med 3 månders sommarbete som gjorde att sidoligamenten på vår häst läktes. Under behandligen fick hon inte "skutta omkring" och hon stod i boxhage och när jag ledde henne fick hon lugnande. Jag kan också nämna att höger hov är ngt derformerad. Den har en annorlunda form om man tittar riktigt noga..

För att hjälpa henne nu så kyls övre´delen av hoven/kronrand och kota alltid med kyllera efter varje arbetspass på ridbanan/hoppning eller galoppträning.

Detta att hoven ser annorlunda ut stämmer oxå in på min.
Ska prata med hovis i morgon. Tur jag har en som är duktig på sjukbeslag.
Vad är biolight?
Vila kommer det bli hela sommaren, nu går han i stor hage som tur är så busar han inte. Ska prata med vetten igen om mina funderingar.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 195
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 799
Senast: Ajda
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Vad heter färgen?
  • Ta över en vuxen katt. Ev Bengal?

Hästrelaterat