Vad ska jag titta efter-köpa föl!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Betts
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 399
B

Betts

Har rätt bra känsla för vuxna hästar, men föl?

sambon vill köpa föl och vi har sett på några stycken nu.
ett sandakanföl-dressyrstammat och två caganchoföl de är mellan 3 och 4 månader gamla nu, gått på bete och är inte visade.

Vi blev visade och sandakanfölet föll ju såklart mig i smaken med en fin trav och vacker kropp och huvud.

Men man kan ju inte bara charmas? Man måste ha lite kött på benen när man ska köpa en så ung häst. Vad vill man inte ha exteriört och vad vill man ha?

Vad skiljer hopp o dressyrfölen?

tacksam.

Sv: Vad ska jag titta efter-köpa föl!

Hej
Jag har köpt en 1-åring. Det jag kollade på var stammen. Gillade även exteriören + gången. Men det kan ju ändra sig. Hon verkade även ha ett bra temperament. Men det är klart att det ska 'klicka' så att bli lite charmad är nog inte fel.
Jag är nöjd. Hon är nu 3-år och världens finaste:smirk:

Vad har mödernet lämnat tidigare, finns det några syskon?

Det bör vara vettiga frågor att ställa för att få veta vilka förutsättningar fölet kan ha för framtiden.

Har rätt bra känsla för vuxna hästar, men föl?

sambon vill köpa föl och vi har sett på några stycken nu.
ett sandakanföl-dressyrstammat och två caganchoföl de är mellan 3 och 4 månader gamla nu, gått på bete och är inte visade.

Vi blev visade och sandakanfölet föll ju såklart mig i smaken med en fin trav och vacker kropp och huvud.

Men man kan ju inte bara charmas? Man måste ha lite kött på benen när man ska köpa en så ung häst. Vad vill man inte ha exteriört och vad vill man ha?

Vad skiljer hopp o dressyrfölen?

tacksam.

En riktlinje på kvaliten av fölet är ju fölmönstringen som görs varje år.
Så köp ett föl som är visat.

Jag vet en häst som gick etta som föl och som vid 5 års ålder är gigantisk. Ca 1.70 hög, grov, tung, långsam och tråkig. Hon är väldigt inåttåad och biljarderar. Hon är dessutom behandlad flera gånger i frambenen....
Så... Gå inte bara efter resultat från fölvisning. Ett visat föl blir troligtvis dyrare men att det är bättre än ett inte visat är absolut ingen garanti!

Absolut nummer ett är att jag tycker att du ska bestämma dig för om du vill ha en hopp- eller dressyrinriktad avkomma. Ett dressyrstammat föl visar ju sig oftare till sin fördel än ett hoppstammat om du kollar på gångarterna. Men det är ju inte alls säkert att det hoppar lika bra som det hoppstammade.

Är du ute efter en tävlingsindivid så kolla vad mamman har presterat och lämnat för andra avkommor.

Kolla hur gångarterna är utifrån ditt mål med avkomman. Vill du ha en häst för Grand Prix dressyr så måste du självklart vara mer kräsen än om du bara söker en trevlig häst för träning/tävling på hobbynivå.

Vill du ha en hoppinriktad avkomma så kanske du kan be om o få se den skutta över ett litet hinder?? Viktigaste gångarten på en hopphäst är galoppen.

Rent exteriört så beror det ju lite på vad du föredrar, men något som brukar vara ganska viktigt oavsett typ av häst är halsansättningen, och att hästen är inte för lågställd och framtung. Sen så kan du ju fundera på om du vill ha en lite ädlare häst, eller en lite maffigare, föredrar du t.ex en långlinjerad elelr inte?? Kolla även benställningen!!

Sen det viktigaste av allt, gå på känsla!! Vilken individ är det du känner "wow" för? Den som har den där härliga uppsynen och charmen och som du känner att du faller pladask för?? Gå mkt på det så blir det säkert bra!!!

Det är alltid lite lotteri med att köpa föl. Det viktigaste tycker jag är hur fölet rör sej. Exteriört måste den även vara korrekt, men det är inte alltid den vuxna hästen blir som den såg ut att bli som föl heller.

Bra trav och bra galopp är viktigt. Jag gillar höga knälyft i galoppen på fölen, för det visar på takt och action.
Dessutom vill jag se en energisk skritt.

Men med föl ska man köpa en individ man charmas av, det är då et blir bäst som vuxna. Det är min erfarenhet i alla fall!
Och jag har bara erfarenhet av hoppföl.

Jag skulle vilja tillägga en hel del angående det påståendet.:smirk:
Dels är det så otroligt olika i vilken fas av sin utveckling fölet är när den visas!

De som visats vid 2½- 3 månaders ålder är oftast i bra fas, de ngt äldre har växtproblem, överbyggda, svårt att röra sig, ev upprätade kotleder osv.

Mkt olika bedömningar beroende på plats och bedömningsman..:o

Sedan är det till fakto så att många väljer att helt avstå att visa sina föl, dels pga fölens växtfas, men även mkt beroende på att det inte "ger" ngt för stoets ev höjningar i avelsbokstav.Ett klass 1 bedömt föl ger lika mkt poäng som ett klass IV, bara det har godkänd stam.

Så länge våra svenska fölmönstringar ser ut som dom gör, så lägger jag, och många med mig mkt lite värdering vid dessa.

Tänk så många fina och bra föl man kan missa om man bara skulle gå efter det:crazy:;)

Jag tycker att det viktigaste är, när man kikar på föl är:

• Att man har en konsoliderad stam på BÅDE modern o fadern.
  • Att modern har ett gott och harmoniskt temperament.
  • Att fölet är "harmonisk" i sin byggnad.
  • Att den rör sig lätt och med takt i rörelserna, inte korsgalopperar "hela tiden" osv.
  • Att det är bra hästhållning där fölet fötts upp, så att modern fått de bästa förutsättningar för att ge fölet bra, näringsrik mjölk, är avmaskade ordentligt mm.En slarvig och oseriös miljö, tyder oftast på en slarvig och oorganiserad djurhållning.
  • Det är ju även positivt om man har möjlighet att se syskon /släkt till fölet.
  • Och att det finns möjlighet att at del av olika resultat hos mödernet/syskon/fader osv.

Jag vet en häst som gick etta som föl och som vid 5 års ålder är gigantisk. Ca 1.70 hög, grov, tung, långsam och tråkig. Hon är väldigt inåttåad och biljarderar. Hon är dessutom behandlad flera gånger i frambenen....
Så... Gå inte bara efter resultat från fölvisning. Ett visat föl blir troligtvis dyrare men att det är bättre än ett inte visat är absolut ingen garanti!

Någon garanti finns överhuvudtaget inte när det gäller hästköp, men jag utgår ifrån att köparen kollar upp härstamningen på fölet, och kan bilda sig en uppfattning om hur arvsanlaget är på fölet.
Sedan kan man aldrig garantera hur ett föl kommer att bli som vuxen, det är ju risken köparen får ta.
Men ett visat föl är ändå ett visat föl, eller hur?

Så länge våra svenska fölmönstringar ser ut som dom gör, så lägger jag, och många med mig mkt lite värdering vid dessa.

Vad menar du med detta? Vad skulle du vilja förändra för att fölvisningarna ska ge något? Nyfiken...

Ett förslag vore att dela upp det på "två" gånger, så alla föl har möjlighet att vara i ngt sånär rätt fas.

Eller att helt enkelt dela det på två ålderskategorier.

Så det du främst tycker blir fel är inverkan av fölets ålder?

[*]Att det är bra hästhållning där fölet fötts upp, så att modern fått de bästa förutsättningar för att ge fölet bra, näringsrik mjölk, är avmaskade ordentligt mm.En slarvig och oseriös miljö, tyder oftast på en slarvig och oorganiserad djurhållning.

Det här är något av det viktigaste jag skulle kolla på förutom att det var en individ som tilltalade mig förstås.

Många gånger är det så -ja.
Man hör domarnas múntliga kritik, där de till 80% talar om att "de för dagen ej kan sätta högre poäng" pga överbyggnad, växtperiod osv...

Tack alla för olika argument och tips och råd!

Imorgon ska vi titta på DET fölet igen som vi charmades av.

Ringde igår och kollade upp stoets förutsättningar.

Tyvärr visade sig att det var lite tokigt-för det var hoppstam på mamman! -Lemon-asterix! Det som känns bra med det är att fölet blir stort. mamman själv är stor med. Mamman var mycket vacker för sin ålder och hade själv bra steg samt visad som treåring med 46/46. Mormordern hade höjts till a pga många och duktiga avkommor, hon hade även gett en godkänd hingst som var exporterad till usa. Det känns bra, förutom att det inte var dressyrstam rakt igenom. Eller??
Fölet känns väldigt "dressyr" iallafall. han visade tre andra med hoppstam och det var stor skillnad.

Jaja, jag ska lyssna på charmen och sen ska jag titta noga på allt ni sagt om benställningar, bog o nacke och sen göra ett val. Ett egentligen ska ju sambon göra valet :)

fyll gärna på med mera tankar om fölköp

Men känner du att fölet har alla förutsättningar för att bli bra så behöver du inte stirra dig blind på stammen;) Som säljare kan det vara svårare att sälja ett föl med "blandad" stam, men för dig som köpare så är ju hästen den samma som första gången du tittade på den. Visst, är det ett sto och du ska avla viare på den så kanske en renodlad dressyrstam går hem bättre, men o andra sidan så kommer ju hoppstammen då inte in förrän i andra led. Dessutom så kan många hopphingstar bidra med bl.a. en bra galopp, det bli ju allt vanligare att man försöker få in lite hoppblo idressyrhästarna som jag förstått det, även om det i i ditt fall är tvärt om..

Sen som jag förstod det som så var du ju inte säker på att du ville ha ren dressyrstam från början eftersom du även kollade på hoppstammade föl, så det behöver ju inte vara något fel i det här fölets stam för dig.

Lycka till o lägg gärna ut lite bilder!!

Mvh Maria

Tyvärr visade sig att det var lite tokigt-för det var hoppstam på mamman! -Lemon-asterix! Det som känns bra med det är att fölet blir stort. mamman själv är stor med. Mamman var mycket vacker för sin ålder och hade själv bra steg samt visad som treåring med 46/46. Mormordern hade höjts till a pga många och duktiga avkommor, hon hade även gett en godkänd hingst som var exporterad till usa.

Visst Lemon var själv en hopphingst,men flertalet av hans avkommor rör sig mkt bra,Hans fader Modesto kom ju efter den fina, rörliga hingsten Marlon**:banana:.Marlon är även pappa till Mowgli, en hopphingst som har flera avkommor som "krumilurar" fint.

Asterix i sin tur, fick vid godkännandet poängen 9-8-7-9-9, utmärkta rörelser i skritt såsom i travframåtgripande med bra påskjut...

Åh tack alla! Nu känns det riktigt riktigt bra! Imorgon blir det en titt igen och ev köp om allt känns rätt. Har i en annan tråd frågat om avvänjning som uppfödaren vill göra som femmånaders..jag vid 7. Men det är ju en annan diskussion-gå gärna in på den tråden på avel-installning av föl och ge era kommentarer. Kanske finns någon som vet någon som kan stalla in ett föl på Öland?

Fölet är ett hingstföl, ljusbrun eller fux, minns inte. Ohanterad, men inte rädd alls för människor. Mest nyfiken.
Ska bli så kul att få träffa honom imorgon igen! Jag tror det blir köp, absolut. Mycket tack vare er kunskap!

Liknande trådar

Däggdjur Jag ska skaffa mig ett par marsvin! Har drömt om marsvin sedan jag var liten, men så jag har så har jag haft en jakt-galen + svartsjuk...
Svar
0
· Visningar
1 305
Senast: Lillagoajag
·
Relationer Mitt hjärta brister, det känns som att jag ska gå i tusen bitar. Smärtan är fullkomligt olidlig! I fredags kom min älskade, älskade...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
17 843
Senast: TygerTyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 953
Senast: Gelina
·
R
Hästhantering Hejsan!, Min mors kusin äger ett fint stall med en massa mysiga nordsvenska travhästar. När jag var där och hälsade på så blev jag...
Svar
16
· Visningar
2 009
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka