Vad kräver ryttarna?

CK

Trådstartare
Vad kräver egentligen ryttarna av tävlingsarrangörerna?
Det jag själv vill ska fungera är banmarkering, tidtagning och smidig veterinärgrind.
Det som får mig att fundera är när jag läste på en blogg att ryttaren tyckte arrangörerna var lata, när de inte kunde ordna stallplats.
Jag vet inte vilken ritt det gäller, och vilken årstid, men det jag vet är att jag har då aldrig varit med om att arrangörer är LATA, möjligen okunniga.

Jag känner mängder med hästfolk i mina krokar, men jag lovar, de skulle inte kunna ställa upp med en enda stallplats innan deras egna hästar kommer ut på bete. Endera för att de helt enkelt inte har tomma boxar, eller beroende på att de har fölston, och inte vill ha in främmande hästar.

Jag tycker det är trevligt att tävlingssäsongen kommer igång tidigt på våren, och fortsätter sent på hösten, men tycker man då att man har för långt att åka, så får man väl stanna hemma, helt enkelt?

Vi på Fornaboda fick en gång klagomål om att vi inte skyltade efter stora vägen, när man kom till tävlingsplatsen.
Märkligt, travbanan ligger precis på vägkanten. Den borde synas om man har ögon.
Även klagomål på att vi har för få toaletter, även det märkligt, eftersom det finns ett 15-tal toalettar tillgängliga, utritade på tävlingsplatskartan.
Och så klassikern, vara jättesur för att man blev utesluten, ("vadå, utesluten, jag ser minsann inget!!") och sen läser man i ryttarens blogg att hästen veckan efter är behandlad i flera leder...

Så inför säsongen, glöm inte att berömma arrangörer och funktionärer för det som är bra.

Sv: Vad kräver ryttarna?

Det gjorde jag nu, och jag kan då rakt inte tolka det som att arrangören är tvungen att tillhandahålla stallplatser.

"Mom 612 Tävlingspropostioner/ Meddelande till ryttare"
2. I tilläggen till villkoren för tävlingen (första och sista anmälningsdag, tid och plats för start, antal och längd för obligatoriska pauser, anmälningsavgifter och priser) bör inkluderas sådana administrativa arrangemang som transportmöjligheter, förläggninga av tävlande och hästskötare, stallplats foder etc."

Det kan jag inte tolka på annat sätt att OM man har stallplatser så BÖR (obs, inte måste) man skriva med det i proppen.
Har man inget, så skriver man inget.

Jag kan omöjligt tro att man inte får arrangera en distansritt om man samtidigt inte erbjuder hästarna stallplats.

Senast ändrad:

Det jag tycker är viktigt är att
1. Tidtagningen fungerar
Det är inte kul att komma i mål och de som sitter och ska skriva upp tiderna inte ens får med att man gått i mål utan man får diskutera med dem en lång stund. Det är inte heller kul att komma in i gind och få vänta 2 minuter på att få sin tidlapp. Vi var 6 personer som kom in i grind samtidigt. Har maninte full koll på sekundrarna skiter jag fullständigt i om jag får en helt korrekt tid eller några sekunder för kort eftersom jag har bråttom att ta hand om min häst och pulsa.
2. En annan sak som irriterar mig är att när man har pulsat och står och väntar på att komma fram till veterinären så finns det ingen vettig turordning. Den som råkar stå närmast veterinären kan smita före någon som stått och väntat mycket längre. Detta gör att nästan hela vilotiden kan förflyta innan man har besiktigat om man nu inte står still och därmed riskerar att hästen stelnar till.
Detta är två saker som retat mig rejält förra säsongen.

För övrigt tycker jag givetvis att det är viktigt med en bra grind. Vatten nära hästarna, toa nära grinden, trevliga funktionärer (har nog inte träffat någon otrevlig än), bra banmarkeringar framförallt om man sitter och rider över ett gärde där man ska svänga på mitten (höll på att hamna totalfel en gång då en skylt trillat ner).
Överlag tycker jag att det fungerar bra ute på tävlingarna förutom punkt nummer två ovan.

Stallplats brukar man väl boka när man anmäler. Finns det inga stallplatser så står de ju inte med i proppen och behöver man stallplats får man väl helt enkelt avstå den tävlingen.

Jag tror att de som klagar är sånna som inte själva varit med om att arrangera eller varit funktionär.
Att få allt att gå ihop, och det är verkligen mycket som ska klaffa, är ingen barnlek och jag slutar aldrig att förundras över hur trevliga och mycket väl planerade alla tävlingar är.
Har aldrig haft något att klaga på.

Jag tycker dom som har något dåligt att påpeka kan inställa sej på en dressyr tävling av något slag. Då kommer man nog aldrig mer ha något att gnälla om vad det gäller en distans tävling. En trevlig inställning, inga "snea blickar" och detta engagemang är GULD värd!!!
Jag har ju själva varit inbiten dressyr-böna så jag vet vad jag pratar om.

Man kan ju däremot få ha föslag och tips inför nästa kommande års tävling, men klagomål i efterhand och nedlåtande skriverier på bloggar går så bort!

Emma

2. En annan sak som irriterar mig är att när man har pulsat och står och väntar på att komma fram till veterinären så finns det ingen vettig turordning. Den som råkar stå närmast veterinären kan smita före någon som stått och väntat mycket längre. Detta gör att nästan hela vilotiden kan förflyta innan man har besiktigat om man nu inte står still och därmed riskerar att hästen stelnar till.

Där håller jag med. Att det faktiskt kan bli en viss väntetid om många ryttare kommer in samtidigt i intid går inte att göra mycket åt.
Men sen tycker jag att den som går först ur pulsfållan också ska först in till veterinären.
Jag vet att det hänt att domare släppt in ryttare i längre klass/ ryttare som är "känd" innan de låter 5-milarna gå in till veterinären, med motiveringen
" Det är väl en sporre för de som rider korta klasser att se att man får fördelar av att gå upp i klasserna."
Detta vill jag inte veta av, och skulle det drabba mig på tävling skulle jag bli tokig. ;)

När jag råkade illa ut pga detta var det bara 5 milare. Jag blev arg och talade om vad jag tyckte och dommaren fick ge sig (men blev sur). Domaren skyllde på att det var bråttom så den som just då befann sig närmast vet skulle in först. Vi var 6-7 st som gick på en volt så jag hade kunnat få vänta LÄNGE om jag haft otur iom att det hela tiden fylldes på också. Funktionärerna på tävlingen hade dock påpekat att "håll koll på vem som är före dig i kön" så de tyckte jag skötte sig utmärkt.

Där håller jag med. Att det faktiskt kan bli en viss väntetid om många ryttare kommer in samtidigt i intid går inte att göra mycket åt.
Men sen tycker jag att den som går först ur pulsfållan också ska först in till veterinären.
Jag vet att det hänt att domare släppt in ryttare i längre klass/ ryttare som är "känd" innan de låter 5-milarna gå in till veterinären, med motiveringen
" Det är väl en sporre för de som rider korta klasser att se att man får fördelar av att gå upp i klasserna."
Detta vill jag inte veta av, och skulle det drabba mig på tävling skulle jag bli tokig. ;)

På alla tävlingar jag varit på har de i högre klasser alltid fått gå före oss på "bara" 5 mil..Även på Fornaboda ... Jag tycker det kan vara jobbigt, vi vill oxå komma ut i vilområdet och inte stå i vet grind o vänta hela pausen...

Jag tror att de som klagar är sånna som inte själva varit med om att arrangera eller varit funktionär.
Att få allt att gå ihop, och det är verkligen mycket som ska klaffa, är ingen barnlek och jag slutar aldrig att förundras över hur trevliga och mycket väl planerade alla tävlingar är.

Du prickar helt rätt!!

De gnälligaste, magsuraste och LATASTE personerna är oftast (dessvärre inte alltid dock) de som inte lyft ett finger själva för att arrangera en tävling.
Det är enormt enkelt att klaga och tala om hur andra borde sköta saker och ting men att bidra själva? Nej, nej...

Olika ritter har olika förutsättningar för att ordna uppstallning och annat runt omkring. För min del tycker jag att det är viktigare ATT det blir tävlingar alls.
Om man inte gillar någon viss tävlingsplats, kanske p g a att det inte finns hänvisningar till övernattning, så får man väl avstå från den tävlingen och välja en annan?

Jag tolkar för övrigt TR precis som CK: det är en anvisning om vart den eventuella informationen ska skrivas in i proppen, inte att den måste ingå.

På alla tävlingar jag varit på har de i högre klasser alltid fått gå före oss på "bara" 5 mil..Även på Fornaboda ... Jag tycker det kan vara jobbigt, vi vill oxå komma ut i vilområdet och inte stå i vet grind o vänta hela pausen...

Jag ska jobba för att det aldrig kommer att hända på nån enda ritt jag i fortsättningen är med och arrangerar.
Det är banne mig pinsamt för mig som tävlingsledare att sådant sker, men tyvärr inget jag kunde påverka förra tävlingen. Jag försökte, men uppenbarligen utan framgång.

Jag tycker faktiskt att man kan uppmana alla arrangörer att informera alla i vet grinden om hur man vill ha det på sin tävling.Är man tävlingsledare o bestämmer att alla ska in i ordning - oavsett klass så är det väl bara för alla att gilla läget o rätta sig..

Tur att man ska upp på 8 mil nu så man kommer före i kön :devil:
Nevars.. Fel är det tycker jag.. Alla är lika värda och allas tid framförallt är lika mkt värd.. Hoppas att några som tävlar högre klasser kanske även läser detta och inte smiter före fast man får nästa gång..

Tycker ni verkligen att ekipagen i en SM-klass tid är lika mycket värd som någon annan klass på samma tävling? Hur motiverar ni det? Hur resonerar ni kring till exempel re-inspection, bör inte ekipagen få gå före då? Hur skulle en tävling med obligatorisk re-inspection fungera om du får gå in 10 minuter innan uttid men måste vänta fem för att det är kö till veterinären?

Ska kanske finnas 2 köer till veterinären vid re-inspection, 1 kö till "vanlig" visning och 1 kö till "re" som en speciell vet. har hand om. Blir kanske dyrare..?!

Jag har aldrig varit med om att 8-milarna tas in före 5-milare på en helt vanlig tävling.
SM o NM har jag blivit ombedd att vänta pga att de vill ha in dem före.

I förbesiktningen på morgonen vill man ibland få in de sena 8-milarna före 5-milarna som startar senare.

När det gäller re-insp så måste de hästarna gå före. Oavsett vad de andra klasserna tycker.
// Linda

Jag tycker faktiskt att man kan uppmana alla arrangörer att informera alla i vet grinden om hur man vill ha det på sin tävling.Är man tävlingsledare o bestämmer att alla ska in i ordning - oavsett klass så är det väl bara för alla att gilla läget o rätta sig..

Det är inte tävlingsledningen som bestämmer sånt.

Tycker ni verkligen att ekipagen i en SM-klass tid är lika mycket värd som någon annan klass på samma tävling? Hur motiverar ni det? Hur resonerar ni kring till exempel re-inspection, bör inte ekipagen få gå före då? Hur skulle en tävling med obligatorisk re-inspection fungera om du får gå in 10 minuter innan uttid men måste vänta fem för att det är kö till veterinären?

Alla ryttare har betalt sin startavgift, och bör få lika gott omhändertagande oberoende på klass.
Ska den 5-milsryttare som rider för seger knuffas bort ur kön, för att en långsamt ridande 12-milare vill besikta före?:confused:

Reinspection är en helt annan sak, där ska inga väntetider förekomma.

De gånger jag har fått gå före är det när man är i ett pressat läge i tätstriden och då för en viktig placering. Om man rider för att ta sig runt har man tid att vänta vilken klass man än rider och då brukar man inte heller bli slussad före. Sen vet jag inte hur det är på alla tävlingar. Men att dra det över en kam och säga att INGEN ska få gå före är enligt mig fel.

Så enligt dig ska man direkt när man går in i grinden skrika "jag leder min klass, släpp genast igenom mig"?

Att det slinker en och annan ryttare före i kön stör mmig inte, däremot att det redan på förhands bestäms att vissa får gå i gräddfilen.

Som arrangör brukar man göra tidsschema för veterinärgrinden och försöka starta klasserna utifrån det. Självklart kan det bli krockar ändå, och ja då ska högre klasser gå före. Jag har inte upplevt något problem åt varken ena eller andra hållet.

Då har vi olika uppfattning.
Detta innebär att den som "bara" rider 5-mil konsekvent får vänta tills de som rider längre klasser är klara.
Det innebär att den ryttaren kan få stå nästan hela vilotiden i grinden.

Som jag skrev tidigare, jag förstår att det går ryttare förbi i kön, och är det okey för de som knuffas undan så inga problem.

Men att redan på förhand säga att alla som rider kortare klasser får vänta för att andra ska gå före är inte precis bra, tycker jag.

Är det därför man ska stäva efter att klättra i klasserna, för att få chansen till en normal vilotid?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka