Vad kan detta vara???

Sandra86

Trådstartare
Behöver hjälp med idéer.
Sent i höstas blev vår isladsvalack dålig, stog längst ner i hagen och kunde inte röra sig. Hade ingen balans i bakdelen, dagen innan helt symtomfri och riden. Vi funderade då på en korsförlamning då det satt i bakdelen. Vet kom ut och ghav diagnosen fång.
Behandlad för det.
Men vår hovslagare var tveksam då det inte syntes något alls i hovarna.
Nu för en vecka sedan blev han lika dan, då krävdes det att vet gav butta för att han skulle kunna ta sig från hagen till stallet, sedan togs prover för en eventuell korsförlamning. Proverna visade på en lätt korsförlamning och träningsverk (Han blev riden två dagar innan anfallet). Denna vet sa även att de prover som togs i höstas inte visade på någon fång!!
Hästen går nu på butta men är sig inte lik, första dagarna låg han hela tiden och idag ligger han mer en han står och är ovillig till att röra sig.

Vid båda tillfällena gick han i en stor gräshage på lösdrift.

Kan man tappa balansen och bli så påverkad av en lättare korsförlamning??

Kan även tillägga att han inte tappat några muskler alls efteråt.

Någon som varit med om någe likande eller har någe förslag på vad det kan vara...

Sv: Vad kan detta vara???

Jo det tyckte jag oxå, men vet ansåg det ej nödvändigt då vi bor i norrlands inland.

Jag hade tjatat om prov för fästingsjukdomar, många veterinärer påstår fortfarande att det inte finns...

Rent spontant tänker jag att butta kan påverka mag-tarmkanalen och att det skulle kunna vara en möjlig anledning till att hästen verkar hängig och ligger mycket. Lite kolikkänning, med andra ord. Håll koll så det inte verkar bli värre (och läs på på bipacksedeln till buttan).
Ur koliksynpunkt är det bra att övervaka puls, andning, slemhinnefärg och tarmljud, och kontakta veterinär om ni är oroliga.

Annars tycker jag att korsförlamning inte låter orimligt. Proverna från det senaste tillfället ger ju en bra indikation på att det är rätt diagnos. Att problemet är återkommande är också typiskt för korsförlamning.
Hur hästen reagerar vid en korsförlamning är svårt att säga då olika individer reagerar olika på smärta. En häst som har ont och är ovillig att röra sig kan uppfattas som obalanserad.

Det skulle vara intressant att veta vilka slags prover den senaste veterinären pratar om när denna säger att proverna från i höstas inte visar på fång. Vet ni vilka prover som togs då?

Undrar också vilka prover som skulle visa fång? Beskrivningen låter tyvärr som om det skulle kunna vara fång, det gör ont att gå framåt vilket kan resultera i en raglande gång, speciellt i uppförslut, nedför går det bättre. Dock borde han ha blivit varm i hovarna om han är så dålig att han ligger ned. Om vävnaderna i hovarna hinner "förstöras" vid fånganfallet syns det längre fram när det växer ner men om man hinner häva anfallet före dess är det inte säkert att det blir några förändringar som syns särskilt väl. Musklerna påverkas också av fånganfall eftersom hästen försöker avlasta hovarna och det ger spänningar högre upp.

Vid både korsförlamning och fång ska hästen hållas i stillhet, det är väl enda som är positivt. Är det kolik ska den röra på sig vilket blir problematiskt om det är fång/korsförlamning som är alternativ diagnos. Och för att göra det ännu värre kan magproblem ge fång.

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
840
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 450
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 654
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka