Vad har hon fått? *bilder*

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare smultroonbarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 685
S

smultroonbarn

Min pålla har fått utslag, eller kala fläckar kan man kalla det, på ena sidan av huvudet.Runt mulen och ögat är det värst.

Har laddat upp bilder som ni får kolla på och komma med kommentarer

http://www.pixbox.se/pic_show_id16111802.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id16111803.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id16111804.html

och sen en bild på hur söt hon är:D

http://www.pixbox.se/pic_show_id16110786.html

Hon fick de här utslagen efter hon började äta hösilage från hö. Men hon har ätit hösialge i större delen av sitt liv.
Hösilaget är inte av bästa hygieniska kvaliteté så dkanske är svamp hon har fått?

Ska ringa på måndag till veterinären men nin får gärna spåna på vad hon har fått:smirk:

Sv: Vad har hon fått? *bilder*

det ser ut som om hon har fått ngt slags exem..

Ringorm. Är 99,9% säker. Skriv gärna sen när vetrinären varit ute, så vi får veta vad det var.

också nästan 100% säker på att det är ringorm, har tillockmed haft det själv :angel:

Tycker det ser ut som typisk ringorm. Går hon ihop/i närheten av kor/nötkreatur?

Skulle oxå som många andra tippa på ringorm. Blev själv smittade för många år sen när jag jobbade med mjölkkor... smittsamt som bara den!

Utbrednngen är rätt typisk för ringorm som sagt, så det skulle jag oxå gissa på. Inte kul att få det..

kl

jag håller med de andra å tippar på att det är ringorm hon fått..

Jag tippar oxå på ringorm... Va noga me hygienen!!

De är iallafall nån storts svamp så gå in på odal/granngården och köp en burk Virkon S och tvätta med hur var de var 3dje dag tror jag min vet sa i 3veckor var de iallafall. en tablett åt gången räcker. läs på burken jag hade plasthandskar på mig för jag tyckte de var lite starkt.Lycka till.;)

De smittar som bara den. Tvätta allt annat som vidrört där oxå. byt inte box med nån el likn.

Neeej, vill inte ha ringorm :( ska ju iväg å träna å grejor..suck. Men hon har bara i ansiktet och inte på nåågraa andra ställen, hon har haft dem typ en vecka...

Sen har ingen annan i stallet fått det heller.

nej hon går inte nära eller tillsammans med kor.

Ska som sagt ringa vet i morgon så får vi se vad han säger.

Vi hade ringorm i mitt gamla stall, ser precis lika dant ut. Åk inte iväg och träna med hästen och klappa inte hästar från andra stall. Bra att du ska kontakta vet, då kan dom ta prover och fastställa vad det är!

Ser ut som ringorm som många här redan skrivit, men o fastställa diagnos behövs ett prov tas. Inkubationstid är ca 14 dagar.

SKulle gissa på ringorm, tycker det ser ut så.

Veterinären va ute idag o sa direkt att d va ringorm, suck...vill inte ha det. Men ska duscha hästen och rengöra varenda pinal med virkon.

Hur är d me ridning när hästarna har ringorm? d kan man väl göra?

Veterinären va ute idag o sa direkt att d va ringorm, suck...vill inte ha det. Men ska duscha hästen och rengöra varenda pinal med virkon.

Hur är d me ridning när hästarna har ringorm? d kan man väl göra?[/QUOTE

Du kan rida som vanligt så länge inte hästen har fullt med utslag i sadelläget. Annars så kan du göra som vanligt.

Liknande trådar

Hästvård Pålle fick nya skor i går. Kom gärna med synpunkter, tips osv! Bakgrund: 10-årigt kallblod, Rids mest i dressyr, men även hoppning och...
2
Svar
36
· Visningar
5 460
Senast: MaRomer
·
Foder & Strö Fick för några veckor sedan en analys av bonden som stallägaren köper hösilage av och eftersom h*n bara fått analys på energi och...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: aramis
·
Hästvård Lillan har fått rosa fläckar på mulen och runt kanten på ena ögat,kan det vara någon typ av svamp eller??? De blir fler hela tiden,hon...
Svar
1
· Visningar
951
Senast: arna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka