Vad hade ni som föräldrar velat ha reda på?

YorkWann

Trådstartare
Vad hade ni velat ha reda på eller vad tyckte ni var viktigt när ni satte ert barn i barnomsorg, och hur valde ni?

:)
 
Sv: Vad hade ni som föräldrar velat ha reda på?

Vad hade ni velat ha reda på eller vad tyckte ni var viktigt när ni satte ert barn i barnomsorg, och hur valde ni?

:)

Val? I Malmö med sin kö? :rofl:

Nä allvarligt - visst kunde vi valt privat dagmamma också. Jag har både en urusel och en suverän erfarenhet av det från min egen barndom. Däremot skulle jag aldrig få för mig att välja ett föräldrakooperativ (jag är inte "bostadsrättstypen" heller). Skulle aldrig ha tid att ha städardagar och sådant ihop med allt pendlande, resande till släkten på fritiden och annat.
 
Sv: Vad hade ni som föräldrar velat ha reda på?

ok, i min kommun kan man fortfarande välja, dock är det ju fullt på några ställen, men goda alternativ finns.

Varför jag frågar är att vi är på gång att starta upp en privat förskola, med mycket utevistelse, med inriktning på montessoripedagogik och jag håller på att sätta ihop ett litet "reklamblad".

Vad ville ni veta, eller vad tyckte ni var viktigt kring er barnomsorg?
 
Sv: Vad hade ni som föräldrar velat ha reda på?

Med första barnet så var det mer om utevistelse, barngrupper och aktiviteter som intresserade. Skulle jag välja något nu till andra barnet så är jag betydligt mycket mer noggran om hur personalen ser på sin egen utveckling, vad de vill, hur de ser på sitt arbete och på barnen.

Men ett reklamblad, ja utevistelse, storlekar på barngrupper, vilken slags mat, är den hemlagad, vad innebär montessoripedagogik, vad har ni för planer osv.
 
Sv: Vad hade ni som föräldrar velat ha reda på?

Ah, ok har med personalens utb, erfarenheter och varför vi vill jobba med detta, men utveckling var ju också bra att ta med.
Mat, det var också bra råd, det har jag inte haft med!

Pedagogiken och våra planer är med! :)
 
Sv: Vad hade ni som föräldrar velat ha reda på?

Där vi bodde fanns inga val. Det fanns bara ett dagis. Det jag hade velat veta och kunna påverka är vilka andra barn som går där. Det gäller ff nu när mina är i skolvärlden.
 
Sv: Vad hade ni som föräldrar velat ha reda på?

ok, i min kommun kan man fortfarande välja, dock är det ju fullt på några ställen, men goda alternativ finns.

Varför jag frågar är att vi är på gång att starta upp en privat förskola, med mycket utevistelse, med inriktning på montessoripedagogik och jag håller på att sätta ihop ett litet "reklamblad".

Vad ville ni veta, eller vad tyckte ni var viktigt kring er barnomsorg?

Just under dagisperioden var vi halvvegetarianer så det där med mat var viktigt för oss. Det fanns egentligen inget vegetariskt där dottern började men de lyckades lösa det ändå. :bow:

Sedan är det ju barngruppernas storlek ja! Även sammansättningen. Ska det vara 0-5 på samma avdelning eller 0-2 och 3-5? Man kan ju göra olika utflykter beroende på detta (om man har pengar till utflykter annat än till närmsta park).
 
Sv: Vad hade ni som föräldrar velat ha reda på?

Jag skulle nog vilja veta hur mycket strukturerade aktiviteter det finns eller är det mesta tiden fri lek? Har ni egna vikarier anställda eller ringer ni in nya varje gång? Har någon ur personalen specialkompetens i något som kommer in i verksamheten, ex dans eller naturkunskap en gång i veckan? En förskola som är jättepopulär där jag bor har språkinriktning. De har "undervisning" i språk 60 min varje dag där de bla få sjunga, leka, mm på olika språk. Varje grupp byter språk efter några veckor. Varje förskollärare har ansvar för sitt språk som de behärskar.
Att erbjuda en verksamhet som ingen annan har på orten kan väcka nyfikenheten
 
Sv: Vad hade ni som föräldrar velat ha reda på?

  • Personaltäthet
  • Personalomsättning
  • Indelning av barngrupper (på vår förskola är alla grupper 1-5, på en kompis förskola har de ålderssegregerade grupper, tex)
  • Utevistelse
  • Genustänk
  • Ev specialpedagogik

Jag gjorde så att jag frågade min kompis som jobbar i förskolan om referenser på bra förskolor. Fick tips och sökte den förskola som ligger näst närmast oss (ca 350 m) och fick plats på mindre än en månad. De börjar 15 h/v 23 maj (barnen är 2 och 3 och kommer gå på en syskonavdelning). Genustänket har jag inte frågat om, för jag vet att personalen är "gammal i gården" och jag fick en väldigt bra magkänsla när vi var där och hälsade på. Genustänket är viktigt, men närheten och en trygg tillvaro är viktigast för oss.
 
Sv: Vad hade ni som föräldrar velat ha reda på?

Jag säger som Sjalen. Vaddå val av barnomsorg? :angel:

Vi fick inte plats i förskola i det området vi ville men erbjöds dagmamma och det tackade vi ja till. Vi är helt klart nöjda. Det är en liten grupp barn men de träffas i en större grupp minst en gång i veckan. Kommunens dagmammor har olika gemensamma aktiviteter som utflykter, gymnastik, teater mm.

Jag tror det här är en bättre läsning än förskola för små barn. När William blir lite äldre är kanske förskola bättre.
 
Sv: Vad hade ni som föräldrar velat ha reda på?

Vad de har för pedagogisk verksamhet, utevistelse och hur stadig personalgruppen är.

Vårat dagis har varit helt toppen på alla tre sakerna, även om några i personalen varit mammalediga har gruppen som sådan varit så stadig att vikarierna har känts som "fast" personal och barnen har känt sig trygga med det.

Något som också känns viktigt är gårdens utförande, vad har personal och barn för möjligheter, finns det lekparker eller skog i närheten som de kan gå till tex.

Det finns en massa dagis i stan, men för oss fanns bara ett alternativ så nu sitter vi och hoppas på att även lillasyster ska komma in där. :banana:
 
Sv: Vad hade ni som föräldrar velat ha reda på?

Vi valde kommunal dagmamma, och har väl i första hand tittat på barngruppens storlek, utevistelse, hemlagad mat, övriga aktiviteter osv.Att de träffas flera dagmammor två 1/2 dagar i veckan och har gemensam mat en dag + att de får leka tillsammans i lite större grupp och med lite andra kompisar är en bra sak tycker jag....
Mina pojkar är väldigt aktiva och rörliga så jag tycker det är skönt att ha dem i en mindre grupp....men det är ju viktigt att kemin stämmer med dagmamman också,men gör den det så är det nog lite "tryggare" för barnet att alltid ha samma person att ty sig till....(även om de så klart måste lära känna de andra dagmammorna i gruppen också,de kan ju behöva vara där vid semester,sjukdom eller ledighet osv...)
Nu är jag väldigt lyckligt lottad som har min mamma som dagmamma:bow:
Jag har tyvärr ingen erfarenhet från dagis men har massor med kompisar som är jättenöjda!;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hade velat resa utomlands i februari eventuellt då jag har något att fira. Men sportlov innebär ofta dyrare resor och då vi inte har...
Svar
13
· Visningar
758
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
2 071
Senast: Mois
·
Fritid Jag stickade lite som barn och har stickat en och annan halsduk med bara räta maskor och det är ju inte så avancerat (vad jag minns)...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 210
Senast: vilde
·
Skola & Jobb Det finns ju vissa rättigheter som barnen har via sina föräldrar. Föräldraledighet t.ex. som kan tas ut när barnen behöver sina...
44 45 46
Svar
912
· Visningar
31 475
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp