Vad gör ni nu på vintern ?

Sv: Vad gör ni nu på vintern ?

Kör med maratonvagnen, lite halt men det går bra. Sedan kör vi ut lite ved från skogen och sen är vi med på lite löshoppning i vår klubb. Satsar på att köra 3 dagar i veckan för att kunna underhålla konditionen tills det blir lite ljusare igen så man kan köra om kvällarna.

Jag kör som vanlig med rockarden. Det går lite på snedden i drivorna men annars går det bra. KALLT bara! Fryser som en galning mest hela tiden.

Har ingen körpolle men ett tips är ju att köra pulka eller släde bakom ;)

Longerar, tömkör, löshoppar, promenerar, tränar "allmän lydnad" och kör när det inte är för mycket snö eller då det är plogat.

Det blir styrketräning för hästarna att gå i snö så ta det i beaktande innan ni kör totalt slut på era hästar ;)

*kl*

Någon som har tips på hur man kan trötta ut en liten shettis i detta väder ? Har bara haft honom i snart en vecka så vågar mig inte på
köra honom med rockard i detta väder. Men var ute och gick med honom i 40 min och då fick jag honom inte till att skritta i mer än 3-4 steg annars drog han på hela rundan. Så jag har en ponny som vill arbeta och röra på sig XD Funderar på skaffa hundpulka men vet inte om man vågar då han är så pigg :D Vill ju kunna stanna när man kör med :p

När mina blir sådär överpigga så brukar jag låta dem springa av sig innan jag kör ut med vagnen. Antingen via longering eller tömkörning på volt några varv, eller genom att "leka" lite i hagen. (Jag har några riktigt lekfulla individer, så om jag springer 20 meter så följer de efter i full fart med tillhörande bocksprång... Och sen fortsätter de själva en bra stund.)

Oftast behöver de bara ett par riktiga krumsprång, sen kan de koncentrera sig framför vagnen igen. Annars kan du ju tömköra i djupsnö! :D Men det är förstås lika jobbigt för dig som för hästen.

Shettisen körs i princip varje dag. Brukar varvas med tömkörning. Har väldens snällaste pappa och lillebror som plogar upp en slinga åt oss på åkrarna hemma där vi kan rida och köra på vintern. Åker in ibland och tränar på ridklubben också.

Så mao vi tutar på som vanligt!

Här hinner vi i alla fall just nu inte med att rida då det snöar varenda dag... detta är vad vi roar oss med om dagarna :) O jag kan lova er... JAG klagar inte på snön jag är glad varje gång det snöar för då får jag ut o köra parhästarna :banana:

Coolt med snöplog o kan jag skönja en väldigt liten kusk ;)

Här kör/rider som vanligt ingen skillnad mot sommaren förutom att vi har lite färre vägar att välja på dock så det blir lite enformigare.

Haha, du kollar noga o ser lilla dottern i mitt knä trots snöyran :) Ja hon är liten men OJ så hästintresserad redan! 1,5 stolta år är hon sötnosen:love:

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
583
Övr. Hund Har du hämtat hem valp mitt i vintern? Var det en bra grej, eller onödigt besvärlig? Med facit i hand, skulle du göra det igen? Frågan...
2
Svar
26
· Visningar
1 614
Senast: Troll
·
Utrustning Vad har ni för varma och vattentåliga skor/stövlar på vintern? Brukar bara ha mina gummistövlar med dom blir så himla kalla trotts...
Svar
4
· Visningar
383
Senast: Svartkatt
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka