Vad göra av hästarna?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Druvan

Trådstartare
Vad gjorde ni med era hästar när ni var gravida? Sålde? Lånade ut? Lät dem gå hemma och skrota några månader?

Vet inte riktigt hur jag ska göra med våra hästar. Rider fortfarande men vem vet hur länge (blir mamma i september). Kruxet är att båda hästarna är unga och under grundutbildning (6 år och väldigt sent inridna). Skulle vara väldigt opassande att ställa av dom. Men samtidigt får jag ångest av bara tanken på att låna ut dom, tänk om dom blir förstörda och felridna :o. Vad gör man av sina fyrbenta älsklingar?
 
Sv: Vad göra av hästarna?

Jag väntar barn i augusti och har en liten kuse. Tyvärr är det en skadad kråka som nu endast håller för lättare motionsridning men efter 13 år tillsammans är det inte ett alternativ att göra mej av med henne, hon gör mej så mycket gott trots att vi inte kan rida tillsammans som tidigare:) :love: Så jag hoppas det kommer funka att ta med kråkan på barnvagnspromenader så kommer vi båda hålla igång så smått :D

Hade jag haft en yngre häst i träning så hade jag nog valt att antingen låna ut hästen under en tid eller ha medryttare några dagar/v. Men jag skulle vara väldigt noga med vem som fick låna min häst, som du säger, tänk om dom blir felhanterade och felridna. Sök med ljus och lykta, du har ju iaf lite tid på dej att leta efter en eller två bra människor innan du blir mamma. Lycka till :)
 
Sv: Vad göra av hästarna?

Jag löste det så att medryttaren fick rida lektioner för mig när hon red, då har man koll på hur de rids samtidigt som man behåller sin "kvalitetsstalltid"!
 
Sv: Vad göra av hästarna?

Jag red en yngre häst åt en tjej som var gravid. Så länge hon kunde och ville rida red hon dressyr och jag red ut och rastade hästen och hoppade lite grann. När hon inte kunde rida längre fick hästen det lugnare en period men jag red även en del dressyr + några lektioner för hennes tränare, och hon var ute i stallet ett par dagar i veckan och pysslade med hästen, tömkörde/longerade och så.
 
Sv: Vad göra av hästarna?

jag skall ha barn i skiftet april/maj och jag kommer att låna ut min häst.

Det är en tävlingshäst, och om det "bara" varit en skogsmulle eller konvalecent etc så hade pållen nog fått vara kvar hemma.

Tar hem hästen igen till sommarbetet.
 
Sv: Vad göra av hästarna?

Har samma problem som dig. Förra graviditeten red jag tom v.34, men bara lugnare skogpromenader mot slutet. Sen satte foglossningen totalstopp. Tömkörde, promenerade och longerade till dagen innan förlossningen. MEN då delade jag häst med syrran och behövde inte åka ut varje dag.
Nu har jag hästen hemma och har blivit ensam om henne. Känner att jag måste skaffa hjälp men jag har ju så svårt att släppa och lita på någon till 100%. Det var det som var så perfekt med att dela med syrran.

Vet ju inte hur länge jag kan rida i denna graviditet iom att min barnmorska säger att foglossningen ofta blir värre med barn nummer två. Och jag vill inte ställa av hästen helt allt för länge så jag kommer nog att försöka skaffa medryttare som åtminstone kan komma och rida några gånger i veckan.
 
Sv: Vad göra av hästarna?

Jag red t o m vecka 30, sedan blev det för klumpigt och otympligt med magen. Hästen fick skrota i hagen tills några veckor efter förlossningen innan jag kunde rida igen. Det gick jättebra för honom att få några vilomånader!
 
Sv: Vad göra av hästarna?

Mina ska vara kvar hemma. Vår bebis kommer i juli och ena hästen ska föla i juni så vi blir mammalediga ungefär samtidigt!:) Den andra pållan får ha semester hon också.
 
Sv: Vad göra av hästarna?

Jag köpte tillbaks min gamla tävlingshäst som skulle pensioneras när jag var i v. 12. Red en del själv, mest "dressyr" och ut i skogen fram till v. 35 men hade medryttare oxå fr o m v. 20 typ. Sen red min dotter honom en del också, här är de dagen innan min son föddes :love:
http://i23.photobucket.com/albums/b387/lillvilya/DSC00184.jpg

Min son föddes 16/5 så hästen fick gå på sommarbete efter det men sen har vi hållt igång rätt så bra iaf.
 
Sv: Vad göra av hästarna?

Mina går hemma och skrotar... Fast åandrasidan så har jag ju bara 1 d-ponny på 22 år som inte rids så mycket längre, 2 föl och en a-ponny som ska iväg på foder.

Men har man hästar som är friska och hela så tycker jag nog att man ska försöka se till att någon annan kommer och rider så de hålls igång lika mycket som innan... Det smidigaste är ju en medryttare så hästen står kvar hemma så man kan övervaka det hela när man har tid:)
 
Sv: Vad göra av hästarna?

jag har en 6 årig islännig som nu har varit ute på foder i tre veckor. Fungerar jättebra än så länge. nu står han typ 10 minuter med bil från där jag bor så jag kan hälsa på hur mycket jag vill. Tjejen som har honom är jätteduktig å allt känns jättebra. hon är öppen för förslag och råd från min sida vilket jag tycker är jäteskönt. Hade inte tänkt att låna ut honom från början. utan mamma skulle ta över ridningen när jag slutade. men så blev det inte och Naggur stog i hagen och va olycklig. man såg verkligen att han inte trivdes för fem öre. Jag ska ha barn i slutet på maj och jag slutade rida väldigt tidigt.
 
Sv: Vad göra av hästarna?

Vid båda mina graviditeter har jag haft sk. stall tjejer här. Dom har skött om hästarna, ridit och mockat. Fördelen har varit att jag inte har behövt att släppa hästarna helt och hållet.
Det är mitt tips:D
 
Sv: Vad göra av hästarna?

Jag tycker mig märka att det inte är helt ovanligt att många blivande mammor har stora visioner och ambitioner om hur de ska lösa det med häst MEN jag tycker mig ha noterat att, när de gäller de med egna stall, så blir hästarna stående.

Åren går, sedan kommer ett syskon...åren går.

Hästen får ojämn uppmärksamhet och ridning. Ena veckan tre dagar, andra veckan fyra, tredje veckan rids den två dagar.

Jag har några kamrater som kör ovan nämnda stil och de var från början väldigt optimistiska.
De köpte unghästar och tänkte att det var ju perfekt att skaffa barn när ändå hästen var unghäst :D .

Det tråkiga är att de har fina talangfulla halvblod som förr hade ett hyfsat ekonomiskt värde.
Vem vill köpa en tioåring som inte ridits kontinuerligt de senaste 3-5åren och är efter i sin utbildning?
Tja, inte betalar man någon större summa iaf.
Jag tycker det är så synd när prestationshästar står och förfaller i en hage.

Hitta medryttare, låna ut på foder eller sälj :)

Det finns rätt många mkt kompetenta och duktiga ryttare i yngre ålder som inte har råd att köpa sig en talangfullhäst. Låna ut till en sådan, luta er tillbaka och få hästen utbildad undertiden ni har fullt upp med att vara föräldrar.
Vill ni sedan rida igen är det bara att plocka hem en häst som är i full kondition och dessutom utbildad och säkert har ett högre värde än när ni lämnade bort den.

Det som krävs är bara att man tar sig tid att leta reda på den där toppenfodervärden någonstans i Sverige, annars finns ju risken att man får hem ett lik istället.

Vill ni inte tappa hästkontakten så skaffa ett fint avelssto istället eller låna en schysst skogsmulle.

Sedan kan jag ju även nämna att jag känner några som är lika ambitiösa med hästarna som innan de fick barn. De rider 7dagar i veckan och missar ingen träning eller tävling.
Notera att det då finns en pappa som tar sina 50%.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad göra av hästarna?

När jag väntade min dotter red jag tills det var 6 v kvar tiol BF. (Sedan kom hon en vecka tidigare, så 5 v blev det). Detta gick bra, trots rätt ordentliga foglossningar. Eller rättare sagt; det var det enda som gick bra. Jag kunde varken gå, sitta eller stå, men rida gick! Jag fick såklart sitta upp och av med pall (passade på att lära hästarna avsittning vid pall, medan jag fortfarande var smidig), och kunde bara sitta ner, och rida i långsamma tempon. Mycket piaff, med pauser i skritt p´å lång tygel blev det.
Det som satte stopp för ridandet var att barnets huvud fixerades då. Det var rätt oskönt att rida med ett huvud mellan benen...
När jag hade slutat rida, fortsatte jag att jobba lite vid hand, samt longera, men inte mkt, eftersom jag hade så svårt för att gå.
I övrigt vilade hästarna tills jag började rida igen, vilket var 3v efter förlossningen. De vilade alltså två månader, och mådde utmärkt väl av detta. Man orkar i allafall inte så mycket själv i början efter förlossningen, så vi sattes igång tillsammans.
 
Sv: Vad göra av hästarna?

Jag tänker ställa av min älskling. Min man ska få skritta honom lite på banan ibland, det har han lovat, och jag ska jobba från marken.
 
Sv: Vad göra av hästarna?

Jag tömkörde min pålle under graviditeten. Nu går han på lösdrift i flock i en stor kuperad hage så han rörde på sig rätt mycket själv.
Han förlorade nästan inga muskler alls och jag märkte heller ingen skillnad konditionsmässigt när jag satt upp efter förlossningen.
 
Sv: Vad göra av hästarna?

Hästen får ojämn uppmärksamhet och ridning. Ena veckan tre dagar, andra veckan fyra, tredje veckan rids den två dagar.

Så rids våra hästar redan nu :angel:. Kanske ska tillägga att jag och sambon inte tävlar på någon elitnivå. Luffsar i skogen, rider kurs då och då och åker på någon enkel och lugn tävling mest för gemenskapens skull.

När jag var yngre så trodde jag att barn = hästlivet är slut. Men nu har alla hästvänner omkring oss hunnit skaffa småbarn och dom har ändå fortsatt med hästarna. Man ser EN skillnad och det är att familjen nu även består av små söta shettisar som barnen tävlar på. Blir lättad när jag ser sådana familjer :D. Kanske barn + hästar ändå funkar??
 
Sv: Vad göra av hästarna?

När jag väntade min dotter red jag tills det var 6 v kvar tiol BF. rida i långsamma tempon. Mycket piaff, med pauser i skritt p´å lång tygel blev det..

Ha ha, skulle vilja se finnhästens min när jag ber om en PIAFF :D :D :)

Funderar på att skicka den ena hästen på tillkörning (hon ska vara körd för några år sedan) och den andra häösten får sambon motionera. Körning borde man väl kunna ägna sig åt?
 
Sv: Vad göra av hästarna?

Ha ha, skulle vilja se finnhästens min när jag ber om en PIAFF :D :D :)

Funderar på att skicka den ena hästen på tillkörning (hon ska vara körd för några år sedan) och den andra häösten får sambon motionera. Körning borde man väl kunna ägna sig åt?

Varför inte?
Den ena som jag piffade och puffade med då (hon är numera såld) var linjevlad på Lansiär, med lite ungersk furiosohäst, och en skvätt ardenner i sig. Hon var LÅÅÅNG och TUUUUNG! Betydligt rejälare än de flesta nordistravare jag sett till exempel. Just DÄRFÖR mådde hon mycket bra av att piaffera. Då blev det plötsligt en bra ridhäst...:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 050
Senast: animalasia
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 463
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 982
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp