Vad gör ni med era bebisar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

mino

Trådstartare
Dottern är en väldigt vaken typ. Vissa dagar sover hon bara en timme på förmiddagen och en timme på eftermiddagen. Och numera går ätandet ganska fort. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med henne resten av tiden! Hon är ju lite för liten (8 v) för att kunna roa sig själv mer än typ 10 minuter. Vad gör ni med era bebisar?? Är det nån annan som också har (haft) en bebis som inte sover särskilt mycket?
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Våran son är väldigt mycket vaken på dagarna, han är tre månader. Vi brukar gå ut och gå, ligga på filt på golvet och titta på fina saker, bada nån gång i veckan, flyga flygplan (jättekul), ligga och mysa och "prata", skratta och kanske blåsa några salivbubblor. :love:

Det ÄR svårt att hitta på nåt hela tiden... jag tar också gärna emot tips!

:bump:
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Jag har bara låtit mina barn varit med bara helt enkelt.
Suttit med i sittern, legat på golvet brevid mig när jag grejjat osv.
Pratat med dem nån minut då och då och sedan har då fått titta på mig :) . Har alldeles för mycket på g för att kunna just "sysselsätta" barnen hela tiden...
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Tokmaja skrev:
Jag har bara låtit mina barn varit med bara helt enkelt.
Suttit med i sittern, legat på golvet brevid mig när jag grejjat osv.
Pratat med dem nån minut då och då och sedan har då fått titta på mig :) . Har alldeles för mycket på g för att kunna just "sysselsätta" barnen hela tiden...

Tycker att det låter väldigt sunt, och säkert också väldigt intressant för en bäbis.
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Jag har ju ett stort kök så jag blåste upp en barnsvimmingpool och lade ett täcke i den samt lite olika grejor att titta och grejja med.
Bara poolkanten med sina bilder var intressant när de var riktigt små.
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Oj! Tänk vad olika det är med barn! Hannah sov mest hela tiden som bebis, var vaken och åt en stund, sen låg hon och kollade lite sen sov hon igen! Men vad jag minns så "aktiverade" jag henne inte hela tiden heller, hon fick ligga och pilla i sitt babygym, eller helt enkelt ligga på golvet eller i babysittern och kolla in mig när jag diskade, dammsög osv. När hon sov så passade jag också på att vila, sen gjorde vi allt det som behövde göras "tillsammans" om du förstår vad jag menar :smirk: Men visst, ibland blir dagarna vääääldigt långa, men en 8 v. bebis kräver ju inte att man måste roa dem hela tiden... väl??!!
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Jippo skrev:
Men visst, ibland blir dagarna vääääldigt långa, men en 8 v. bebis kräver ju inte att man måste roa dem hela tiden... väl??!!

Min tjej sitter kanske 15 minuter i babysittern, sen vill hon komma upp. Hon kan också ligga en stund på en filt på egen hand. Men här pratar vi om en bebis som lätt kan vara vaken 5 timmar eller mer i ett sträck på eftermiddagarna. Sjalen funkar nästan alltid men det är ju inte alltid man har lust att kånka runt på henne.
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Hur länge kunde de ligga vakna på egen hand när de var i tvåmånadersåldern? Det här gäller ju som sagt ett väldigt vaket barn som sover max 12 timmar vissa dygn. Hade hon somnat efter en så där två timmars intervall hade det inte varit något problem.
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

mino skrev:
Hur länge kunde de ligga vakna på egen hand när de var i tvåmånadersåldern? Det här gäller ju som sagt ett väldigt vaket barn som sover max 12 timmar vissa dygn. Hade hon somnat efter en så där två timmars intervall hade det inte varit något problem.
Min son har sovit mycket hela tiden. När jag jämförde med andra barn i hans ålder fick jag nog rätt mycket egentid då han sov. Nu är han snart 7 mån och givetvis minns jag inte svaret på din fråga, man glömmer så fort ;)
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Släpat runt på och gjort mina egna grejjor.
Samt hela tiden sett till att de har sett vad jag håller på med.
Och då så är det faktiskt en fördel med ett vaket och aktivt barn.
Dock brukar de bli ganska så trötta av hålla mammas tempo.
Så då sover de också mera.
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Ja detta är säkert bästa strategin. Det kräver dock helt klart mer att umgås med en vaken bebis som har en del synpunkter på livet... Jag tror att jag hade bilden av att jag skulle toffla runt med bebis i barnvagnen och kunna göra en massa medan hon sov. Jag var inte förberedd på att hon skulle vara vaken så mycket. Alla säger att spädbarn bara äter och sover, ha!, de kan få låna min en dag...
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Prova att i stället göra en massa medan hon är vaken.
När mina bebisar sov, så sov jag också.

Man kan ju inte begära att ett litet barn utan referenser i livet skall kunna sysselsätta sig själv.
Det behövs intryck utifrån för det.
Massor av intryck.
Enklast är att man försöker att leva sitt liv aktivt och så nära som vanligt som möjligt.
Se till att bebisen ser vad du gör hela tiden.

Ligga på rygg på en filt och ha en massa grejjor omkring sig som man kan sträcka sig efter, är också bra.
Samtidigt som man kan se vad som händer runt omkring.
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

mino skrev:
Hur länge kunde de ligga vakna på egen hand .
De skall inte ligga vakna på egen hand.
De skall underhållas.
Fullt ös medvetslös.

Inte underligt att din bebis sover litet.
Kör slut på den och gör den trött.
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Min son är också en vaken typ:D när han var nyfödd sov han en halvtimme på dan sen var det bara att ta upp honom!
Att ligga i vagnen vaken när man var ute och gick var fullkomligt omöjligt!
Nej upp och full fart!
Han låg mycket på golvet och grejade fast inte själv nån (jag eller pappa) skulle vara med.
Sen bar jag på honom en hel del vilket var lite jobbigt då han vägde nästan fem kilo när han föddes!
När jag grejade i köket kunde han sitta en stund i baby sittern, men annars var han med hela tiden:love:
Dottern var vaken lika mycket som sonen sov (30 min) tills hon var fem månader:D
Men tiden går fort helt plötsligt får man vara glad om man orkar hålla sig vaken tills de går och lägger sig:rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Min son på drygt 2 månader är också ganska mycket vaken. Vi har inte fått in några riktiga rutiner ännu, förutom att han somnar vid ca 10-tiden på kvällen för natten och sover mellan 6-8 timmar och sen ammar jag och så somnar han (i bästa fall) om och sover ett par timmar till.
Sovandet på dagtid varierar från dag till dag och oftast sover han max en timme i stöten. Ibland lyckas han ju överraska en och sover 2-3 timmar, men det är man ju inte beredd på så då har man ju ändå inte fått så mycket gjort :smirk:

När han är vaken sitter han en hel del i babysittern och tittar på vad jag gör (tex nu när jag skriver detta), eller ligger på golvet under babygymet och sprattlar. Fast inget av detta kan han ju göra nåt längre tag innan han tröttnar.
Hans äldre bröder (4½ och 7 år) kan underhålla honom endel när han ligger på golvet eller sitter i sittern. Han vill gärna att man pratar med honom och har börjat att "prata" tillbaka.

Jag bär omkring honom endel i babybjörnen också, men nu när det är så soligt och varmt är det lite svårt att göra det utomhus. Annars funkar det ypperligt att stängsla med babybjörn. Bebis sover alldeles utmärkt då! :)

Promenader med barnvagnen är också bra, då kan han liggga och jollra endel tills han somnar, men tyvärr sover han inte länge när vagnen står still sen.

Jag längtar tills han kan börja gripa tag i leksakerna, för då kan han nog underhålla sig själv lite mer (kunde framförallt min äldsta son jättebra, mellanpojken var lite mer att man själv skulle vara med hela tiden).
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

mino skrev:
Ja detta är säkert bästa strategin. Det kräver dock helt klart mer att umgås med en vaken bebis som har en del synpunkter på livet... Jag tror att jag hade bilden av att jag skulle toffla runt med bebis i barnvagnen och kunna göra en massa medan hon sov. Jag var inte förberedd på att hon skulle vara vaken så mycket. Alla säger att spädbarn bara äter och sover, ha!, de kan få låna min en dag...

Nej, skräms inte :crazy: det är så där ungefär som jag förväntar mig att det ska bli. :o Hmmm. Jag måste nog skaffa mig en reservplan. :angel:
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Jag har också fått ett vaket barn! (Dottern är 12 veckor nu)Hon sover i snitt 12 h/dygn varav kanske 10 på natten (med avbrott för amning) så på dagarna blir det inte mkt sömn! Dessvärre nöjer hon sig inte med att bara vara med och observera, hon vill i regel bli underhållen annars blir det skrik och tårar.

Innan hon föddes tyckte jag ang skrik, att "det får man väl ta isf" men trodde och hoppades väl på att hon skulle bli som alla bekantas barn: mest sova, äta och vara nöjd och lugn. Nu när det är verklighet klarar jag verkligen inte av att låta henne vara ledsen och därmed får jag underhålla henne nästan jämt. Jag får inget annat gjort alls. :crazy:

Vi brukar variera oss: babygymmet, filt, bilbarnstol, "läsa" mjukisböcker med munnen och händerna ;) , bada, prata mycket m.m. Fungerar men blir ganska tufft ibland när dammråttorna attakerar i brist på städning! :crazy:
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Jag förstår dig precis! Gillar din att åka vagn? Min gör det inte om hon inte stensover. Bär henne i sjal om vi ska någonstans och man kan ju så klart bära henne när man gör olika saker hemma men jag orkar inte ha henne på mig hela tiden, särskilt inte nu när det är så varmt. Jag har märkt att det är lättare när jag umgås med folk, hon blir gladare och jag får lite mer "näring". Men hushållsarbetet blir inte mer gjort för det...
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Testade ett babygym igår hos en kompis och Majken gillade det direkt. Så vi ska traska i väg till babyland idag och införskaffa ett!
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Men gör hushållsarbetet med barnet?! Damsuga går utmärkt med bebis i sjal, plocka i och ur diskmaskinen var värre tills jag satte upp honom på ryggen... Vattna blommor var en klar favorit när Fredrik var liten...
Och som sagt, åk ut och fika, gå i affärer, träffa folk, vad gör det om liten är vaken, i sjalen har ialla fall Fredrik varit nöjd så länge det har rört lite på sig...
Han har även varit med och haft lite lektioner för sina äldre kusiner till häst och tömkört och longerat lite... Fungerat fint det med!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 490
Senast: Modest
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 123
Senast: IngelaH
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 631
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 237
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp