Vad betalar ni för extra tjänster i ert stall?

Diamant

Trådstartare
Hej.
Precis som rubriken lyder, vad betalar ni för extra tjänster i ert stall?

Jag tycker priserna är rimliga men en annan som står uppstallad där jag står anser att det är tokdyrt därför undrar jag vad ni anser.

Jag betalar

För extra mockning vardagar samt uppsägning av hö å kraft 80kr gång och för helg 120kr gång.
Extra in och utsläpp 20kr gång/ helger 40kr gång.
Extra täckesbyten 20kr gång/ helgdag 40kr gång.
Benskydd/lindor 20kr gång/ helgdag 40kr gång
Passning, rengöring och intagning till hovslagare 100kr gång: helgdag 200kr gång.
Borstning, visitering 50 kr gång/ helg 100kr gång.


Tacksam för svar.
 
Det är absolut inte dyrt. Räkna på att personal kostar ca 300-350 kronor i timmen med sociala avgifter och moms! En minuts arbete kostar alltså ca 5 kronor.
 
Det där är hur billigt som helst. Jag tycker att hästfolk, överlag, är extremt bortskämda och vill inte betala för sig. Min egen står i fullservicestall och där betalar jag 4000:-. Det är ett litet stall och har varken paddock eller ridhus, men jag anser det billigt ändå. Dessutom ganska nära Göteborg.
Massor av folk reagerar på att jag betalar så mycket, men jag brukar svara att jag tycker det är billigt för att kunna "dumpa" min häst på någon annan dagar i sträck om jag behöver och den får precis allt den behöver, inklusive skölja ben, kratsa ur hovar och avborstning. (Förutom allt det självklara som mockning, fodringar, in- och utsläpp, täckesbyten mm)
 
Hej.
Tack för svar.
Stallhyran ligger på 3700kr och då ingår det in och utsläpp alla vardagar samt ett täcke på och av samt fritt med hö och 4 ströbalar i månaden samt mineraler.
Stallet drivs vitt.

Då kanske de inte är så dyrt iallafall.
Hållet med er att stallmänniskor tar väldigt lågt betalt för jobbet de gör
 
Hej.
Precis som rubriken lyder, vad betalar ni för extra tjänster i ert stall?

Jag tycker priserna är rimliga men en annan som står uppstallad där jag står anser att det är tokdyrt därför undrar jag vad ni anser.

Jag betalar

För extra mockning vardagar samt uppsägning av hö å kraft 80kr gång och för helg 120kr gång.
Extra in och utsläpp 20kr gång/ helger 40kr gång.
Extra täckesbyten 20kr gång/ helgdag 40kr gång.
Benskydd/lindor 20kr gång/ helgdag 40kr gång
Passning, rengöring och intagning till hovslagare 100kr gång: helgdag 200kr gång.
Borstning, visitering 50 kr gång/ helg 100kr gång.


Tacksam för svar.

Tycker det låter rimligt i jämförelse mot andra stall och billigt i förhållande till vad den som gör tjänsten får ut för det.
 
Nu har jag eget, men i tidigare stall har det varit 300 kronor extra i månaden för in-och utsläpp (även helger), och ytterligare 300 för mockning. Bor i en del av landet där stallhyror generellt är ganska låga. För mig (som hade långt att åka) hade det lätt varit värt det dubbla på att slippa framför allt utsläppen. För att inte tala om att slippa kollektivt tjafs.
 
Hej.
Precis som rubriken lyder, vad betalar ni för extra tjänster i ert stall?

Jag tycker priserna är rimliga men en annan som står uppstallad där jag står anser att det är tokdyrt därför undrar jag vad ni anser.

Jag betalar

För extra mockning vardagar samt uppsägning av hö å kraft 80kr gång och för helg 120kr gång.
Extra in och utsläpp 20kr gång/ helger 40kr gång.
Extra täckesbyten 20kr gång/ helgdag 40kr gång.
Benskydd/lindor 20kr gång/ helgdag 40kr gång
Passning, rengöring och intagning till hovslagare 100kr gång: helgdag 200kr gång.
Borstning, visitering 50 kr gång/ helg 100kr gång.


Tacksam för svar.
Det är billigt.
Jag undrar alltid vad de som anser att det andra vill ha för en tjänst är dyrt vill ha betalt för sitt eget jobb, sin egen tid och varför de inte kan sätta det i paritet med vad andra vill ha för sitt jobb, för sin tid.
 
Hej.
Tack för svar.
Stallhyran ligger på 3700kr och då ingår det in och utsläpp alla vardagar samt ett täcke på och av samt fritt med hö och 4 ströbalar i månaden samt mineraler.
Stallet drivs vitt.

Då kanske de inte är så dyrt iallafall.
Hållet med er att stallmänniskor tar väldigt lågt betalt för jobbet de gör

Vi tar 3200, då ingår morgonfodring och utsläpp på vardagar och grovfoder men inte strö. Vi har en person som jobbar halvtid i stallet (och även sköter löpande underhåll och dylikt) och ungefär hälften av det vi får in i hyror går till stallvärdens arvode.
 
Skönt och kunna sätta allt i perspektiv och jämföra med andra stall.
Håller med om att de som driver stall gör ett stort jobb för lite pengar.
Kommer snällt betala för de extra tjänsterna, och vara tacksam för den hjälp man får .
 
Sällar mig till skaran som säger : det är billigt .

Själv betalar jag 2700 för alla ut och insläpp samt fodringar minus en helg i månaden som fördelas på inackorderade som då en helg var 6:e månad, har en helg tillsammans med en till inackorderad dvs man är två den helgen.
Inackorderade har aldrig pass på jul/nyår/midsommar osv ....

Strö och grovfoder samt krafft i form av kornkross och/eller havre ingår också.
Däremot mockar vi själva - men går att köpa till vid länge frånvaro för några hundralappar för en månad.. väldigt sällan nån nyttjar det/belastar stallägarna då oftast frågar man stallkollegorna som isåfall ställer upp .

Vi har inte täckesbyten /benskydd osv som möjlighet att köpa till.
Hästarna står i kallstall så finns inget behov av att kränga massa byten av täcken osv.

Däremot är stallägarna snälla om det handlar om nåt enstaka som att ta av något nattbandage etc tex. De tar inget för sånt.
 
Senast ändrad:
Jag betalar löjligt lite för hjälp. 25kr för mockning och i ordningställande av dagens krafft och ev ensilage(det brukar jag dock försöka ha färdigt i påsar så det bara är att lägga in)
Brukar jämna ut sig då jag hjälper ägaren med deras hundar ibland. :)

Täckesbyte ingår så länge man hänger fram täcket kvällen innan så man inte ska behöva byta på morgonen. :)

Intagning för veterinär/hovslagare brukar vi hjälpas åt med, jag åker i de flesta fall till kliniken för både veterinär och hovslagare :)
Betalar 1200kr i kallhyra mot att jag tar 2 utsläpp/veckan, köper till allt annat så som strö/grovfoder;)
 
Rimliga priser.

I stallet jag står finns ingen extra service. Min häst är den enda inackorderade men det löser sig alltid ändå. Behöver jag resa bort i jobbet så förbereder jag det som går och sedan fixar stallägaren resten. Jag hjälper till med andra saker lite titt som tätt så det jämnar ut sig. :)
 
Jag tycker att det är jättebra priser. Dessutom kan man ju sätta allt i relation till.ex. om man ska passa hovslagare själv och har ett dagjobb så ska man fixa med det. Ta ledigt, semester eller flex eller hur man nu ska lösa det.
 
Jag tycker också att det låter billigt! Vi har också lite extratjänster man kan köpa till. Bland annat t.ex. boots/benskydd påtagning 75:-/vecka. Inget extra för extra intag&utsläpp vid t.ex. hovslagare och jag tycker att det också är billigt!
 
Nu har jag ju eget men när jag stod inackorderad så kostade det
20-25:- per gång att få boxen mockad.
500:- i månaden täckesbyte varje dag (20:- vid enstaka tillfällen.)
500:- i månaden vid påsättning av benskydd.
500:- om personal skulle sätta hästen i skrittmaskinen varje dag.
Stallet drevs vitt och jag vet inte hur det gick ihop men det var billigt och trots det klagade folk att det var dyrt.
 
Vi tar 500 extra i månaden för mockning. Enstaka gånger med extratjänster tar vi inget för då våra inackorderingar istället hjälper oss när vi åker på semester och dyl.
 
Vi tar 3200, då ingår morgonfodring och utsläpp på vardagar och grovfoder men inte strö. Vi har en person som jobbar halvtid i stallet (och även sköter löpande underhåll och dylikt) och ungefär hälften av det vi får in i hyror går till stallvärdens arvode.
Ingår mockning eller kostar det extra?
 
Den extratjänster vi har är hjälp med mockning, 70:-/gång. Eller motionering av häst 300:-/tillfälle. Företaget drivs som vit verksamhet. Håller till i Skåne och min erfarenhet är tyvär att många hästägare inte är villiga att betala vad det verkligen kostar. Personalkostnad som ska vara försäkrad och avgifter betalas, moms som ska räknas bort och den faktiska tiden som alla sysslor innebär i minuter. Vi har gjort en genomlysning och korrigerat priserna rätt rejält, då vi känner oss lite trötta på att "sponsra" andras hästägande.

I en verksamhet är det så många andra "dolda" kostnader som inackorderade kanske inte tänker på eller är medvetna om. Inackorderingskostnaden och ev tilläggstjänster ska ju delvis täcka dessa med. Ex sophantering,traktor med disel för att harva ridbanan,gödelshantering,hämning av foder,renovering av hagar-stängsel,el,vatten mm.

Nu är inte pengar allt men om verksamheten ska kunna drivas som ett vinstdrivande företag måste man räkna på kostnader,tid och sätta pris efter det.

Är bara lite tröttsamt att få höra "oj vad dyrt". Ja men gör det själv istället då:cautious:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nyfiken på vad ni som står uppstallade betalar för extratjänster, eller vad ni som driver stall tar betalt för dessa? Kanske har ni en...
Svar
10
· Visningar
773
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 752
Hästmänniskan Jag har nyligen blivit mamma och har fått konstatera att min tid nu inte alls är min längre. Jag hinner inte alls med min häst så som...
2
Svar
39
· Visningar
3 456
Senast: hoppeloppe
·
Ekonomi & Juridik Jag hoppas att denna tråd är tillåten här, ta bort den om den inte är det. Jag undrar vad ni anser är rimligt att betala för olika...
Svar
12
· Visningar
1 907
Senast: Tousse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp