Vad behöver jag för prylar?

galathea

Trådstartare
Jag ska köpa häst igen! Äntligen! Och eftersom väntan är oändlig så tänkte jag fördriva tiden med lite inspiration. Vad behöver jag skaffa för prylar akut? Vad behöver jag om jag skulle gå bananas och inte hade några ekonomiska tak att tänka på alls? :cool:

När jag sålde min förra häst skickade jag med allt jag hade. Dum idé så här i efterhand, å andra sidan är det ett gäng år sedan så mycket hade ju bara legat och blivit förstört förstås.

Hästen är en liten 10-månaders arabhingst och han kommer gå på lösdrift. Är ett tag kvar innan det behövs skaffas sadel och liknande med andra ord, men i övrigt så behöver jag typ allt. Har inte en pinal kvar. Eller jo, min sambo hittade en benreflex i en låda och undrade hur den skulle sitta på hundarna. :D

Tillägg: Osäker om detta platsar här eller under utrustning. Det är ju inte sadel och träns, utan mer.. Prylar. Prylar man behöver på riktigt och prylar man egentligen inte behöver. Så där lite på skoj. Så att tiden går fortare helt enkelt.
 
Grimma, grimmskaft, hovkrats och en borste är väl det du behöver i första hand.
Första hjälpen-saker är dessutom bra att ha ifall ngt skulle hända.

Sedan beror det ju på vad du tänker göra med honom - utställning, inkörning, promenera i skogen eller bara hänga och mysa tills han ska ridas in..? :)
 
Grimma, grimmskaft, hovkrats och en borste är väl det du behöver i första hand.
Första hjälpen-saker är dessutom bra att ha ifall ngt skulle hända.

Sedan beror det ju på vad du tänker göra med honom - utställning, inkörning, promenera i skogen eller bara hänga och mysa tills han ska ridas in..? :)

Ut och promenera och trickträna/träna lite grundfärdigheter tänkte jag börja med. Tömköra så småningom och allmänt förbereda honom för livet och det vi människor brukar vilja att hästar ska klara av. :)
 
Förutom det om nämnts ovan, hur har du det med kläder/utrustning till dig själv? Tänker att du kanke gjorde dig av med sånt också? Stallskor med stålhätta och gummistövlar borde ju vara användbart tex.
Så mycket mer än det som redan nämnts kanske du inte egentligen har behov av just nu, lillpålle kommer ju förmodligen växa på sig rätt snabbt och större delen av övrig utrustning behöver ju storleksanpassas.

Jag personligen hade nog också velat dokumentera hans utveckling mm så jag hade nog funderat på att ev uppgradera kamera och införskaffa någon typ av anteckningsbok om sånt inte fanns redan -men jag är lite smånördig när det gäller sånt.
 
Jag ska köpa häst igen! Äntligen! Och eftersom väntan är oändlig så tänkte jag fördriva tiden med lite inspiration. Vad behöver jag skaffa för prylar akut? Vad behöver jag om jag skulle gå bananas och inte hade några ekonomiska tak att tänka på alls? :cool:

När jag sålde min förra häst skickade jag med allt jag hade. Dum idé så här i efterhand, å andra sidan är det ett gäng år sedan så mycket hade ju bara legat och blivit förstört förstås.

Hästen är en liten 10-månaders arabhingst och han kommer gå på lösdrift. Är ett tag kvar innan det behövs skaffas sadel och liknande med andra ord, men i övrigt så behöver jag typ allt. Har inte en pinal kvar. Eller jo, min sambo hittade en benreflex i en låda och undrade hur den skulle sitta på hundarna. :D

Tillägg: Osäker om detta platsar här eller under utrustning. Det är ju inte sadel och träns, utan mer.. Prylar. Prylar man behöver på riktigt och prylar man egentligen inte behöver. Så där lite på skoj. Så att tiden går fortare helt enkelt.


Håller med om grimma, grimskaft, krats, rotborste, svampar, ett fodrat regntäcke. Ett färdigt första hjälpenpaket.

Jag skulle inte springa iväg och köpa på mig en enorm mängd grejer redan nu. Ska den mest gå i hagen och växa till sig så shoppa inte loss på en massa som bara blir liggande i sadelkammaren i två år tills bäbisen kan ridas in.
 
Om det är trickträning i början hade jag velat ha ett sånt där godisbälte som jag ofta ser hundägare ha. Annars mysiga borstar, jag älskar att borsta mycket och länge :love:
 
Jag har också tänkt att hålla mig till det nödvändigaste nu. Men man kan alltid drömma och inspireras tänker jag. :)

Skor med stålhätta har jag då jag jobbar i stallmiljö, men borde nog ha ett par till så jag inte riskerar att vara smittbärare åt något håll. Bra idé. Godisficka/bälte behövs också ja. Med hundarna föredrar jag väst för att kunna ha massa leksaker undangömda, men ett schysst bälte eller stor ficka känns bättre till häst tror jag. Bra och tydlig signal för den sortens träning också.

Uppgradera kamera var också bra idé, eftersom mitt ena objektiv gick i backen vid när jag skulle fota valpar i somras. Ehe. Behöver lagas eller skaffas nytt. Och en anteckningsbok för att följa lite utveckling och föra lite träningsdagbok är ju toppen! Jag är fortfarande en sucker för fina anteckningsböcker och färgpennor hellre än digitalt. :)
 
Absolut helt separata kläder för de olika stallen du kommer vara i för att minska risken för smittspridning. Förutom de alla andra skrivit så glöm inte reflexerna: reflextäcke, benreflexer, reflexväst till dig osv så att ni synd ordentligt när ni är ute och går. Man syns bättre med neongult/neonorange även i dagsljus än i vanliga färger.

Hjälm till dig även om du ska rida på ett tag.
 
Första hjälpen saker!
  • Febertermometer
  • Sax
  • Hink
  • Hovkrats
  • Engångshandskar
  • Spolspruta ?
  • Brems
  • Ficklampa
  • Sterila kompresser av olika slag eller skumkompresser
  • Gasbinda
  • Elastisk binda
  • Självhäftande binda
  • Plåster för människor
  • Koksaltlösning
  • Jodopax
  • Handsprit
  • Klorhexidinpreparat
  • Pincett
  • Fetvadd och Bomull
  • Tejp
  • Vet-Flex
  • Helosan salva, eller annan liknande
  • Visiteringstång?
  • Telefonnummer till veterinär, jourveterinär och hovslagare i förstahjälpen lådan
 
Senast ändrad:
Håller med om grimma, grimskaft, krats, rotborste, svampar, ett fodrat regntäcke. Ett färdigt första hjälpenpaket.

Jag skulle inte springa iväg och köpa på mig en enorm mängd grejer redan nu. Ska den mest gå i hagen och växa till sig så shoppa inte loss på en massa som bara blir liggande i sadelkammaren i två år tills bäbisen kan ridas in.

Nej, men en tömkörningsgjord och en bra longerlina med hakar i båda ändar, alternativt tömkörningstömmar är ju ganska bra att ha.
Om man tänker sig tömkörning.
Ett schabrak är också bra att ha, för att vänja hästen lite extra vid saker på kroppen.

Sedan har vi ju annat basic: lagom många hinkar för olika ändamål är bra att ha.
 
Jag hade passat på att köpa på mig billiga begagnade täcken i olika storlekar om du kommer över några. Han kommer ju behöva täcken under tiden han växer, och lär ju säkert misshandla dem så det känns ju onödigt att köpa nytt.
 
Jag hade passat på att köpa på mig billiga begagnade täcken i olika storlekar om du kommer över några. Han kommer ju behöva täcken under tiden han växer, och lär ju säkert misshandla dem så det känns ju onödigt att köpa nytt.

Varför skulle han behöva täcken under tiden han växer? :) Om han går på lösdrift och har tillgång till en bra ligghall är det mycket bättre och säkrare att låta honom vara utan täcke tills han ska börja ridas regelbundet. Unghingstar stegrar och bits så mycket när de leker så det är en ganska stor risk med täcken på att de trasslar in sig i dom.
 
För unghäst på lösdrift så är det typ bara lädergrimma, långt grimskaft och en hjälm som behövs direkt. En borste och hovskrats också är nog bra :).
Men tömkörningsgjord, longerlinor osv känns överkurs, det är en bebis med ett bra tag till inridning :). Allt sånt kan man ju leta upp efterhand och på så sätt kunna hitta saker som är ordentliga och som man verkligen vill ha, istället för att köpa på sig massa skräp nu som man sen ändå är missnöjd med :/.
 
Varför skulle han behöva täcken under tiden han växer? :) Om han går på lösdrift och har tillgång till en bra ligghall är det mycket bättre och säkrare att låta honom vara utan täcke tills han ska börja ridas regelbundet. Unghingstar stegrar och bits så mycket när de leker så det är en ganska stor risk med täcken på att de trasslar in sig i dom.

Nej det finns ju ingen ide att sätta på hästen täcke om han inte behöver det, men om det behövs :-)
 
Fick nyligen hem min häst i ungefär samma ålder. Till honom har jag hittills behövt två grimmor, grimskaft, borstar, hovkrats, reflexer/reflexspray, desinfektionsmedel, hästsalva, sax, termometer, pannlampa, kraftfoder, skopa till fodret, mjuk hink till fodret (annars hade den blivit söndertrampad omgående) och pälsglans (pga tovig svans).
Har även rotat fram ett schabrak från tidigare hästar för att ta jämförelsebilder och se hur han växer i förhållande till något med konstant storlek, men det är ju inget nödvändigt egentligen.

Mitt tips är att inte köpa för mycket innan, utan att istället inhandla sånt som behövs när du upptäcker att du saknar det.
 
Tillägg: Osäker om detta platsar här eller under utrustning. Det är ju inte sadel och träns, utan mer.. Prylar. Prylar man behöver på riktigt och prylar man egentligen inte behöver. Så där lite på skoj. Så att tiden går fortare helt enkelt.

Jag hade i din sits förmodligen köpt allt jag ville ha :D

Jag fick hem ett halvårsgammalt föl för ett par månader och till den har jag hittills behövt en grimma och ett grimskaft. Jag lånade ett tjockare utetäcke för ha när det blev -35 men det visade sig inte behövas. I övrigt har jag använt ett schabrak och en elastisk täckesgjord ett par gånger bara för att öva på att lägga något på ryggen och runt magen. Och så några borstar och en hovkrats.

Jag har haft eget stall och hästar så länge så att jag "tyvärr" har allt som behövs. En grimma i storlek ponny fick jag av en kompis och grimmor från stl cob till x-full har jag redan i allehanda utföranden. Selar, sadlar, tömkörningsgjord, träns, paddar och bett finns i övermått så jag vet inte riktigt när jag ska få utlopp för det där uppdämda shoppingbehovet :cool:
 
Första hjälpen saker!
  • Febertermometer
  • Sax
  • Hink
  • Hovkrats
  • Engångshandskar
  • Spolspruta ?
  • Brems
  • Ficklampa
  • Sterila kompresser av olika slag eller skumkompresser
  • Gasbinda
  • Elastisk binda
  • Självhäftande binda
  • Plåster för människor
  • Koksaltlösning
  • Jodopax
  • Handsprit
  • Klorhexidinpreparat
  • Pincett
  • Fetvadd och Bomull
  • Tejp
  • Vet-Flex
  • Helosan salva, eller annan liknande
  • Visiteringstång?
  • Telefonnummer till veterinär, jourveterinär och hovslagare i förstahjälpen lådan
Det var en diger lista som jag skulle korta ner ganska rejält. Jag har haft häst i 15 år och har inte allt det där (men endel annat skräp man samlat på sig genom åren).
Vad är det egentligen för skillnad på självhäftande binda och vetflex?
-Vad gäller sårskötsel har jag
vetflex, sterila kompresser, klorhexidin (till regnskållor), 3% väteperoxid.
-Till hovböld
jodopax, bomull, gammal sula, silvertape, vetflex

Sen har jag lite feta salvor (varav zinkpastan är det som används mest), blåspray, febertermometer.

Gasbinda, handsprit, ficklampa (jag har en till att lysa hönsens ägg med), pincett och vanliga elastiska lindor har jag inte haft behov av hitills. Brems tror jag någon i stallet har men jag använder det aldrig och behöver veterinären sådan har de med det.

Det jag skulle köpa om jag skaffade häst nu är
Termometer, sterila kompresser, väteperoxid 3%, vetflex, zinkpasta, (ev bomull och elastisk linda om man skulle behöva lägga tryckbandage). Övrigt är sådant jag skulle skaffa vid behov.

Övriga saker man behöver är
Borste, hovkrats, piggborste, handdukar, grimma, grimmskaft (enligt mig ska det vara 3 m), sax, murarhinkar, yllefilt (fleace går också men ylle är bättre) och repgrimma (iom att TS ville ge sig ut med hästen).

Det är bättre att skaffa lite att börja med så slipper man ha dessa drivor av saker liggandes. Man inser ganska snart efter att hästen kommit hem vad men behöver och det är bättre att komplettera med det då.
 
Jag skrev inte att man måste ha allt? Å andra sidan var det inte många saker på den listan som du själv inte hade eller skulle skaffa?

Detta var en lista som veterinär lagt ut och Agria. Kanske är det något man inte tänkt på? Jag hade en väldigt lugnt häst som fick en del småsår, så jag hade tex ingen brems men ganska mycket sårvård.
 
Jag skrev inte att man måste ha allt? Å andra sidan var det inte många saker på den listan som du själv inte hade eller skulle skaffa?
Jag skulle ju skaffa 5 saker från listan + 3 till som jag inte räknar som första hjälpen. Det blir 8 saker från en lista på 23. Jag tycker nog det är en ganska rejäl bantning. Jag skriver ju att jag har endel av det övriga men aldrig använder det altså fullständigt meningslöst att ha det liggandes.
Problemet är ju att många av de där grejerna blir förstörda av att ligga. Koksaltlösning är det bäst före på liksom på kompresser och klorhexidin. Den bomull jag har skulle jag tex aldrig våga använda i närheten av ett sår. Den duger bara till att blötas i jodopax och packas in under en sula på en misstänkt hovböld. Idag skulle jag för övrigt aldrig köpa jodopax. Vad ska man egentligen använda den till. Den ska ju inte användas på sår. Min flaska köpt 2002 är långt mer än halvfull och då har jag gett bort till andra i stallet vid några tillfällen.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 316
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 090
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 669
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 518
Senast: Spike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp