Vad är spattknöl för något?

S

Silkesmule

Hej jag bara undrar vad är en spattknöl får något? Min häst har en liten hård bukel på insidan av ena frambenet, som inte orsakar varken smärta, värme eller hälta.. Den känns hård som om det var ben.. och jag har börjat fundera på om det kan vara en lös benbit eller något liknade.. och så hörde jag någon prata om spattknöl men jag har ingen anning om va det är för något..:confused: är det någon som tror ha någon idé om vad det kan vara, eller kan förklara vad en spattknöl är för något får ni gärna skriva!

Sv: Vad är spattknöl för något?

Det är nog ett överben din häst har på frambenet. Det är jättevanligt och är inte hästen halt av det är det inget att oroa sig för. De får det när de slår sig hårt, och det blir som en "lagning" på skelettet där som förstärker.

Låter som ett överben. Överben kan hästen få av överansträngning, felaktig benställning eller slag. Pratade med vet om det för ett tag sedan och han sa att överben brukar dyka upp på hästar mellan 3-5 års ålder.

okej va skönt att höra :laugh::)

hehe okej.. Min häst är snart 16 :):D

Håller med om att det nog är ett överben. Och spatt kan hästar enbart få på bakbenen, i ena eller båda, och då kan de får en karakteristisk knöl på insidan ungefär vid hasen.

Min häst har också en sån knöl, men det är ett överben.. Köpte henne när hon var tolv och då hade hon det.

Min häst har en sådan på insidan av carpus, men det är resultat av en liten senskideinflammation av överansträngning. Det blev en "kronisk" knöl av det, hon har dock aldrigt varit öm, halt, haft värme eller något. Hon är 23 och av tyngre ras.

På bakbenet har hon ett överben, det är mer avlångt och känns mer som ett benhårt ärr medan ovanstående känns som en fastsittande kula.

Min häst har en likadan knöl på ena knäet, det fick hon förra sommaren efter att hon slagit sig i hagen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 621
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka