vad är en bädd? ang. mockning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare thatshot27
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 519
T

thatshot27

Ja jag har då aldrig förstått vad en bädd är.

1. Hur ska man mocka?

2. Ska man gräva ned till den hårda delen, eller bara översta lagret?

3. Visst finns det gifter som kan komma upp om man förstör bädden?

4. Hur gör man en bädd,om man har halm äter inte hästen upp det?

5. Ska halmen ligga under spån?

känner mig askorkad men måste få det klarlagt.:banana:

Sv: vad är en bädd? ang. mockning

JAg har spån i botten sen halm , men jag tar alltid bort högarna var dag + kiss fläckarna då min polle e skimmel så vill jag undvika så mycket gula fläckar som möjligt + det luktar trevligare med

Jag strör kalk på hela botten sedan ett tjockt lager spån och sedan halm, tar alltid bort högarna och dom synliga fläckarna men man ska alldrig gräva i en bädd då blir den förstörd och det kan komma upp gaser..:(
Har alldrig varit med om att det har luktat från någon av våra bäddar:D

En bädd (permanentbädd/pissbädd) är när man lämnar kisset kvar i botten. Här uppe använder alla spån, men jag antar att man kan lägga halm ovanpå det om man vill. Du ska inte gräva ner i botten på bädden utan du tar bara bort det som är på ytan och lämna kvar kisset. Om man gräver ner i botten kan man frigöra ammoniaken, som är skadlig.

Varför ska du ha bädd? :)

jo men när byter man då?

jo men när byter man då?

När den blir för hög alt en gång/år (till betet t ex), beroende på vad som innefaller tidgast. Blir den för hög kan man bara skala ner den med om man vill.

Jag sparar mina bäddar två år jag, en vällagd bädd är guld värd.

nej jag ska inte ha men undrade bara

Ja jag har då aldrig förstått vad en bädd är.
Bädden är det som gör det mjukt i boxen. Kan bestå av halm, spån, torv, papper etc. Kan antingen skötas som växelbädd där man mockar ut allt vått och smutsigt varje dag, eller som permanentbädd där man låter bädden brinna ihop med gödseln och bara strör nytt varje dag.

1. Hur ska man mocka?
Så att hästen får rent där den ska ligga och äta.

2. Ska man gräva ned till den hårda delen, eller bara översta lagret?
Gäller det en växelbädd skall allt, även det våta tas ut. Gäller det en permanentbädd så är bädden "det hårda", och den skall man inte gräva upp i onödan. Jag brukar hyvla av lite om den blir ojämn, men i övrigt rör jag den inte.

3. Visst finns det gifter som kan komma upp om man förstör bädden?
Det finns ganska mycket ammoniak nere i en permanentbädd, och det vill man gärna behålla där nere. I en växelbädd tar man ju ut allt vartefter.

4. Hur gör man en bädd,om man har halm äter inte hästen upp det?
Man får lägga in tillräckligt mycket halm, och se till så att hästen har tillräckligt av annat grovfoder att äta.

5. Ska halmen ligga under spån?
Har nog aldrig sett den varianten.
Däremot kan man ha spån eller torv som suglager under halm, både i en växel- och permanentbädd. Men man kan såklart strö och bygga permanentbädd med enbart en slags strö.

Liknande trådar

Hästvård Om tråden ligger fel så får moderator gärna flytta den :) Jag har tänkt fixa en permanent bädd till vintern men har lite funderingar...
Svar
3
· Visningar
1 028
Senast: bigganl
·
Hästvård Happ .. tog hem mitt russ i onsdags som varit borta i 2 månader på betäckning (40 mil enkel resa). Saken är den att ca 3 veckor innan vi...
Svar
10
· Visningar
1 885
Senast: KesoNeso
·
Hästvård Jag blev less på att mitt stora halvblod alltid hade tredje värdskriget inne i sin box så fort han blev det minsta upprörd och att jag...
Svar
14
· Visningar
2 202
Senast: Lena J
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka