Vad är det här för sorts skor?

Sv: Vad är det här för sorts skor?

Ja, det var de. Det var säkert 10 vagnar som stod parkerade vid torget vid ett tillfälle, och alla hästar var i lika bra skick. De såg väldigt välmående ut :)!

Det där är jättestor skillnad mot hur de såg ut när jag var där 2001! Då var de inte alls vackra varken generellt men framförallt inte hovarna.

Dock, även då var de kilade, eller de hade snarare 'klossar' i trakten då, i trä/nåt som såg ut som trä. Har bilder men 'pappersbilder'. Antog att materialet (trä) var pga halkan, men lyckades inte heller räkna ut varför man ville höja trakten så.

Men KUL att se vilken skillnad det verkar ha blivit på skicket! =)

KL

Kan det inte vara för att spara på lederna?

Draghästarna häver ju sig framåt och benet sträcks rätt långt bakåt, det blir ju en väldig tänjning. Genom att höja upp trakten så borde det ju lätta lite så att det inte tänjs ut på samma sätt.

Klossen borde överlätta överrullningen och göra så att hästen kan trycka ifrån längre bakåt och därmed få mer kraft framåt, men lätta lite på belastningen i leden. Kotleden kan ju bara sträckas till en viss gräns, när benet är sträckt fullt i kotan så lyfts ju trakten som ett sista stadie i steget, sen fortsätter hästen med ett nytt steg framåt. Så med kilen förlänger man steget lite och hästen behöver kanske inte sträcka ut kotleden till max i varje steg.

Kan tänka mig att det blir en väldig belastning annars, med en tung vagn efter också. Vore intressant att höra från någon som håller på med körning vad de tror.

Fast det är ju inga arbetshästar som ska dra många många hundra kilo i skogen. En sådan vagn med några pers i är inte ens tung att dra i det tempo man använder sig av i stan. De ligger ju inte direkt med hela sin kroppstyngd och drar som arbetshästarna gjorde.

Om din teori stämde så skulle ju alla travhästar måsta gå med kil eftersom de också drar och i rejäla hastigheter med mycket acceleration.

Vad jag vet så hade inte ens arbetshästarna kilar, utan de hade stora reljäla klossar för fäste och inte för att kila. Men deras klossar sjönk ju ner i underlaget och funkade som ''brodd'' fast rejälare på mer blöt och sumpig mark än om man jämför med is och snö.

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 121
Senast: Nevermind
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 890
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 094
Senast: muslidag
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka