Vad är det här för sorts skor?

bettysmatte

Trådstartare
Var nyss i Krakow och blev lite nyfiken på vad det för skor som hästarna som drog vagn i staden skos med. Lite svårt att ta bilder så det syns ordentligt, men är det någon slags stötdämpning (pga hårt underlag) de är ute efter? Fast varför är skorna högre i trakten? Det ser ju även skumt ut att skorna sticker ut så långt utanför hovarna som de gör - måste vara väldigt lätta att trampa av? Någon som vet? Lite nyfiken :)!

029-1.jpg

027.jpg

028.jpg

Sv: Vad är det här för sorts skor?

Det där har jag sett på körhästar i Spanien också, inte en aning om varför.

Jäklar vad snyggt med en röd sele! :love: Och vad spännande med pulsmätare på ena hästen :)

Angående skorna skulle jag tro att man vill ha tryck på strålen för att underlätta stötdämpningen? De ser även ut att ha väldigt låga trakter så det kanske även är för att få hoven mer i balans, de kanske även är tjocka pga slitningsrisken på underlaget?

Ja, det var de. Det var säkert 10 vagnar som stod parkerade vid torget vid ett tillfälle, och alla hästar var i lika bra skick. De såg väldigt välmående ut :)!

Lillasystern och mamma var i London för något år sedan och de kungliga hästarna som användes vid deras "högvakt" såg inte fagra ut!
Sedan att just dessa hästar var så kan man ju inte tro med ett land som inte är känt för "god djurhållning"

Kan det vara någon form av halkskydd? - det är väldigt halt att köra skodda hästar på asfalt och kullersten! Nu höjer de i o f sig trakterna väldigt mycket också men de ser ut att vara gjorda i ngt gummimaterial så min gissning är halkskydd:)

Ah, det skulle det kunna vara! Jag undrade faktiskt hur det fungerade med hästarna på kullersten. Det var ju det på vissa av gatorna i gamla stan.

Du gick inte fram o frågade?? Jag skulle sagt å vad fina hästar så välskötta och sedan frågat om skorna o bett få se undersidan :D

Jag gissar också på någon form av halkskydd. Såg en video på youtube för ett tag sedan med ett fyrspann som drog en vagn upp en stenlagd gata. Ett par av hästarna halkade omkull på den hala stengatan och efter 10 min kämpande med att få upp den ena hästen fick de tillslut lyfta upp den på benen med hjälp av en lyftkran. Hästarna såg ut att vara skodda med helt vanliga skor.

Jag tror frågan har varit uppe på buke tidigare, har för mig att det var skor som fungerade på kullersten. - som vissa redan spekulerat i :) .

Jätte fint skick på hästarna, roligt och se! :) Det måste vara någon form av halkskydd som hästarna har som tidigare också har skrivit.

Hästarna har ju inga som helst trakter , tänk bort kilarna så får hästarna en katastrofal vinkel.

KL
Undrar vilket material det är som inte ens trycks ihop av de tunga hästarna:confused:

Gillar bootsen som de har som strykkappor:rofl:

alla sätt är bra...

I andra fall har hästarna brodd för fäste.

Förmodligen järn som är svetsade på skon. Hemmagjort förmodligen.
Finns ju järnkilar även här i Sverige , men de är i olika storlekar o formade i linje med skon , de svetsas på skon . Ett alternativ när de inte funkar med kilsulor av någon anledning.

Lite sorgligt egentligen o se de där för utan de klumpiga kilarna skulle hästarna ha kraftigt bakåtbruten vinkel....

Har haft en liknande kil som sjukbeslag och det var gjort i ett hårt gummimaterial, det sjönk inte ihop under hästens vikt/tryck. Det var ett beslag som skruvades utanpå skon alltså inte den vanliga typen av kil man normalt sett har närmast hoven. Fördelen var att vi kunde prova olika höjd på "klackarna", vi började med en ganska extrem höjd som den på bilden och kunde sen successivt byta till lägre för att sen slutligen ta bort helt.

Jag tycker själv inte att vanliga broddar funkar på asfalt och kullersten så det är inget särskilt effektivt halkskydd tycker jag personligen.

Förmodligen järn som är svetsade på skon. Hemmagjort förmodligen.
Finns ju järnkilar även här i Sverige , men de är i olika storlekar o formade i linje med skon , de svetsas på skon . Ett alternativ när de inte funkar med kilsulor av någon anledning.

Lite sorgligt egentligen o se de där för utan de klumpiga kilarna skulle hästarna ha kraftigt bakåtbruten vinkel....

Ja fast om hästarna går med dessa skor för jämnan så är de kanske verkade för att ha dessa skor. Man kan ju inte verka hoven för att ha vanliga skor om man sen ska ha flera centimeter kil. Då hade ju hovarna nu varit kraftigt framåtbrutna istället vilket inte är ett dugg bättre. Det är ju nu de ska vara i balans och de ser inte katastrofalt ut. Så i mina ögon är det helt rätt. De måste ju verkas för förutsättningarna med de skor de använder.. Förstår inte varför det är sorgligt?? Det är väl jättebra. Spika på de där skorna på en normalverkad häst och se vad som händer.

Eftersom de sitter där och man har det på flera andra ställen (jag såg samma sak i Prag i början på 90 talet) så har de garanterat en viktig funktion. Man bör därmed inte kunna ta bort dem. Då är det väl bättre att man skor hästen efter att den ska ha klacken än att man skor hästen och sedan sätter dit klacken och skapar en helt felaktig vinkel vid arbetet?
De jag såg i Prag tyckte jag såg ut som trä men det är många år sedan och jag studerade inte fenomenet närmare än "oj vad är det där".

exakt min tanke med - de måste ju vara verkade så för att kunna ha halkskydden.

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 121
Senast: Nevermind
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 890
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 094
Senast: muslidag
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka