Vad är det för korn i kornet??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare nordbo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 661
N

nordbo

Köpte kornkross häromdagen och upptäckte en ganska stor del små runda korn, någon millimeter stora, i gul-brun-svart färg. Detta brukar inte finnas i kornet jag köper, kan inte minnas att jag ens har sett detta förut. Vad är det?? Och varför finns det plötsligt med i kornförpackningarna?

Sv: Vad är det för korn i kornet??

Min gissning är att det är ogräs/annat än korn som har växt på fältet och därför kommit med. Alternativt har de tappat i något i kornet när de skulle säcka det. De små kornen du beskriver kan vara raps el dylikt, t ex om bonden hade raps på fältet förra året.
Fråga där du har köpt kornet. De ska kunna berätta vad det är, och att det är ofarligt. Om de inte vet vad det är, eller om de vet vad det är och inte vet om det är ofarligt, så ska du få en ny säck med rent korn.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 036
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 312
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 661
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka