Vad anser ni är rätt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad anser ni är rätt?

Visst.
Men inte går man då runt och säger till alla att det beror på en gräslig klass.
Utan man säger "Mår inte riktigt bra och orkar inte".
Alternativt sjuk.
Minsta förkylning gjorde ju att hon inte orkade.
Och då så var hon hemma p.g.a. förkylning, d.v.s. sjuk.
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

Min dotter går i en gräslig klass i sin skola.
En skola som dessutom inte hanterat detta bra alls.

Om hon inte orkade med den knäppa klassen i alla lägen, så fick hon faktiskt vara hemma.
Och både rida och vara på fiollektionerna och spela med sin orkester.

I vissa lägen så måste man överleva också.
Annars så fungerar ju ingenting.

Skolan var imponerad av att hon lyckades sköta skolan så pass bra TROTS den knäppa klassen.
Så de klagade inte över detta.
De visste att de hade misslyckats och jag hade även föreslagit hemundervisning för att rädda vad som räddas kunde.


Jag låter min dotter vara hemma nån gång per år av liknande anledning. Klassen är strssig och gapig och hon har lätt för att varva upp men svårare för att varva ner. Därför får hon vara hemma, ta det lungt och komma i fas igen för att orka "fightas" igen.

Hon ligger mycket bra till med skolarbetet och det är inte på hennes initiativ hon får vara hemma, det är jag som ser att det är dags! Givetvis får hon rida och mysa med hästen dessa dagar, däremot får hon inte göra något mer, bara ta det lungt.
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

Jag håller med om att det beror på vilken sjukdom det är. Senast jag var sjuk hade jag tappat rösten. Jag var pigg för övrigt men om jag inte kan prata var det rätt onödigt att gå till skolan. Många av lektionerna innebar diskussioner och dylikt.
När jag gick på mellanstadiet hade jag med jämna mellanrum migrän. Först flimrade det framför ögonen och sen fick jag huvudvärk. Lösningen var att ta en tablett och sova någon timme. Därefter gick det bra sålänge det var tyst. Det gick alltså alldeles utmärkt att pallra sig ut till stallet, mocka, borsta och rida ut en sväng. Jag tror till och med att det var bra med frisk luft.
Jag hade däremot inte mått bra av att vara i skolan, där är det nämligen svårt att kräva tystnad.
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

Visst!! :cool: Jag reagerade bara spontant på svaret och svarade därefter!! :cool::angel:
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

Är barnet hemma för att det är sjukt - typ feber, halsont, maginfluensa så ska han/hon givetvis inte rida.
Är han/hon hemma pga depression, mobbing eller om någon nära anhörig dött eller liknande så är det bara nyttigt att få göra roliga saker för att komma bort från problemet en stund.
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

När jag gick i gymnasiet så hade jag jätteproblem med mina öron och luftvägar.
Kunde vakna med världens tvärlock i öronen. Hörde ingentingt!
Dock inte sjuk för övrigt. Så då fick jag vara hemma men i stallet (red dock oftast inte då, men gjorde annat) var licksom ingen mening med att gå till skolan och inte höra nåt. Dem dagar jag ändock gick så slutade det ändå bara med att jag åkte hem tidigare.
Hade eg inte dålig kondis alls men kunde ändå bli väldigt andfådd av att gå över skolgården. Tror dock det var psykiskt faktistk. Nu har jag inga såna problem öhvt.
Det kan ju vara något sånt också som tjejen har.
Då förstår jag att hon är hemma.

Hon kanske vantrivs på skolan?
Jag hade en ENORM frånvaro på gymnasiet.
Trivdes inte i klassen alls och gick rätt in i väggen.
Så dem dagar jag var hemma var jag ofta i stallet. Utan hästarna hade jag troligen inte kommit ur det så "lätt" som jag nu gjorde.

Man behöver inte alltid ha en fysisk åkomma för att vara hemma från plugget
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

Skulle helt bero på vilken sjukdom det är. En unge med vattkoppor och ingen feber, skulle jag kunna släppa iväg till stallet om det inte fanns andra där som kunde bli smittade t.ex.
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

Det är skillnad på att ha psykiska bekymmer/sjukdommar och fysiska sjukdommar.. Och det är skillnad på att vara i stallet, ta en skritt-tur i skogen och att facktist rida ett ett dressyr/hopp pass...

Att anstränga sig fysiskt med ett träningspass när man har feber, förkylning eller dylikt är inte bra! Men att ta in hästar, glida runt i skogen en halvtimme för att få luft är en helt annan sak! Frisk luft är inget farligt för en förkylning...
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

Är barnet hemma för att det är sjukt - typ feber, halsont, maginfluensa så ska han/hon givetvis inte rida.

Varför inte det?
Om man mår bra nog.
Däremot så bör man inte vara i skolan och smitta ner hela den med kräksjuka eller streptokocker.
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

En unge med vattkoppor och ingen feber, skulle jag kunna släppa iväg till stallet om det inte fanns andra där som kunde bli smittade t.ex.

Vattkoppor tar man inten smitthänsyn till.
Tvärt om.
Man försöker att smitta ner så många som möjligt i låg ålder när de inte blir så sjuka av det.
En vuxen med vattkoppor blir nämligen så oändligt jättesjuk.

Allt enligt de riktlinjer som vi föräldrar fått från barnomsorgen.
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

Är barnet hemma för att det är sjukt - typ feber, halsont, maginfluensa så ska han/hon givetvis inte rida.


Jo, jag håller med IU här. Det beror på hur dåligt barnet är. Feber är NoNo eftersom man kan skada hjärtat, men snorig, har kräkts, huvudvärk osv. Rid om du orkar. Ofta klarnar näsan och huvudet om man kommer ut i luften. Däremot ska man inte till skolan och smitta ner andra.
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

Vattkoppor tar man inten smitthänsyn till.
Tvärt om.
Man försöker att smitta ner så många som möjligt i låg ålder när de inte blir så sjuka av det.
En vuxen med vattkoppor blir nämligen så oändligt jättesjuk.

Allt enligt de riktlinjer som vi föräldrar fått från barnomsorgen.

Jo, jag vet det. Samtidigt fick jag lära mig på min utbildning att det är ett vansinnigt tänk, eftersom barnsjukdomar kan vara riktigt farliga.
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

Varför det?
När mina barn och mitt ex fick vattkoppor, så var barnen inte särskilt sjuka alls.
Men exet var jättesjuk i flera veckor.
Han såg ut (och luktade) som en ruttnande zombie.

Vattkoppor skall man ha som barn.
De andra barnsjukdomarna skall man vaccinera mot.
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

rida skulle den inte få, däremot mocka, sköta och pyssla. Man ska inte anstränga sig om man är sjuk.
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

Om man alltid ska vara så stenhård & principfast som att barnen absolut inte får åka till stallet om de varit hemma från skolan så tror jag att man ger barnen mkt prestationsångest & stress.Det går ju inte att riktigt säga vad som är rätt eller fel men jag hade personligen inte velat uppfostra mina barn efter principen att de alltid ska behöva göra ngt för att få göra ngt roligt.
Däremot är det inte bra att idrotta när man faktiskt är sjuk, men att stanna en dag extra hemma ngn gång tycker ajg inte är så farligt, även barn kan behöva vila från sina arbeten, alltså skolan.Det behöver inte handla om riktig skolk utan att barnen bara är för slut för att orka utföra skolarbete & behöver vila pga andra anledningar än förkylning.
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

Jag brukar åka till stallet även om jag är sjuk och hemma från skolan. Lite lugn ridning klarar man oftast med några ipren.

Jag sköter skolan bra, så mamma litar på att jag inte fejkar någon sjukdom och sedan blir jättepigg när det är dags att åka till stallet. Är jag jättesjuk så jag inte kan lämna sängen kan någon annan fixa mockning och sådant den dagen.
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

Varför det?
När mina barn och mitt ex fick vattkoppor, så var barnen inte särskilt sjuka alls.
Men exet var jättesjuk i flera veckor.
Han såg ut (och luktade) som en ruttnande zombie.

Vattkoppor skall man ha som barn.
De andra barnsjukdomarna skall man vaccinera mot.

Mina ungar var knappt sjuka alls när de hade vattkoppor. Jag däremot fick det när jag var 20 och jag var jättesjuk i 2 veckor. Så visst är det bättre att de får det när de är små.

Min mellersta dotter hade problem i skolan på högstadiet. Hon har ADHD och hade då en lärare som tyvärr inte hade den kunskapen som behövdes för att kunna hjälpa henne. Det innebar att hon ofta hade ont i magen eller huvudet när hon skulle till skolan. Istället för att plåga henne så fick hon vara hemma och jobba istället (hon hade alla böcker hemma jämt). Men nog fick hon fara på ridskolan ändå. Det var ju hennes oas här i livet och där kunde hon glömma denna idiotiska lärare och bara njuta av hästarnas kärlek.
Om barnen är sjuka får de vara inne så länge de har feber/smittar. Men om de varit friska en hel dag så kan de få gå ut på em för att få frisk luft för det gör de fortare frisk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 900
Senast: manda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 600
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 163
Senast: Grazing
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 319
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp