Vad anser ni är rätt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
D

DancingFox

Om ni har ett barn som är hemma ifrån skolan och är sjuk, skulle den då efter ett par dagar hemma ändå få vara istallet, träna och rida sina tävlingshästar/ ponnyer?
För mig är det självklart att ungen ska vara i skolan för att få vara i stallet! Eller har jag fel?

Det är min tränares sambos barn som springer på ridcentrumet och får rida och träna sina hästar, fastän den är hemma ifrån skolan och ska vara sjuk. Ett par dagar får den hjälp av sin mamma, men sedan får den vara på hoppträning för tränaren och då på flera samt sedan kommande helg tävla. På måndagen ifall den är frisk så går den till skolan annars får den igen vara hemma. Hade det varit mitt barn, så hade hästen/ ponnyn fått gå i skrittmaskinen(stället har inga hagar just nu för sporthästarna/ponnyerna och tillsammans med de andra så slår de sönder sina ben) och inte tävlat alls , för ungen skulle bli frisk först.
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

Jag brukade hålla mina hemma en "extra" dag efter sjukdom och då har de fått gå ut på eftermiddagen, men rida tävlingshäst, nja tror inte det, möjligvis en skogsridning.
Man måste ju låta dem gå ut så att man ser att de pallar även det innan de går tillbaka till skolan.
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

Kanske har ungen lärt sej att om den e "sjuk" så slipper den d tråkiga i skolan o får bara d roliga i stallet...??
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

Nja... den är ju också på rummet några dagar. Men mamma borde inte låta ungen vara istallet. :smirk:
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

När mina barn är sjuka så stannar dom inne på fritiden också. Punkt.
Annars är dom ju inte sjuka och då kan dom ju lika gärna gå till skolan.
Jag hade aldrig låtit min dotter träna och tävla om hon inte går i skolan.

På mitt fd jobb hade jag en handledare som dock var helt emot mitt sätt att tänka. Hon tyckte det var självklart att barnet skulle få vara ute och leka på em även om det inte varit i skolan. För mig är det självklart att barnet INTE ska vara ute och leka om det inte varit i skolan.

På detta viset har jag barn som inte stannar hemma från skolan i onödan.
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

Det beror ju på vad barnet har för sjukdom.
Skitsnack!! :mad:Förkylning, feber, kvittar vad! Är barnet hemma så ska de inte vara ute och tävla osv med hästarna!! Det är i alla fall min uppfattning!! :cool:
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

Kunde inte ha sagt det bättre själv!! :bow::bow:
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

Men en deprimerad tonårstjej med tvångstankar och självmordsönskan då? Skulle inte ni vara glada om det fanns saker som denna ville göra?


Nu drar jag på till det extrema men allt är inte alltid vad det ser ut som. Man vet inte förrän man varit i någon annans situation.
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

Tja smittsamma plågor som hårlöss mm tycker jag nog att man kan vara i stallet även om man inte är i skolan. (rekomenderas att man är hemma en dag efter behandling).

I princip tycker jag att man ska vara hemma om man är sjuk men som sagt vet vi oftast inte allt och ibland kanske det är det som håller uppe någon att vara i stallet (läs ex cancer eller någon annan sjukdom som kan gå i skov under dagen)

Javan
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

Jag är uppfostrad enligt principen:
"Är du för sjuk för att åka till skolan så är du för sjuk för annat också".

Tycker det var sunt.
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

:bow::bow::bow::bow:


Visst extrema fall, där livet hänger på kontakten med djuren och i övervägade med läkare så OKEJ. Kontakten med djuren då borde ge barnet tillräckligt med styrka att masa sig till skolan.
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

I princip tycker jag att man ska vara hemma om man är sjuk men som sagt vet vi oftast inte allt och ibland kanske det är det som håller uppe någon att vara i stallet (läs ex cancer eller någon annan sjukdom som kan gå i skov under dagen)

Javan

Men om man exempelvis har cancer så är man väl så trött och mår så dåligt mellan varven så att man inte orkar ens det som är roligt? Och när man mår ok så är det meningen att man ska vara i skolan, viktigt att bibehålla kontakten med kompisar osv.

Men har man inga kompisar i skolan och bara i stallet så hamnar man ju i ett annat läge.

Jag har en kompis vars son ganska nyligen fick en leukemidiagnos :cry: och han är inte mycket i skolan, någon halvtimme då och då bara, mer orkar han inte. Att någon då skulle orka tex träna och tävla sina ponnyer har jag svårt att tänka mig. Och har man då den orken så skulle man nog ändå ha orkat gå till skolan oavsett.

Blev lite svamligt, hoppas att någon förstår vad jag menar.. :o
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

Det beror ju på vad barnet har för sjukdom.

Jag håller nog med där. Man kan ju ha en sjukdom som man riskerar att smitta andra, men ändå är man såpass pigg att man orkar annat.

Jag har halsfluss nu, och kan inte gå till jobbet pga smittorisken (jag har själv blivit smittad där), men åka till stallet där jag är helt SJÄLV, bara jag och hästarna, det orkar jag utan tvekan. Även fast jag har ont i halsen.
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

När jag var liten så var regeln, var man hemma från skolan var man även hemma från andra aktiviteter. När jag fick foderhäst och sen egenhäst var den ju tvugen att skötas om även om jag var sjuk. Då mockade mamma och om jag var pigg fick jag följa med och borsta hästen. Nu har jag (och mina syskon) varit väldigt friska. Mellanstadiet och högstadiet var jag hemma totalt 4 dagar.

Det som gällde för mig tyckte jag var bra och det är även så som jag tänker ha det för mina ev. kommade barn.
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

Min dotter går i en gräslig klass i sin skola.
En skola som dessutom inte hanterat detta bra alls.

Om hon inte orkade med den knäppa klassen i alla lägen, så fick hon faktiskt vara hemma.
Och både rida och vara på fiollektionerna och spela med sin orkester.

I vissa lägen så måste man överleva också.
Annars så fungerar ju ingenting.

Skolan var imponerad av att hon lyckades sköta skolan så pass bra TROTS den knäppa klassen.
Så de klagade inte över detta.
De visste att de hade misslyckats och jag hade även föreslagit hemundervisning för att rädda vad som räddas kunde.
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

Men frågan var ju om man är hemma för sjukdom. Inte för gräslig klass. Det är ju två helt skilda saker.
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

Det var inte så jag menade med att få gå ut en sväng dagen innan man går tillbaka till skolan, det var mer en koll att de klarade att vara uppe och ute innan de går tillbaks.
Är man "skolsjuk" ska man ha tråkigt, jättetråkigt...
 
Sv: Vad anser ni är rätt?

Du ställer en fråga om våra åsikter, jag svarar och du kallar min åsikt skitsnack? Lägg ner den attityden hörru! Allla håller inte med dig hela tiden.

Jag kan räkna upp en hel rad med anledningar att vara hemma från skolan men man kan rida.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad anser ni är rätt?

Det är väl ingen mer än den berörda flickan och hennes föräldrar som med säkerhet vet varför hon är hemma från skolan? Hon är kanske hemma pga mobbing i en gräslig klass men säger förkylning för att slippa diskutera det med folk som inte har med det att göra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 900
Senast: manda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 600
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 163
Senast: Grazing
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 319
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp