Vad är???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Coop

Trådstartare
Jag stod och hängde tvätt när dottern drygt 8 år gammal frågade, vad är sex? :eek:

-Öhh.. en siffra sa jag.
-Nej det betyder nått annat oxå. De pratade om det på radion i gårkväll men jag vet inte vad det betyder.

Jag hade svårt att hålla mig för skratt visste inte vad jag skulle säga. Men på något sätt som kom vi att prata om något annat.

Jag har tänkt att vänta lite med detta samtal. Vi får byta radiokanal i hennes rum, hon har radion på hela natten. :D

Ja vad skulle jag ha svarat??? Vad skulle ni säga/har sagt vid dessa frågor. Det kommer ju såsmåningom men det kryper ju ner i åldrarna via tv, tidningar osv.

Svårt, svårt hoppas dock att frågan inte kommer igen på ett tag.
 
Sv: Vad är???

*s* mina ungar vet ganska väl vad sex är. De vet precis hur ett föl blir till, hur man använder ett speculum osv. Så frågan hur de själva blev till kom ganska tidigt och ena gossen kontrade ganska snabbt med att det heter betäckning när hästarna gör det - och trodde i sin enfald att det heter så för oss också. Så då sa jag att vi brukar kalla det för sex. Rätt eller fel, men än är de nöjda med svaret....


Gira :banana:
 
Sv: Vad är???

Ja då kan jag tänka mig att det kommer tidigare :D

Vi har inte nån att betäcka här så den diskussionen har vi inte haft:D Vilket kanske kunde underlätta, även för mig, blir ju lite generad över frågan.
 
Sv: Vad är???

Men jag tycker det är synd när man "trollar bort" svaret på frågan. Det gör ju att sex blir lite tabu och förbjudet, vilket nog leder än mer till att man inte pratar om sex med sina föräldrar utan upptäcker det via kompisar, kanske internet och tidningar. Våga prata sex!
 
Sv: Vad är???

Drygt åtta!? När jag var drygt åtta visste jag det mesta! :eek:

Säg som det är. Jag är mest förvånad att hon nått den åldern och ännu inte vet vad sex är.
 
Sv: Vad är???

Men jag tycker det är synd när man "trollar bort" svaret på frågan. Det gör ju att sex blir lite tabu och förbjudet, vilket nog leder än mer till att man inte pratar om sex med sina föräldrar utan upptäcker det via kompisar, kanske internet och tidningar. Våga prata sex!

Håller med, ju mer spännande och främmande, desto större risk för att de så småningom ger sig ut på "villovägar". Det blir inte lika "förbjudet" om man vågar prata om det.

Lycka till! Tror hon tar det mer naturligare än vad du tycker att det känns att vara generad :o :D :rofl:
 
Sv: Vad är???

Du får ge ett kort och enkelt svar. Hon frågar mer om hon vill har utförligare svar.
Det räcker nog att tala om att sex är när mamma och pappa kramas för de tycker så mycket om varandra. Det beror på var barnet är i sin utveckling om vilka svar de vill ha.
 
Sv: Vad är???

Har också funderat på det där, hur man ska svara, känns genant, sonen har frågat nån gång hur bebisar kommer in i magen... vet inte alls vad jag ska svara... vad sjutton säger man???
Att mamma och pappa kramas... men då kommer ju sonen att tro att jag har bebisar i magen hela tiden... :smirk:
 
Sv: Vad är???

Mina föräldrar vågade inte prata med mig om sex, de gav mig ett pegagogoskt seriealbum, Per, Ida & Minimum, när jag var 5 1/2 och väl hade börjat fråga om var bebisar kom ifrån...:D (Jag kunde läsa själv så de slapp tom läsa det för mig). Det var en typisk 70-talsprodukt med tydliga teckningar som berättade precis allt och sen fanns det ju inte mycket hemligheter kvar, så där kom de undan smidigt. Men jag lärde mig ju å andra sidan också att det var något tabubelagt och har sedan aldrig pratat med dem om sex någonsin.
 
Sv: Vad är???

tycker 8 år var rätt mycket för att inte veta vad sex är! :o
säger som Kimzor, när jag var i den åldern visste jag (eller trodde iaf att jag visste ;)) det mesta och berättade glatt för mina klasskompisar på skollunchen hur det gick till :D

nåt "prat" minns jag inte av, men jag har ett tydligt minne av att mamma placerade mig i soffan med boken "ett barn blir till" (heter den så?) och sa åt mig att titta :p
 
Sv: Vad är???

Min femåring säger istället så här:

"Mamma, du har ägg och en snippa, och Classe har spermier och snopp. Kan ni inte ta och ANVÄNDA dom för jag vill ha en BÄÄÄÄBIS ! BÄÄÄÄBISAR är så söta, jag vill ha en till liiiiten! Om jag fick en lillebror till, skulle jag inte slå den."

*tystnad där mamma begrundar trovärdigheten i det sista uttalandet*

Sedan kompletterar 5-åringen med:

"Jag slår bara Eskil :idea: "

Alltså, det enklaste och opinsammaste är att HELA TIDEN ha talat om hela sanningen så barnen har det med sig från början liksom. Att läsa böcker med bilder är ett bra sätt - då kan barnet förstå på sin egen nivå. Ibland är det bara kul att peka på bilder, ibland vill man få reda på något.

De här böckerna är underbara:

1349617551031842
karleksboken.gif
 
Sv: Vad är???

Det albumet har jag också läst. :D Även jag vid väldigt låg ålder. Har inget minnet av sexsnack med någon av föräldrarna (absolut inte pappa!), lärde mig på egen hand med nämnda album, KP, och Aftonbladets söndagsbilaga. ;)
 
Sv: Vad är???

Åååh KP :love:

Väntar mycket otåligt på att 5-åringen ska bli tillräckligt stor för den. Den kommer väl inte att försvinna i det här digitala mediebruset :eek: ?
 
Sv: Vad är???

kp var också en stor förtjänst till att jag lärde mig så tidigt :p
den började jag läsa när jag var 7 eller 8, det är en underbar tidning! :love:

och senare, precis som du, kvällstidningarnas söndagsbilaga :D
 
Sv: Vad är???

Min syster, något äldre än mig, prenumererade och mamma lät mig tjuvläsa när inte syster var hemma. :angel: Kan inte ha varit äldre än 6-7 då. :o När syster växte ifrån KP fortsatte jag och jag hade tidningen ända upp i högstadiet. Helt underbar tidning, SÅ mycket har jag lärt mig av den. Hoppas den inte försvinner, fast jag är rädd för det. Jag vill att mina barn ska få läsa den. :D
 
Sv: Vad är???

Några gånger under åren har jag faktiskt varit lite sugen på att skaffa mig en prenumeration. :o :angel: :D
 
Sv: Vad är???

Jag minns när jag var 5 år och frågade min mamma vad hur bäbisar kom till. Min mamma som jobbar inom vården gav mig en väldigt utförlig förklaring av det hela och när hon tittade upp såg hon hur jag blev vitare och vitare i ansiktet och pappa som stod och diskade i köket började skramla som en galning för att slippa bli delaktig i samtalet. När hon hade förklarat klart tittade jag med ögon som tefat och såg ut som att jag skulle kräkas och sa ; stackars pappa. Hur har du kunnat vara så hemsk och lurat honom till detta TVÅ gånger :eek:

Sen dess frågade jag aldrig mer min mamma hur barn kom till i alla fall :D
 
Sv: Vad är???

kl...

R (7,5 år) har (tack-och-lov) inte frågat om sex ännu - men han vet mycket väl hur bebisar blir till: Doktorn tar ett ägg från mamman och gör den pytteliten bebis av den och stoppar in den i mamman igen... och sen simmar den runt inne i mammans mage... (Lillasyster blev till med IVF - jag bara väntar på när han ska fråga hur han blev till)

en kväll satt vi och tittade på TV och det handlade om barn och plötsligt frågar han "men mamma hur kommer bebisen ut då??" - det hade han tydligen inte tänkt på tidigare... jag förklarade i stora drag och så frågade han igen "men gör inte det ont!!!???" ... jo det var jag ju tvungen att erkänna och då säger han "vad glad jag är att jag är kille" :idea:
 
Sv: Vad är???

KP är underbar, ja. På den förra skolan jag jobbade på prenumerade vi på den. För flera år sen gav de ut en bok som hette Kropp och knopp och en annan som jag inte minns namnet på. Den första innehöll dels artiklar och dels frågor med svar om sex och sånt. Den andra var mer om känslor. De brukar gå att låna på bibliotek. Kropp och knopp byggde jag nästan hela sexualkunskapen på en gång när jag hade en 5:a. De hade 2 gympalektioner i veckan varav den ena var delad Kill/tjejgrupp (de hade då med paralellklassen i samma kön). Detta innebar att jag hade bara mina flickor resp pojkar när de andra hade gympa. Helt underbart! Den klassen var också en GULDklass. De var väldigt ogenerade att tala om sex och älskade att läsa dessa frågor med svar och de hade massor av egna frågor. Typ: "Gör det ont när det blöder" (om mens, fråga från kille), "Hur länge måste man hålla på innan det blir barn" (dvs ett enda samlag, de gissade på några timmar :D ). Boken tog även upp sexuellt utnyttjande av barn etc etc.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 732
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 958
Senast: mars
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 570
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 539
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp