Vad är rimligt att betala för olia tjänster?

Ackela

Trådstartare
Jag hoppas att denna tråd är tillåten här, ta bort den om den inte är det.

Jag undrar vad ni anser är rimligt att betala för olika tjänster. Tex. mockning och det andra fixet i stallet en dag eller en vecka. Motionsridning av någons häst (om ni nu ens anser att man ska betala för det, folk står ju lite olika i den frågan) osv. Kanske lite luddig fråga men jag hoppas att ni förstår. Hoppas också att någon står uppstallad i ett stall där man kan köpa till såna här tjänster och kan tala om på ett ungefär vad priserna ligger på! Vill gärna jämföra lite :laugh:
 
Sv: Vad är rimligt att betala för olia tjänster?

I "mitt" stall kan man köpa till mockning för 30 kr/dag. Det tycker jag är billigt. De andra sakerna har jag ingen uppfattning om.
 
Sv: Vad är rimligt att betala för olia tjänster?

I ett tidigare stall kunde jag köpa till mockning + ordningställande av mat för 20:- :)
 
Sv: Vad är rimligt att betala för olia tjänster?

Hmm.. Ja det låter ju faktiskt som rimliga priser! :)
 
Sv: Vad är rimligt att betala för olia tjänster?

En som jobbar i stall har väl ca. 100 kr i timmen i lön. Så det kan ju vara en bra utgångspunkt.

Så räkna på hur lång tid jobbet tar att göra. Sen ser du ju ungefär vad som är rimligt. Är det svart så kan du ju sänka med en tredjedel. Är det vitt så bör du väl minst lägga på 50%.

Detta gäller vanliga jobb. Ifall någon rider din häst så är det ju lite annan sak, där väl praxis går från att antingen betala för det eller få betalt för det.
 
Sv: Vad är rimligt att betala för olia tjänster?

Jag köper en morgon/kvällsfodring på helgen för 250.- en gång i månaden. Ja jag vet , jag är lat. :)
 
Sv: Vad är rimligt att betala för olia tjänster?

Jag köper en morgon/kvällsfodring på helgen för 250.- en gång i månaden. Ja jag vet , jag är lat. :)

Lat å lat.. ibland är det väl trevligare att lägga sin tid och energi på sin älskade häst än allt runtomkring?

Eller att ha tid för annan livskvalité så man är pigg och orkar vara rättvis mot hästen när man väl umgås med den :)
 
Sv: Vad är rimligt att betala för olia tjänster?

I vårt stall betalar vi 50 kr för mockning och matning
vill vi ha hästen i skrittmaskinen också lägger vi 50 kr till.
Sen kan de av mig köpa Dressyrträning av sin häst med mig i sadeln eller uteritter. Då varierar priset.
De kan också köpa problemlösning och miljöträning av häst av mig. Det kostar olika beroende på tidsåtgång.

Vad man får betala för att få hästen riden och tränar varierar väl med instruktörens kunskap/erfarenhet/"demand". Om lilla lisa rider min ponny får hon betala. Om min tränare vill rida. Då betalar jag.
 
Sv: Vad är rimligt att betala för olia tjänster?

Lat å lat.. ibland är det väl trevligare att lägga sin tid och energi på sin älskade häst än allt runtomkring?

Eller att ha tid för annan livskvalité så man är pigg och orkar vara rättvis mot hästen när man väl umgås med den :)

:bow:.....:)
 
Sv: Vad är rimligt att betala för olia tjänster?

I mitt stall ligger grundhyran på 950:- då ingår: Fri tillgång till spån och saltsten,träckprov plus ev avmaskning 2 ggr/år,ridbana med hindermatreal,utsläpp mån-fre,insläpp sön-tors,lunch alla dagar i veckan.
Dvs vi i stallet hjälps åt med fredag insläpp,lördag utsläpp,lördag insläpp,söndag utsläpp. Är ca 16 hästar så blir ett pass i månaden,om man vill kan man köpa loss sig för 200:- Hö finns att köpa på gården för 2,50:-/kg.

Mockning och allt (förutom ridning) kan man köpa till för 50:-,enbart ridning 80:- (tror jag?) Ridlektion 80:-,hyra transport 100:- för några timmar,eller 200:- per dygn.

Helinakodering 3000:- i månaden,då ingår allt utom ridning och skoning/ev veterinär,dock så fixar stallägaren med sår och behandling osv om det står någon som är konvalecent.

Jag tjänar på att betala för mockning och sånt dom dagar jag endå inte ska rida,har räknat ut att i rena bensinpengar kostar det mig ca 52:- att åka till stallet. :D Med förra hästen var jag "stall-ledig" på Torsdagar.

Nu står dock min pålle på unghästlösdrift (på samma gård) ,betalar 1500:- och då ingår allt förutom hovslagare/veterinär (fri tillgång på hö,kraftfoder 1 gång per dag)! Även mockning av lösdrift/hagar.

Och det bästa av allt är att jag älskar mitt stall! :love: Alla kommer superbra överens,och vi hittar på massa saker gemensamt så som långturer,löshoppning m.m. Stallägarna är dom mest omtänksamma,snälla och roligaste människorna på denna jord! Inge magont här eller när man ska ut till stallet,tvärt om,om man varit där på förmiddagen så längtar man redan tillbaka dit på eftermiddagen! :D
 
Sv: Vad är rimligt att betala för olia tjänster?

I mitt stall ligger grundhyran på 950:- då ingår: Fri tillgång till spån och saltsten,träckprov plus ev avmaskning 2 ggr/år,ridbana med hindermatreal,utsläpp mån-fre,insläpp sön-tors,lunch alla dagar i veckan.
Dvs vi i stallet hjälps åt med fredag insläpp,lördag utsläpp,lördag insläpp,söndag utsläpp. Är ca 16 hästar så blir ett pass i månaden,om man vill kan man köpa loss sig för 200:- Hö finns att köpa på gården för 2,50:-/kg.

Mockning och allt (förutom ridning) kan man köpa till för 50:-,enbart ridning 80:- (tror jag?) Ridlektion 80:-,hyra transport 100:- för några timmar,eller 200:- per dygn.

Helinakodering 3000:- i månaden,då ingår allt utom ridning och skoning/ev veterinär,dock så fixar stallägaren med sår och behandling osv om det står någon som är konvalecent.

Jag tjänar på att betala för mockning och sånt dom dagar jag endå inte ska rida,har räknat ut att i rena bensinpengar kostar det mig ca 52:- att åka till stallet. :D Med förra hästen var jag "stall-ledig" på Torsdagar.

Nu står dock min pålle på unghästlösdrift (på samma gård) ,betalar 1500:- och då ingår allt förutom hovslagare/veterinär (fri tillgång på hö,kraftfoder 1 gång per dag)! Även mockning av lösdrift/hagar.

Och det bästa av allt är att jag älskar mitt stall! :love: Alla kommer superbra överens,och vi hittar på massa saker gemensamt så som långturer,löshoppning m.m. Stallägarna är dom mest omtänksamma,snälla och roligaste människorna på denna jord! Inge magont här eller när man ska ut till stallet,tvärt om,om man varit där på förmiddagen så längtar man redan tillbaka dit på eftermiddagen! :D


Det låter verkligen som att du står i ett jättebra stall! Lite avis på allt det där :p


Tack alla, det verkar som att priserna ligger på ungefär samma i dom flesta stallen!
 
Sv: Vad är rimligt att betala för olia tjänster?

Ja,kunde faktist inte ha det bättre! :D

Eller jo föresten,ett ridhus som man kunde vara i på vintern,och att stallet låg närmare så man kunde åka hur många gånger som helst utan att börja grina över bensinräkningen! :love:
 
Sv: Vad är rimligt att betala för olia tjänster?

Jag jobbade tidigare i ett större hoppstall som hade en del inackorderingar. Där tog vi betalt för extratjänster.

Priserna för tilläggstjänster var:
-Mockning box mån-fre: 600/månad
-Mockning box lör-sön: 300/månad
-Skrittmaskin stallplan in/ut mån-fre: 400/månad
-Skrittmaskin stallplan in/ut lör-sön: 200/månad
-Täckesbyte mån-fre: 200/månad
-Täckesbyte lör-sön: 100/månad
-Benskydd/Lindor/Boots på/av mån-fre: 200/månad
-Benskydd/Lindor/Boots på/av lör-sön: 100/månad

Tillfälliga tilläggstjänster:
-Mockning box mån-fre: 50/gång
-Mockning box lör-sön: 100/gång
-Mockning box helgdag: 150/gång
-Mocka hage: 100/kärra (100 liter)
-Skrittmaskin stallplan in/ut mån-fre: 60/gång
-Täckesbyte: 30/gång
-Benskyd/Lindor/Boots på/av: 30/gång
-Vatten fyllas på i box eller hage: 30/gång
-Fodring: 30/gång
-Fylla slowfeednät: 30/nät/gång
-Veterinär/hövslagarpassning: 100/gång
-Rida/longera/Tömmköra/Leda: 50/påbörjade 10 min
-Tvättning i tvättmaskin: 120/maskin. 20kr /kg

D'r har ni lite priser för det inackorderingsstallet. Ligger strax utanför sthlm med 3 utebanor, hoppbank, två ridhus.
Stallkostnad från 3300-6600 beroende på hur mycket man vill ska ingå.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 008
Ekonomi & Juridik Hej. Precis som rubriken lyder, vad betalar ni för extra tjänster i ert stall? Jag tycker priserna är rimliga men en annan som står...
Svar
18
· Visningar
2 669
Senast: Långnos
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 319
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp