Vad är fel?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Madick

Trådstartare
Efter 1½ veckas förkylning visar minsta barnet (drygt 2 år) sänkt allmäntillstånd. Trött, vit i ansiktet och lite feber. Åker till VC som tar prov i halsen (negativt för strep) och blodprov i fingret. Får svar att värdet bör vara under 8 och barnet har 15. Vad är det? Och vad betyder det?

Hemma stiger febern och barnet får alvedon. Tre timmar senare är febern uppe i 40,9 grader!!! Alvedon supp och får sitta i famnen. Kräks en gång, men febern börjar sjunka.

Det här är ju läskigt! Vad är det som ger så hög feber? Hur länge accepterar man så här hög feber (om den nu fortsätter gå upp när alvedonet går ur kroppen)? Bör man kolla något annat?
 
Sv: Vad är fel?

Tre dagar med hög feber brukar de säga att man ska avvakta om barnet dricker tillräckligt.
Hostar hon? Och som sagt öronen...
 
Sv: Vad är fel?

Be dem kolla om det kan vara mycoplasma.
Dottern hade hög feber och utvecklade på 2 dagar dubbelsidig lunginflammation och dubbelsidig öroninflammation.

Blev kollad på Vc på en onsdag. Kollade öron, hals, lungor etc. och fick åka in akut på fredagkvällen..
 
Sv: Vad är fel?

Mycoplasma har jag aldrig hört talas om, vad är det?

Under natten utvecklade det sig till spyor och diarree, värst hos lilla men ganska mycket hos stora också (stora = 39,5 i temp vid 23-tiden).

Lilla fortfarande över 39 grader, trots många doser alvedon. En av dem kom dock ut nästan direkt i toaletten tror jag, hann bara sitta inne ett par minuter max.
 
Sv: Vad är fel?

När det är mindre barn brukar jag vara ful och ringa till VC efter 2 dygn med hög feber och säga att det varat i 3. Detta gör jag då jag anser att barnet är väldigt påverkat. Ful får man va ibland när det gäller hjälp till mindre barn har jag hört:angel:
 
Sv: Vad är fel?

Någon form av bakterie som det behövs ett speciellt penicillin mot. Inte alls säkert att det är just det, men det kan ju inte skada att kolla upp.
 
Sv: Vad är fel?

Nu har jag pratat med en kompis som har ett barn som får feberkramper. Hon växlar Ipren och Alvedon, då kan man ge oftare och så blir det ju "dubbla" maxdoser iom att det är olika substanser.

Så för tillfället jobbar hjärnan med att försöka komma på någon som antingen vågar passa sjuka barn 20 min medan jag åker till apoteket, eller någon som kan åka dit och handla åt mig. Men det känns rätt kört. Som tur var kommer karln hem strax efter 13, så det är ju inte så farligt lång tid kvar.

40,4 ligger tempen stadigt på nu utan febernedsättande. Minsta lilla som går i (vatten fn) kommer ut igen, rinner bara rätt igenom. Även på den stora som inte har feber (tack vare alvedonet).

Även om ni inte kan göra något så känns det skönt att kunna ventilera lite emellanåt. Just nu är de lugna och tittar på video.
 
Sv: Vad är fel?

usch det låter inte kul... tror jag hörde på nyheterena att det går "vinterkräksjuka" ny på sommaren i vissa delar av landet... och jag tror att det kan ha varit lokala yheterna och då är det ju vår del av landet...:crazy:
 
Sv: Vad är fel?

Madick skrev:
Nu har jag pratat med en kompis som har ett barn som får feberkramper. Hon växlar Ipren och Alvedon, då kan man ge oftare och så blir det ju "dubbla" maxdoser iom att det är olika substanser.

Så för tillfället jobbar hjärnan med att försöka komma på någon som antingen vågar passa sjuka barn 20 min medan jag åker till apoteket, eller någon som kan åka dit och handla åt mig. Men det känns rätt kört. Som tur var kommer karln hem strax efter 13, så det är ju inte så farligt lång tid kvar.

40,4 ligger tempen stadigt på nu utan febernedsättande. Minsta lilla som går i (vatten fn) kommer ut igen, rinner bara rätt igenom. Även på den stora som inte har feber (tack vare alvedonet).

Även om ni inte kan göra något så känns det skönt att kunna ventilera lite emellanåt. Just nu är de lugna och tittar på video.

om du inte får i något att dricka alls så vänta inte för länge med att åka in till sjukhus för dom blir uttorkade snabbt...
 
Sv: Vad är fel?

Hua! Nån mag-grejja alltså. Nu är det inga spyor, utan allt rinner bara rakt igenom. Viljan att dricka finns, men det får ju inte vara kvar. Har gjort egen vätskeersättning och ska börja skeda i nu.
 
Sv: Vad är fel?

Madick skrev:
Nu har jag pratat med en kompis som har ett barn som får feberkramper. Hon växlar Ipren och Alvedon, då kan man ge oftare och så blir det ju "dubbla" maxdoser iom att det är olika substanser.

Så för tillfället jobbar hjärnan med att försöka komma på någon som antingen vågar passa sjuka barn 20 min medan jag åker till apoteket, eller någon som kan åka dit och handla åt mig. Men det känns rätt kört. Som tur var kommer karln hem strax efter 13, så det är ju inte så farligt lång tid kvar.

40,4 ligger tempen stadigt på nu utan febernedsättande. Minsta lilla som går i (vatten fn) kommer ut igen, rinner bara rätt igenom. Även på den stora som inte har feber (tack vare alvedonet).

Även om ni inte kan göra något så känns det skönt att kunna ventilera lite emellanåt. Just nu är de lugna och tittar på video.

Man ska inte blanda olika smärtstillande/febernedsättande preparat utan särskild ordination från läkare. Kolla med sjukvårdsupplysningen innan du gör det och jag tycker att det låter som om du borde åka in med i alla fall det minsta barnet. De blir snabbt uttorkae om de inte får behålla något. Låter nog som nån slags maginflusensa.
Inte kul...:cry:
 
Sv: Vad är fel?

Har varit till apoteket och de rådde mig att ge flytande Ipren. Supparna tar tydligen rätt lång tid på sig att tas upp av kroppen (1 tim Ipren, 2 tim Alvedon), och det är ju inte så lämpligt om man har diarree precis.

En dos Ipren och tempen är nere på 37,8 nånting, och allt är mycket lugnare.
 
Sv: Vad är fel?

Är barnet lite röd på benen?

Är tydligen någon febersjukdom som går där min svärmor är dagbarnvårdare. Kommer tyvärr inte på vad den sjukdommen heter, men det var något konstigt som nu gått igenom hela "flocken" barn.
 
Sv: Vad är fel?

Inte så jag tänkt på det.

Febern har inte stigit igen efter den väl gick ner med Ipren, det känns himla skönt! Vi sov ganska bra i natt också. Nu känner jag mig lugn igen.
 
Sv: Vad är fel?

Ja, jag får nog be om ursäkt, skulle ha skrivit *kl* egentligen för jag frågade egentligen nån annan. :o
Bidde fel!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 695
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 650
G
Småbarn Detta gäller ett 5 årigt barn i en familj som jag inte känner, är bekant med pappans syster. Föräldrarna till barnet bor ihop, mamman...
Svar
4
· Visningar
1 522
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp