Vad är en "barnponny?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Morsan

Trådstartare
Funderar på en lätthanterlig ponny till tjejerna över sommaren till att börja med. Ni som har "barnponnyer".. Hur har ni funderat/diskuterat kring valet av ponny?
 
Sv: Vad är en "barnponny?

Det beror väl på hur stora/små barn man har...
Jag hade ju mina ponnyer innan barnen kom (föder upp shettisar). Har valt att spara de som älskar barn, är lugna trygga och stabila och verkar lämpliga helt enkelt.
 
Sv: Vad är en "barnponny?

Det forsta man ska komma ihag ar att en bra barnponny ar en investering i barnens framtida hastliv och sjalvfortroende, sa var inte snal!!
For det andra sa ska en bra barnponny inte bara vara snall, utan aven kunna tanka sjalv. En bra ponny tar hand om barnet och fattar hur varlden fungerar med bilar etc.
Tex, en bra barnponny saktar av sjalv nar det kommer en bil...en dalig barnponny stegrar sej och springer at andra hallet nar det kommer en bil.

En bra barnponny ar mer eller mindre omojligt att fa tag pa, da de gar i arv och sedan saljs eller lanas ut till vanner och bekanta.

For mej behover inte en start-ponny vara frisk, bara den gor det jobbet den ska gora. Jag tar garna lite extra jobb om ponnyn funkar i resten. Ponnyn har som jobb att lara barnen att rida och skota en hast pa ett sakert satt. Sa lange den gor det struntar jag nastan i resten.
 
Sv: Vad är en "barnponny?

De, av mina tjejer, som kommer att hantera ponnyn mest är 8 och 10 år. 10-åringen har nyss börjat på ridskola och 8-åringen visar på gott omdöme när det gäller hantering av familjens/min unghäst.

Jag har lite tankarna åt att skaffa en gammal ponny, riktigt gammal. Ridningen tycker jag är underordnad i dagsläget men skritturer är väl ett plus. Min tanke är att en gammal krake kan få några bra sista år med "daltande" :D och barnen grundlägger hästvett. Om sedan intresset inte avtar så finns marginal att köpa en yngre häst som räcker ponnytiden ut. Tänker jag dumt nu??:crazy:
 
Sv: Vad är en "barnponny?

Jag tycker du tänker rätt.

Min dotter köpte sin första ponny i höstas (nu var hon ju lite äldre, 12 år och hade ridit ett par år på ridskola) men jag hade samma tankar eftersom jag ville känna mig trygg.

Vi köpte en c-ponny på 19 år, iofs inte så gammalt för att vara ponny men han är lugn, trygg och kan massor.
Jag har dessutom en dotter på 6 som precis har börjat tycka om hästar, hon har en shettis på 25 år som är gudasnäll och på den så lär hon sig grunderna.

Tanken finns att den lilla tjejen ska ta över c-ponnyn när hon växt till sig lite och lärt sig hur man hanterar/sköter en häst, vi får hoppas att ponnyn håller sig frisk fram tills dess.
 
Sv: Vad är en "barnponny?

ramonarunds skrev:
For det andra sa ska en bra barnponny inte bara vara snall, utan aven kunna tanka sjalv. En bra ponny tar hand om barnet och fattar hur varlden fungerar med bilar etc.
Ja det är ju så sant.
Det glömde jag.

ramonarunds skrev:
En bra barnponny ar mer eller mindre omojligt att fa tag pa, da de gar i arv och sedan saljs eller lanas ut till vanner och bekanta.
Jag har 3 st och de blir ju liksom här.
Kanske att jag kan låna ut någon........
 
Sv: Vad är en "barnponny?

Du tänker absolut rätt.

Mina föräldrar valde att köpa en riktig stjärnponny till mig som första ponny - det vill säga ett prisat och rosat shettissto med fantastisk släkt och otaliga segrar i utställnigsringen.
Det jälka monstret slängde av mig varenda dag, var allmänt less att ha att göra med. En vuxenponny, helt enkelt. Och mina föräldrar (rutinerat hästfolk med litet stuteri) fattade inte vad som var fel.

Några ungar emellan, och så fick dom en liten "sladdis". Hon började sin ridkarriär på stor häst (157 cm), en gammal ridskolevalack som fixade allt, och som även de ej hästbitna mellansyskonen vågade pyssla med lite. Den köpte jag, helt medveten om att vår familj annars skulle begåvas med en till "stjärnponny" - min gamla var saligen avsomnad vid den tiden. Klart det hade arit bekvämare med en ponny, nu kunde ju inte syrran sadla själv och liknande, men denna häst var en guldklimp. Och jag vågar säga att han njöt av de fyra år som pensionär han fick efter fjorton år på ridskolan.

Så en bra barnhäst tycker jag är 100 procent psyke och noll procent utseende.
 
Sv: Vad är en "barnponny?

Jag resonerade snäll och okomplicerad.

Vi köpte ett 17-årigt sto, maxad C-ponny till vår 11-åriga tjej. Som fått föl innan men även var tävlad lite lägre klasser. Som aldrig sticker, står som ett ljus i gången, supersnäll att sko, lättlastad, trafiksäker. Kan "allt". Min treåring kan rida henne själv i princip med. Det enda jag skulle önska var lite, lite mer framåtanda. Hon är av den segare modellen, men hellre det än en ponny som barnen inte får stopp på.

De går att få tag på, vår var inte ens dyr. Och "håller" ett tag, iom storlelen och att hon också går at starta i lägre klasser. Kort sagt en toppenponny att lära sig på.
 
Sv: Vad är en "barnponny?

Synd att gamlingarna i stallet inte går att använda till barnen.. Har en 30-åring, russvalack, som är helt rabiat :(
Men nu har vi en annan gamling som vi ska titta på.. :D Hoppas hon är snäll!!!
 
Sv: Vad är en "barnponny?

Efter att ha gått den onödiga omvägen via ett visserligen mycket charmigt russ som var samarbetsvillig så länge det inte handlade om jobb (d v s trevlig i skogen men hade av ryttaren nästan varje gång de kom in på en ridbana) så köpte vi en avsevärt dyrare welshponny.

Den bästa investering vi kunde gjort! En äldre, kunnig och glad vallack som var snäll och lugn när barnet var orutinerat och tog sig runt sina första clear round, men som "växer" och visar lite mer nerv nu när de börjar tävla och placera sig på LB-LA nivå.

Visst hör jag kommentarer som "lägg i poletten och åk runt", men skitsamman. En tioåring ska tycka att det är kul att rida, ska inte behöva tampas med svåra ponnys som är halvt livsfarliga att rida. Visst finns det sådana ungar som tycker det sånt kul (eller gör de det, egentligen?) men den dagen den sorgen. När det väl är dags för ponnybyte så har mitt barn hunnit få självförtroende när det gäller ridning, lärt sig en hel del och framför allt: haft skoj med en glad och arbetsvillig ponny!

Så jag håller med de andra, satsa hellre lite mer pengar och köp en ponny som inte är bemängd med en massa "Den är bra att rida, MEN... biter barn/slänger av dem/hoppar inte...eller vad det nu är frågan om". Dessutom, även om man inte först tänkt tävla så är det kul att kunna göra det så småningom så att man inte måste byta p g a att den gamla ponnyn snabbt når taket av sin kapacitet.

Det är mina åsikter iallafall.
 
Sv: Vad är en "barnponny?

Geshira skrev:
.........Dessutom, även om man inte först tänkt tävla så är det kul att kunna göra det så småningom så att man inte måste byta p g a att den gamla ponnyn snabbt når taket av sin kapacitet.

Det är mina åsikter iallafall.

Den gamla ponnyn är nog en GAMMAL ponny som jag räknar med ska nå taket ganska snart :o
 
Sv: Vad är en "barnponny?

Den här gången blev "barnponnyn" en 10-årig shettisdam, en lite större modell :D
Kvällens ihopsläpp blev lyckat, nya donnan fick två friare på en gång och gammelmärren satte nykomlingen på plats.
Nu på morgonen var det frid och fröjd och hoppas att så ska förbli :bump:
 
Sv: Vad är en "barnponny?

aa om dom är rund 7-12 så kanske kunde ett gotlandsruss passa utmärkt :d
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 218
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
818
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 879
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 502
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp