UVI? Alla tips mottages!

Haukur

Trådstartare
Kirsty har stulat lite med kisseriet de senaste dagarna.
I förrgår kissade hon inne, det var väl ingen större chock då damen inte är så duktig på att säga till om hon vill kissa utan blir hon kissnödig mellan rastningsrundorna kissar hon ändå. Men så igår kissade hon inne en gång till och t.o.m. bajsade inne, något hon aldrig gjort här hemma förut. Idag har hon kissat jättemycket på rastningsrundorna, mycket första gången och sen sprungit och småskvätt och dessutom två gånger inne, inom loppet av 2,5 timmar.
När hon kissat inne och första kissen när hon kommer ut kissar hon ganska mycket, lika mycket som första morgonkissen skulle jag uppskatta och sen går hon som sagt och skvätter och kissar lika ofta som en hanhund. Hon dricker dock inte mer (eller mindre) än vanligt. Är pigg och glad och busig som vanligt, ingen feber eller annat tok, äter bra men har varit liiite lös i magen senaste dagarna, inte så det sprutar men lösare än vanligt.
Hon kissar inte inne på natten men som sagt, flera gånger dagtid.

Vad tror ni? Kan det vara UVI och vad ska jag i så fall göra? Veterinär? Eller går det över av sig själv? Finns det i så fall något jag kan ge henne? Är det bra om hon får i sig mer vatten så det "sköljer rent"? Har väldigt lite erfarenhet av UVI, har aldrig haft det på hund och aldrig haft det själv så alla tips är välkomna!

Sv: UVI? Alla tips mottages!

Ta henne till veterinären och lämna urinprov är mitt tips. Är det UVI så måste hon få antibiotika.

Ringde veterinären precis och han tyckte att jag skulle avvakta ett par dagar så länge hon inte får ont (det hörs på den här donnan) eller allmänntillståndet blir sämre. Han påstod att hon troligtvis kan kissa ut bakterierna själv om hon bara dricker mycket.

Ska jag ringa en annan veterinär eller lita på den här?
Hon hade liknande symptom i sensomras och då gick det över efter ett par dagar av kissande...

Det är inte så att det kan vara ett löp på gång?

Då kissar de mkt mer än vanligt och går ofta och "skvätter". kanske inte så vanligt att de kissar inne men om hon inte är helt 100% rumsren och säger till när hon behöver gå ut så kanske det kan vara så enkelt som löp? Man kan ju hoppas.

Har haft en tik med UVI en gång, hon kissade massor, drack massor och gnällde när hon kissade, inga andra tecken på sjukdom (feber eller nedsatt allmäntillstånd). Det blev en penicillinkur och så var allt OK igen inom några dagar.

Det är inte så att det kan vara ett löp på gång?
Nej hon är kastrerad så det hoppas jag inte;)

Har haft en tik med UVI en gång, hon kissade massor, drack massor och gnällde när hon kissade, inga andra tecken på sjukdom (feber eller nedsatt allmäntillstånd). Det blev en penicillinkur och så var allt OK igen inom några dagar.
Vet du om de alltid får ont när de kissar? Min tjeja är nämligen väldigt duktig på att högljutt berätta om något gör ont eller t.o.m skulle kunna göra ont så ont är jag ganska säker på att det inte gör på henne...

Lyssna på veterinären du och om hon har haft samma symtom tidigare så kanske du kan avvakta med tanke på det också.
Jag har bara haft en hund, en valp, hos mig med UVI så jag har väl inte heller så stor erfarenhet av just det. Men den hunden hade i allafall ont på en gång, gnydde och satt och "tryckte på" när hon kissade och det kom ändå bara ett par droppar och så var det blod i urinen vilket syndes väl då det var snö på marken då.
Så det blev ju såklart veterinärbesök så hon fick medicin.

Ja hade hon haft ont hade jag åkt in med henne men nu verkar hon varken ha ont eller vara speciellt besvärad av det, när hon sätter sig ute så kommer det kiss varje gång och hon "slutar kissa" när kisset är slut, sitter alltså inte kvar och försöker kissa mer.

Funderar på vad det kan bero på, på människor säger man ju att man inte ska sitta ner där det är kallt för då kan man få UVI. Är det sant eller är det en myt? Tösan är ju lite frusen av sig men hon brukar bara ha täcke när vi inte rör på oss hela tiden eller när det blåser eller regnar. Det har varit lite kyligare än vanligt några dagar nu, kan hon ha blivit kall och det beror på det? Tänke om jag borde vara nogrannare med att täcka henne så fort det blir kallt?

Jag har liksom Sabiya ingen större erfarenhet av UVI, har som sagt haft det på en tik en gång och det var väl ca 10 år sedan nu (jösses vad tiden går fort...).

Vet inte om de alltid har ont vid UVI men min tik hade iaf jätteont. Hon kissade liksom Sabiyas tik även lite blod. Det var en gammal tik jag hade som fick det och jag var helt säker på att nu var det slut :cry:
Åkte med rödgråtna ögon till veterinären och hade skämt bort damen extra hela dagen innan och förberett mig på att komma hem utan hund.
Gissa om jag blev glad över beskedet att det bara var UVI som gick lätt att behandla :D

Fick ha min älskling i ytterligare två år efter det innan cancer satte stopp för livet.

Jag skulle lyssna på veterinärens råd oh avvaktat om hon inte verkar ha ont eller blir allmänt nedsatt. Känner du dig tveksam så ring och prata med ytterligare en veterinär.

Tack för svaren. Jag avvaktar nog, hon verkar ju inte lida av det i alla fall och blir det värre får jag väl åka in då i så fall. Nu ska jag bylsa på henne tröja och täcke så ska vi ut och kissa lite;)

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
509
Senast: Wenniz
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 819
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 522
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 654
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈