Utställningstråden 2010

Sv: Utställningstråden 2010

Vad roligt, då såg jag er, ni var inne i ringen före oss :)

Vi ställde våra två cane corso, Figge som är valp och blev BIR valp med Hp och Fendi som är junior och fick 1 kv och Hp, båda fick kanonfina kritiker.

Har inga bilder från idag så bilderna är på 'Figge förra helgen i Österbybruk där han också blev BIR valp.

Figge-1.jpg

figgekr2.jpg

KL

Grattis alla i tråden för fina resultat :D!

Själv var jag iväg med min 11 månaders aussietik på utställningen i Vänersborg igår. Det blev en fin-fin dag, med resultatet 1 med CK kv, 1 kk juniorklass, 3 Bästa Tik :bump:!
Kritiken löd:

”Good type, good head, good expression. Very feminine. Very good front. Good chest. Excellent topline. Very good angulation. Excellent mover. Excellent temperament.”

bild8.jpg

Jättekul var också att även de andra två kullsyskonen fick 1: a och CK de med :banana:!

Igår deltog vår Chihuahuavalp på sin första utställning - En inofficiell på Filipstads Brukshundklubb.

Det blev HP, BIR valp och BIG-3 valp.

Kritik: Vacker tikvalp av utmärkt modell. Vackert huvud med bra öron. Fin hals & rygglinje. Bra svans. Bra vinklar fram & bak. Lätta & utmärkta rörelser. Trevlig tik med härlig attityd

Så vi är jättenöjda - Tyvärr inga lyckade bilder.

//Linda

*KL*

Nu har jag fått PM för helgens utställningar!
80 salukis på lördag och 95 st på söndagen.
Vinthundsklubben arrangerar lördagens utställning och salukiringen på söndagen.
Jag ställer unga hunden på lördagen och båda på söndagen.
Det här blir kul :D

Tack!! :)
Hade varit väldigt roligt, men är praktiskt väldigt svårt att genomföra när det är så långt dit. :) Men ska ta och fundera på saken! ;)

Va kul! Jag ska försöka komma ihåg att hålla en tumme mitt i kaoset här uppe :D

Vi har lite mindre motstånd.. 13 mittlar anmälda. Jag undrar hur många av dessa 13 som är uppfödarens egna hundar (förutom mina två) :grin:

Börjar bli lite nervöst här, jag har fokuserat så mycket på Spirre för att få honom att stå fint och så där så jag har helt glömt bort Kid! Han kan ju ingenting i utställningsväg! Så nu är det hårdträning varje promenad för att få till ett fint uppställande! Det är tur de får stå på bord :banana:

Lycka till du med!
Jag insåg förut att mina damer är otroligt lätta att få att stå bra. De ställer nämligen sig själva nästan hela tiden :p Meeen lilla fröken Wahidah gillar dragkamp med kopplet :o Så tja, vi får träna på det lite varje dag nu så att hon lägger av med det...

Jag funderar på att anmäla min tik till ras utställningen i september. Men jag är lite orolig. Kaske är det för stort för henne. Det blir ju bara hennes andra utställning.
Kanske skall man bara ta små utställningar ??
Det gick ju toppen bra 29 maj. 1HP och 2a Men gör bra kretik

Rasutställningar brukar väl oftast vara ganska lugna osv, och om hunden inte blir stressad av en vanlig utställning och klarade sig fint på förra utställningen skulle jag inte tveka att ta hunden dit.
Första utställningen som min lillskrutt var på, när hon var 4 månader, var årets största rasklubbutställning, skitkul och det var inga som helst problem. :D

Rasutställningar brukar väl oftast vara ganska lugna osv, och om hunden inte blir stressad av en vanlig utställning och klarade sig fint på förra utställningen skulle jag inte tveka att ta hunden dit.
Första utställningen som min lillskrutt var på, när hon var 4 månader, var årets största rasklubbutställning, skitkul och det var inga som helst problem. :D

ok det låter som om vi kanske skall åka dit då. Har ju lång tid kvar att fundera .
Jo hon va lugn sist. Hon gjorde kanon bra i från sig.
Och fick gör fin bedömmnings kretik eller va det heter. Lappen vi fick. Det stod bara posetivt där.
Min kennel säger att konkuransen är stor. Men om man tar det som en träning , miljöträning. Och en utflykt. Man skall inte ha förstora förhoppningar. Så blir det en bra dag.

Det tror jag med. Och att konkurrensen är hård betyder ju inte automatiskt att det är en jobbig dag, bara att det är många hundar av samma ras med. Låt oss säga att man går på en rasspecial där det kommer några 100 hundar av samma ras, men det är bara den rasen på utställningen, då blir det ju egentligen inte värre än en mindre utställning för alla raser, för själva antalet deltagare lär vara ungefär detsamma, eller så är det färre på rasspecialen :)

Det tror jag med. Och att konkurrensen är hård betyder ju inte automatiskt att det är en jobbig dag, bara att det är många hundar av samma ras med. Låt oss säga att man går på en rasspecial där det kommer några 100 hundar av samma ras, men det är bara den rasen på utställningen, då blir det ju egentligen inte värre än en mindre utställning för alla raser, för själva antalet deltagare lär vara ungefär detsamma, eller så är det färre på rasspecialen :)

Jo så är det nog.
Vi får väl boka in oss. Lite kul att kolla den utställningen med.

*KL*

Nu har jag fått PM för helgens utställningar!
80 salukis på lördag och 95 st på söndagen.
Vinthundsklubben arrangerar lördagens utställning och salukiringen på söndagen.
Jag ställer unga hunden på lördagen och båda på söndagen.
Det här blir kul :D

Är inte det väldigt mycket hundar? Men visst är det kul med konkurans.

Jupp! det är det! Men det blir det alltid på tvådagarsutställningarna som ordnas av vinthundsklubben/salukiringen.
I slutet av juli förra året var jag på en sådan, fast i Västerås. Har för mig att det var 180 salukis med då :D

Jag tycker det är mycket roligare med mycket konkurrens än om det bara är någon enstaka hund med i samma klass. SKK-utställningarna skippar jag helt och jag ställer oftare utomhus än inomhus och tja, jag gillar tvådagarsutställningarna mer än endagars. Ska jag iväg på utställning ska det vara ordentlig utställning :angel:

Det blir väl att jag har den inställningen lite för att jag inte är så förtjust i utställningar egentligen. På de största utställningarna har jag i alla fall möjlighet att träffa massor av vänner som jag inte kan träffa så ofta annars, det finns massor av hundar att titta på och tja.. det blir lite roligare :D

KL.
Vi ställde ju som sagt var i Österbybruk för drygt en vecka sen och jag är jättenyfiken på hur gamla dom andra valparna var som vi gick emot. Går det att få reda på? Vi ställde i valpklass 6-9 månader, fransk bulldogg (hanar).
Är verkligen helt nybörjare på det här med utställning så jag tänkte inte på att köpa katalog när vi var där, kan tänka mig att det står där.
Någon som vet?

Finns resultaten på nätet (tex på rasklubben) så kan du ha sån tur att de skriver ut alla deltagarna där och då kan du lätt söka upp hundarnas namn (och födelsedatum) på hunddata.
Annars kanske det finns något rasforum eller liknande där du kan fråga vilka som var där, kolla om någon har katalogen och kan kolla upp allt osv?

Det har inte kommit upp något resultat från Österbybruk på rasklubbens hemsida. Jag trodde att det skulle komma upp resultat på Uppsala läns kennelklubb men det kanske det inte gör? Är så van med hästtävlingar, där kommer det oftast upp resultat på arrangörens hemsida.
Någon som var på Österbybruk på söndagen som har katalogen kvar som skulle kunna vara jättesnäll och hjälpa mig att titta det?

Nu är jag dock lite osäker på vem som var er hund men jag skriver alla rakt upp och ner från katalogen i den ordning de skulle ut i ringen så att säga.

Valpklass 6-9 mån, hanar.
Nr. 1590 Arctic Trail's Björne, född: 2009-11-11 (det är väl din hund ?)
Nr. 1591 Callabalooz Hagbard Viking, född: 2009-11-19
Nr. 1592 Callabalooz Hilmar Viking, född: 2009-11-19
Nr. 1593 Lenmora Anakin Solo, född: 2009-10-01

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 569
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 484
Senast: Sezziyanen
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 605
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 248
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka