Utställningar mm

W

WithTeeth

Jag har en hund som jag fick ta över som sex-åring.
Jag har aldrig tävlat något med honom och tänker inte heller göra. Detta innebär att jag inte heller är speciellt insatt i vad alla förkortningar osv betyder.
Någon som vill hjälpa mig att tyda ut vad min hund egentligen har gjort/fått för utmärkelser?

http://www.afbv.se/belgarweb/details.aspx?regno=S29594/2003&tab=10

Jättetacksam för svar..

Sv: Utställningar mm

Han har inga "titlar", men han har tävlats i lydnad, ställts ut några gånger och gått ett MH.

Han har först ställts tre gånger, samtliga gånger innan han blev 1,5 år. Han har blivit bäst i rasen (BIR) en av gångerna, då tävlade han endast mot en hund, en gång blev han bäst i motsat kön (BIM), då i konkurrens med en annan hane och två tikar. Den tredje utställningen i konkurrens emd nästan 40 andra fick han en "slät 1:a" vilket är ett helt OK resultat för en så ung hund i den konkurrensen.

Därefter har han gjort ett MH -det vill säga en mentalbeskrivning. Ett "prov" där hunden utsätts för diverse saker för att visa vilka egenskaper hunden har mentalt. Man kikar på hur han leker, hur han leker med andra människor, om han är nyfiken, blir rädd, aggresiv, hur han släpper jobbiga saker och hur han reagerar på skott.
Enligt siffrorna så har din hund inga problem att hälsa på okända människor, han leker gärna men är lite "fesig" i kamp. Han kanske har släppt trasan, tagit om och så. Inget stort problem alltså. Han springer iväg i full fart efter en trasa som försvinner längs enstig, men han tar den inte och kommer med den. När föraren är passiv kan han inte koppla av helt utan undrar vad som ska hända nu... När en okänd figur på stort avstånd börjar hoppa runt så är han mycket intresserad och när han får så springer han dit och leker. Jättebra! När en overall hoppar upp framför honom blir han inte så rädd, men han vill inte gå dit och kolla särskilt heller. När han väl kollat vad det är så har han inga problem med det. När det kommer ett plötsligt ljud blir han måttligt rädd, behöver återigen lite hjälp av föraren för att ta sig fram och kolla, men sedan är allt OK och inte farligt efteråt.
Då två spöken kommer i skogen så blir han lite upprörd och försöker få dom att försvinna. Han försöker inte gå bakom föraren utan står brevid eller framför. När föraren går fram mot spökena så gör han det också och hälsar.
Efter allt detta leker han lika bra som före ståhejet. Vid skotten har han koll på skytten men är inte rädd - godkända skott.
Slutsatsen är att det är en hund med en hel del jobb-kapacitet och bra egenskaper.

Slutligen har han tävlat lydnad två gånger i klass 1, först med ett andrapris, sedan med ett förstapris. Då var han två år. Året därpå har han tävlat lydnad i klass 2, två gånger, båda gångerna med tredjepris.

Massor av text för att förklara lite siffror! Det här med tolkningen av MH:t är såklart inget absolut facit, det är vad man kan gissa att hunden har gjort utifrån siffrorna i de olika momenten. Googla MH-protokoll så får du fram en tabell som visar vad de olika siffrorna står för i form av beskrivning!

Tack så jättemycket för svaret.
Jag har protokollet för mentalbeskrivningen men inte riktigt förstått vad som stått där i om jag ska vara ärlig.
Nu är jag åtminstone lite klokare.
Det enda jag blev lite förvånad över var att han skulle ha varit lite "fesig" i kamp, då han absolut inte är det nu, snarare tvärtom tyvärr.

Tack än en gång!

Allt beror ju på hur gammal man är, vad man gjort innan och hur man mådde dagen vid provet. Han är ju äldre nu och har säkert tränat en massa.

Fesig var väl fel ord, men han har släppt och tagit om, inte hängt som en igel i trasan. Detta moment gör hunden dessutom med en okänd testledare och det spelar såklart också roll för hur den utför det.

Låter hursomhelst som en rätt kul hund att jobba med!

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 285
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 105
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 791
Senast: Disen
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka