Utgångsposition/ingångar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare sussiloo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 949
S

sussiloo

Nu har jag kört fast igen :o

Han vänder för tidigt och sätter sig då för långt fram. Han har även en tendens att luta sig mot mitt knä precis när han sätter sig.... Han liksom ramlar ihop mot mig när han sätter sig ;) Inte många rätt där inte :p

Hur ska jag bli av med detta? Framförallt att han vänder för långt fram.

Jag ska gå kurs till våren men det är ju lååååångt kvar! :D

Jag har försökt flytt mig och gjort om så att han bara får belöning när han gör rätt men han sloknar lite av det. Han blir lite nedslagen av att inte förstå.

Jag tror jag gått lite för fort fram... Men jag vet inte hur jag ska backa. Lärde in det med kloss och så länge han har den funkar det hur bra som helst.

Detta är sååå mycket lättare med små hundar!

Sv: Utgångsposition/ingångar

Börja med att backa i träningen på så sätt att du lär honom var du vill att han ska vända runt. Enklast gör du detta genom att skapa en belöningspunkt strax bakom din vänstra sida, dvs kalla in hunden från kort avstånd och ge godis snett bakom dig innan hunden har hunnit vända. Förstår du hur jag menar?

Nästa steg är att flytta belöningspunkten snett utåt vänster efter att han vänt upp. Dvs du vill att hunden ska ha en belöningsförväntan bort från dig. Här kan du antingen ge godis med vänster hand på vänster sida om hundens huvud, alt kasta iväg en leksak åt vänster.

Om du tränar med kloss får du nog tänka lite på var du själv placerar dig. Är det så att han vänder framför dig eller bredvid dig?

Jag tror jag förstår, ska absolut testa.

Klossen har jag tagit bort men det var ju så jag lärde in det. Han vänder bredvid mig men för långt fram. Det är bara i själva ingången/sättandet kanske jag ska tillägga. Han tränger inte när vi går. (eller han faller in ibland men det är ju lättare att bara inte belöna just då)

Jag har försökt belöna utanför hans vänstra sida men han blir bara mer bananformad då. Men jag ska kanske göra det innan han sätter sig :idea: Jag har nog lagt på sättandet för fort?

Jag kanske ska variera med att belöna bakåt och åt vänster sen när jag fått honom att vända på rätt ställe??

Om den kan kloss så skulle jag fortsätta där. Ta fram en råförstärkare värd namnet och ställ en kompis bakom er, där det är lättast att se korrekta ingångar. Alt om det är ont om kompisar, använd en spegel.

Se till att först få helt korrekta ingångar med klossen. När hunden gör rätt åtta gånger av tio är det dags att ändra kriteriet. Lägg en musmatta på klossen, jobba vidare med åtta av tio-regeln.

Ta bort klossen använd bara musmattan. Sen är det väldigt lätt när du är utomhus att skotta snö eller grus över musmattan för att succesivt ta bort den. Sträva efter att belöna korrekta ingångar och strunta i felaktiga.

Gör hunden för mycket fel, så sänker du kriteriet, tex hämtar klossen och kör ett par gånger med den igen.

Problemet är att jag har arbetat från kloss till liten tunn bok. Han gör allt perfekt så länge han har den. Sen gör han momentet precis lika bra men på fel ställe, nån dm för långt fram. Även om jag haft en liten kloss som jag placerade liiiiite långt bak. Han är så ivrig så han vänder så fort som möjligt och han tycker att han är skitduktig :D

Jag har försökt köra med spegel man han bara stannar och spanar på sig själv :p Ska be någon titta på mig :)

Det blir ju bättre när jag vänder på stället/tar ett steg fram osv. Har jag någon nytta av det i ingångarna? Kopplar han ihop det så att säga? För han verkar inte ha förstått att det är VAR han hamnar som är viktigt. För isf kan jag ju släppa ingångarna en aning och jobba mer på positionen tills den sitter ordentligt....?

När han är riktigt taggad (gärna när vi håller på med något helt annat som han inte förstår och han försöker lista ut vad det är jag vill) så kan han vända helt framför mig och sätta sig på mina tår :p

Men jag fattar inte hur jag ska sänka kriteriet, med kloss inga problem han gör rätt minst 9 av 10 ggr. Utan kloss hamnar han lite överallt :p

Men jag tror vi börjar få ordning på det. Gjorde som cillam sa och belöna bakom mig innan han vänt och han verkar vara med på noterna. Han vänder upp själv efter han fått sin belöning bakom mig så då belönade jag typ i mitt vänstra knäveck för att han skulle sluta banana sig utåt vänster och knö in på mitt knä och nu börjar han hamna rätt. Han är som ett gummiband i kroppen, helt lealös :p

Nu ska bara JAG lära mig att placera belöningarna bra och sluta vela med kroppen :o

Tack för er hjälp :bow::bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 849
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 480
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 930
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn