Utförlig beskrivning jordning!

Kicki081

Trådstartare
Har rätt bra koll på hur elstängsel funkar så när som på jordningen. Vilka produkter man använder. Tacksam om nån vill beskriva utförligt...

Hur kopplar man ihop spetten och med vad? Koppartråd? Matarkabel?
Hur kopplas spetten till aggregatet?
Blir det förlust om spetten sitter långt från aggregstet?

Gärna bilder om nån har lust ☺
 
Har rätt bra koll på hur elstängsel funkar så när som på jordningen. Vilka produkter man använder. Tacksam om nån vill beskriva utförligt...

Hur kopplar man ihop spetten och med vad? Koppartråd? Matarkabel?
Hur kopplas spetten till aggregatet?
Blir det förlust om spetten sitter långt från aggregstet?

Gärna bilder om nån har lust ☺
Vi har matarkabel fram till spetten. Det första kopplas till aggregatets minuspol på precis samma sätt som staketet ansluts till pluspolen. Det finns ett litet hål i spettet där du lindar skalad kabel. Tanken är ju sedan att det ska vara mindre och mindre spänning på trådarna mellan spetten. Där använder vi faktiskt samma aluminiumtråd som vi har i staketet. Tanken är ju att minuspolen ska jordas, och "förlust" innebär ju att det är en jordkoppling, så det är ju just inget problem.
 
Vi har matarkabel fram till spetten. Det första kopplas till aggregatets minuspol på precis samma sätt som staketet ansluts till pluspolen. Det finns ett litet hål i spettet där du lindar skalad kabel. Tanken är ju sedan att det ska vara mindre och mindre spänning på trådarna mellan spetten. Där använder vi faktiskt samma aluminiumtråd som vi har i staketet. Tanken är ju att minuspolen ska jordas, och "förlust" innebär ju att det är en jordkoppling, så det är ju just inget problem.
Tack för svar !
Där man lindar skalad kabel, behöver man skydda det på nåt vis då, tex med eltejp?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 164
Senast: Yrsel
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 081
Senast: Amk
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 016
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 697
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp