Utetäcke nattetid på gannal häst

olivettino

Trådstartare
Planerar att släppa gammhästen, snart 30, på bete de närmsta dagarna då hon redan är ordentligt inbetad. Hon har gått utan täcke fina dagar men nattetid har hon haft fleecetäcke inne. Jag vill gärna att hon ska ha ett tunt regntäcke ute nattetid ett par veckor tills det blir "sommarvarmt" för att spara på energi. Hon har ganska mycket vinterpäls kvar att fälla, men hon fäller den ändå jämnt och fint, och jag funderar på om jag bör tänka annorlunda när det gäller täcke. Ett lite tjockare täcke istället? Bör hon kanske rentav ha tappat all sin vinterpäls innan jag ens släpper ut henne dygnet runt? Vad säger ni med erfarenhet av äldre hästar på bete?

Sv: Utetäcke nattetid på gannal häst

rengtäcke borde räcka. Du märker ju om hon blir för varm eller för kall

Var bor du? Är hon väldigt frusen av sig?

Om det blåser, regnar eller är busväder hade jag lagt på ett ofodrat regntäcke, men annars låtit hästen vara utan. Om hon desutom har vinterpäls kvar så kan det nog vara skönt att inte ha något på sig. Är du rädd att hon ska falla ur, så stödfodra istället.

Planerar att släppa gammhästen, snart 30, på bete de närmsta dagarna då hon redan är ordentligt inbetad. Hon har gått utan täcke fina dagar men nattetid har hon haft fleecetäcke inne. Jag vill gärna att hon ska ha ett tunt regntäcke ute nattetid ett par veckor tills det blir "sommarvarmt" för att spara på energi. Hon har ganska mycket vinterpäls kvar att fälla, men hon fäller den ändå jämnt och fint, och jag funderar på om jag bör tänka annorlunda när det gäller täcke. Ett lite tjockare täcke istället? Bör hon kanske rentav ha tappat all sin vinterpäls innan jag ens släpper ut henne dygnet runt? Vad säger ni med erfarenhet av äldre hästar på bete?

Min dam 28 år, går ju på lösdrift och hade 150 g Sveatäcke ända till för tre veckor sedan, då fick hon ett vanligt lite kraftigare bomullstäcke på sig, för det var riktigt skapligt varmt.

Vinterpälsen har varit si och så, men nu är hon bara skäggig på huvudet och lite "Shirehårig" om benen... :)

Men så kom det en regnperiod och just nu går hon med ofodrat regntäcke. Hon går än så länge täckad dygnet runt, pga fortsatt stödfodring som äntligen gett resultat efter pälsfällningen, nu är det bara muskelsättning av överlinje också.

Så jag tycker gott att ett ofodrat regntäcke även skulle passa din tant bra.

Jag har ett ofodrat regntäcke på min dygnet runt, åker endast av när det är ca 15+ och hyfsat blåsfritt och regnfritt.
Min häst äter väldigt lite av eller struntar i stödfodringen om han har tillgång till gräs, därför får han hellre ha täcket på sig så mycke som möjligt och hålla hull på så sätt.
Hade jag varit du så hade jag testat med ofodrat regntäcke på natten :)

Så korkat att starta en tråd när jag inte haft tid att sitta framför datorn på ett par dagar, jag ber om ursäkt... Svarar alla här, tack för att samtliga stödjer min plan! Hon är inte speciellt frusen egentligen utan det är hullet jag är ute efter. Hon FÅR inte tappa igen utan hon ska helst hålla sig som hon ser ut nu när hon ätit upp sig lite på inbetning eller ännu hellre ha blivit rundare efter sommaren (men det är nog inte möjligt). Jag kommer att stödfodra dagligen, hon kommer att få flugtäcke när insekterna härjar som värst och regntäcke när det regnar och, som alla här varit inne på, ofodrat regntäcke på nätterna en tid framåt tills hon acklimatiserat sig till utelivet. Då kör jag på den planen!

Nu har sommarvärmen kommit igen till Örebro, så nu är det bomullstäcke igen.

553556_10150846955627620_642817619_9924844_760387897_n.jpg

Och jag tycker nog att hon ser ganska nöjd ut med det...

538787_10150846951042620_642817619_9924797_1873866338_n.jpg

Ja, din lilla skrutta verkat ha det bra där i det ljuvliga sommarvädret! Upplever du att hon har svårt att hålla hull utan bomullstäcket på dagen? Ska hålla det alternativet i bakhuvudet om min verkar behöva mer skydd framöver. Nu får hon gå naken dagtid men täcke på natten tills hon acklimatiserat sig och fått sin sommarpäls.

Ja, din lilla skrutta verkat ha det bra där i det ljuvliga sommarvädret! Upplever du att hon har svårt att hålla hull utan bomullstäcket på dagen? Ska hålla det alternativet i bakhuvudet om min verkar behöva mer skydd framöver. Nu får hon gå naken dagtid men täcke på natten tills hon acklimatiserat sig och fått sin sommarpäls.

Nej, egentligen så har hon inte problem att hålla hullet utan täcke när det är sånt här väder. Hullet håller sig för närvarande ganska konstant. Men överlinjen är inte så grann och det tar ner lite av helhetsintrycket av hennes hull för de som inte har sett äldre hästar. Så täcket får hänga med ett litet tag till, tills vi kommit igång med promenader och lite lätt arbete igen för ryggmuskulaturen.

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderingar kring vilka täcken jag bör ha hemma till min ponny. Det finns ju mängder med trådar och olika svar till denna typ av...
Svar
7
· Visningar
1 281
Senast: stjarnfrugt
·
Träning Åringen har en djupt rotad AVSKY mot täcken. Kan lalla runt i täcke och allt går bra tills hon plötsligt får för sig att det är det...
Svar
16
· Visningar
1 355
Senast: Zmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31