Utdömd - avlivning

Lppp

Trådstartare
min häst är skadad (pålagringar strålbenen båda fram samt ytterligare en pålagring höger fram) hon är skodd med sjukbeslag men blir inte bättre.

Veterinär vill ge henne en skoning till men pratar om att döma ut henne om det inte hjälper.

Jag har aldrig förr tagit bort en häst och undrar lite hur det går till, hur det funkar från det att veterinär dömer ut henne till att hon faktiskt tas bort.

Skriver veterinären ett intyg till mitt försäkringsbolag som de sedan ska behandla? Måste jag få klartecken från dom innan jag kan ta bort hästen? Vilka metoder finns det för avlivning? Vad händer med kroppen? Mitt försäkringsbolag har varit besvärliga utan dess like hittills när det gäller ersättning så jag hoppas verkligen att de inte fortsätter såhär.

Har stallkompisar som tagit bort hästar men jag orkar inte prata om det.. Hästen har varit min bästa vän i snart 10 års tid och jag kan inte förstå att det ska sluta såhär, hon är bara 12 år, jag trodde vi hade många år framför oss..
 
Du och din veterinär fyller i livskadeanmälan, är det akut så kan veterinären ringa till fb och få klartecken att de betalar ut hästens livvärde (eller inte)
I livskadeanmälan skriver man vad som hänt med egna ord. Jag kunde inte skriva min själv utan en vän gjorde det åt mig, frågade om detaljerna.
När det är klart så måste man bestämma hur hästen ska avlivas, man väljer väl vanligen mellan att köra den till ett slakteri där den bultas och blir livsmedel,(om den inte fått nån medicin med karens)låter veterinären spruta eller att hästen bultas hemma. Hästen kan då tas med för destruktion(kroppen bränns) eller begravas hemma(med tillstånd?)

Din veterinär borde kunna hjälpa dig med detaljerna. De har koll på vilka alternativ som finns.

Hoppas din häst blir bra
 
Först av allt så kan jag bara beklaga att du behöver hantera det vid så ung ålder på hästen!

Veterinären skriver helt riktigt ett intyg som försäkringsbolaget bedömer. Du är fri att ta bort hästen när du vill men för att få ersättning så måste försäkringsbolaget godkänna intyget.
Man kan välja att bulta, hemma eller på slakteri, eller spruta hästen. Jag personligen föredrar bultning på hemmaplan och det är den metod jag använt. De hästar jag har varit med vid avlivning har samtliga gått till destruktion. För begravning krävs särskilt tillstånd. Kontakta kommunen i det fallet.

Den som ska bulta hästen kommer till stallet och jag får skriva på papper att det är rätt häst som ska avlivas. Sen görs grejerna i ordning, hästen tas ut och får äta något ur hink, pannluggen tas åt sidan, bultpistolen sätts till pannan och trycks av. Hästen faller, ibland sprattlar den, och en kort stund senare skärs halspulsådern av så att hästen avblodas. Därefter vinschas kroppen in i lastbilen och kroppen går sedan till destruktion.
Vill man inte vara med så måste man inte. Känner du att du inte klarar av det så be om hjälp eller kanske ta med någon vän som kan stötta dig.
 
Tack både för era svar!
Kommer naturligtvis prata med veterinären om hur allt går till men eftersom hon ska skos en gång till innan nästa veterinärbesök så är det några veckor kvar. Mycket hinner man tänka under den tiden..
 
Förutom de kloka råd du fått redan vill jag dela med mig av mina erfarenheter. Jag har hittils tvingats ta bort två hästar.

Den första körde vi ned till Skara för avlivning. Hon kunde inte användas till livsmedel pga. tidigare medicinering. Vi ville egentligen köra henne till Kolmården där de tog emot hästar som mat till tigrarna, men de kunde inte ta emot henne. I Skara bultades hästarna (det låter dramatiskt med bultning, men bulten är faktiskt ganska liten) men man fick inte vara med då det skedde utan man fick lämna hästen och åka. - Det gör jag aldrig om. Jag vill vara med i sista stunden, speciellt om man inte gör det hemma där hästen redan är trygg.

Den andra tog vi bort i somras. Vi hade tillstånd att begrava henne hemma och valde att ge spruta denna gång. Vid behov kan man lugna dem lite innan, men det behövdes inte nu då hon var så trygg hemma och med oss. Man satte en infart och vår veterinär berättade att efter att man börjar spruta tar det ett par sekunder innan de faller, och då de faller är medvetandet redan borta. Vissa galopperar en del efter att de fallit (vår dam galopperade mycket) men det är reflexer, inget annat.
Detta sättet kändes väldigt bra för oss (mig). Det var värdigt, hästen var glad och trygg och vi fick chansen att säga adjö. Skall tilläggas också att vår veterinär är väldigt bra och förklarade allt för oss och stöttade.
 
Tack!!

En sak jag funderat på.. Om allt är klart med veterinär och försäkringsbolag att hon ska få somna in, måste man göra det inom en viss tid?
 
Ja, man brukar få en viss tid på sig att avliva hästen. Men exakt hur lång tid får du nog kolla med ditt försäkringsbolag.
 
Jag har min häst uppstallad på en gård där ägaren har tillstånd att begrava på sin mark.
Så vanligast hos oss efter att en häst blivit utdömd är att vet kommer ut och sätter en kanyl medan hästen står lugnt i stallet. Sen leds hästen bort till platsen där den sen ska begravas. Vet ger medlet och hästen faller ihop.
Sen begravs hästen och ägaren har möjligheten att dekorera graven efter eget önskemål.

Ang tid mellan utdömning och avlivning så var det i ett fall för ett år sen 1 månad, de hade Agria som fb.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 025
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 283
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
28 659
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp