Uppfödare - hur och vad gör ni med alla hästar?

W

Witzippa

Som frågan lyder, är undrande till hur alla uppfödare har tid och ekonomi att få det att gå ihop och hur ni löser det praktiskt med många hästar i stallet? Ni som föder upp åtminstone 1-2 föl per år, säljer ni alltid en häst när det tillkommer en häst eller "samlar" ;) ni på dem för att ha dem för eget tävlande eller hur resonerar ni?

Jag frågar främst ur ett praktiskt perspektiv o er som har avel i lite mindre skala och kanske sysslar med det i första hand för att det är roligt och inte för att tjäna de stora pengarna även om tanken är att sälja fina o välstammade föl, ungefär så kommer jag resonera den dagen jag lägger tävlandet åt sidan för avel.

Funderar också kring hur man ska ha råd att hålla en gäng hästar i drift om man inte får sålt, dessutom är jag inte den bästa på att sälja mina hästar så jag misstänker detta kommer att blir ett problem för mig:angel: men det är väl bara att bita ihop och sälja.... annars fungerar det ju inte varken med ork, tid eller ekonomiskt...

... fast jag vet mååååånga uppfödare som dels inte vill sälja sina hästar för att de tänker att det ska bli den egna tävlingshästen o så samlar de fler o fler o fler föl hela tiden men sedan finns det ju också många som försöker sälja och inte får sålt....:crazy:

Har alla ni uppfödare stall o boxar till ett gäng hästar eller går de på lösdrift och vilka för resp. nackdelar tycker ni att det är med de alternativen? Kräver lösdrift mindre jobb egentligen än uppstallning??
Rider ni in själva o utbildar/tävlar eller betalar ni för den tjänsten?
Vid vilken ålder tycker ni det är bäst att sälja? Som föl eller med utbildning o tävling i bagaget?
Lär man sig med tiden att inte fästa sig för mycket vid fölen om man säljer mycket eller känns det alltid likadant känslomässigt att sälja?
Kombinerar ni aveln med andra verksamheter som ger inkomst (ex tillridning, utbildning, inackorderingar osv) eller har ni annat jobb vid sidan av?

Har många funderingar känner jag, kanske någon vill dela med sig av sina tankar och erfarenheter?:)
 
Sv: Uppfödare - hur och vad gör ni med alla hästar?

Har alla ni uppfödare stall o boxar till ett gäng hästar eller går de på lösdrift och vilka för resp. nackdelar tycker ni att det är med de alternativen?
Vi har alla hästar på stall och leder dom till och från hagen. Vi har en anställd som sköter stallet i veckorna.

Rider ni in själva o utbildar/tävlar eller betalar ni för den tjänsten?
Vi utbildar själva

Vid vilken ålder tycker ni det är bäst att sälja? Som föl eller med utbildning o tävling i bagaget?
Säljer helst som föl, då så mkt kan hända på vägen...

Lär man sig med tiden att inte fästa sig för mycket vid fölen om man säljer mycket eller känns det alltid likadant känslomässigt att sälja?
Mitt första föl var mkt svårt att sälja. Därefter har jag lärt mig att jag föder upp för att sälja, men det beror nog lite på hur man är.

Kombinerar ni aveln med andra verksamheter som ger inkomst (ex tillridning, utbildning, inackorderingar osv) eller har ni annat jobb vid sidan av?
Vi har ett jordbruks- & entreprenadsföretag som hästarna ingår i, och än så länge ligger hästarna på minus sidan. Men meningen är att hästarna ska dra runt sig själva så småningom...
 
Sv: Uppfödare - hur och vad gör ni med alla hästar?

Tack för svar, hur många hästar har ni och hur många föl per år?
 
Sv: Uppfödare - hur och vad gör ni med alla hästar?

Jag ser till att inte få fler föl än att jag kan härbergera dem till vuxen ålder ifall de inte blir sålda. Där är anledningen till att jag hittills bara fött upp 6 "storhästföl (hbl+fbl). Shettisar är lättare (och billigare) att hålla även om de blir många, så där har det blivit ett tjugotal totalt. Och jag har aldrig haft mer än 3 föl/år oavsett raser.
 
Sv: Uppfödare - hur och vad gör ni med alla hästar?

Hej vi använder hästarna delvis i gårdssysslor som tex vedhantering och transporter inomgårds. De körs och rids. Målet är att alltid behålla den bästa hästen så om man får ett par fina föl så måste ngn annan häst väljas bort.
Vi är klassade som säker hästverksamhet samt har fler än tre hästar i AGRIA och då får man rätt bra rabatter. Det är bara de hästar som arbetar som har skor. Vissa hästar skors vissa delar av året osv. Ston som ska föla och hästar som jobbar så de blir svettiga får bo i box i övrigt tycker jag att lösdrift är bra förutsatt att man har hästar med liknande behov (ex foder). Min erfarenhet är att det är betydligt enklare att ha hästar i box än i lösdrift. Det är svårare att individutfodra i en lösdrift, om det blir geggigt och upptrampat runt foderplatser och lösdrift så kommer hästarnas ben och hovar aldrig att hinna torka upp och bli rena så det kräver en hel del jobb och skötsel. Ibland kan ngn ranglåg häst bli utstött och inte få komma till fodret eller in i lösdriften, då måste man ha en lösning för sådana fall, liksom om någon blir sjuk eller skadad. Fördelen är att hästarna kan välja själva, de har gott om utrymme, sällskap dygnet runt och möjlighet att röra sig ordentligt (tyvärr brukar dom inte röra sig så mycket i alla fall). Gruppbox är ju ett annat sätt att hålla häst då får man den dagliga hanterinan av unghästen naturligt vid ut/insläpp och utfodring, de får sällskap av varandra och de är inomhus en del av dygnet att ben och hovar får möjlighet att torka.:laugh:
 
Sv: Uppfödare - hur och vad gör ni med alla hästar?

Har alla ni uppfödare stall o boxar till ett gäng hästar eller går de på lösdrift och vilka för resp. nackdelar tycker ni att det är med de alternativen?
Jag har tillgång till både stall och lösdrift. Mina hästar står på stall. Jag har sedan även två hästar inackorderade på lösdriften. Två unghästar!

Rider ni in själva o utbildar/tävlar eller betalar ni för den tjänsten?
Jag har alltid ridit in och utbildat mina hästar helt själv!

Vid vilken ålder tycker ni det är bäst att sälja? Som föl eller med utbildning o tävling i bagaget?
Jag säljer helst mina uppfödningar som föl, om jag är helt säker på att jag inte ska behålla dom själv.

Lär man sig med tiden att inte fästa sig för mycket vid fölen om man säljer mycket eller känns det alltid likadant känslomässigt att sälja?
Jag skulle aldrig sälja mina hästar till oseriöst folk! Därför, när jag hittat ett bra hem, är jag helt lugn! Inga som helst problem med att sälja!


Kombinerar ni aveln med andra verksamheter som ger inkomst (ex tillridning, utbildning, inackorderingar osv) eller har ni annat jobb vid sidan av?
Jag tar emot hästar för inridning och tillridning och jag har även ett litet hästhotell. Mitt företag är nystartat så jag har inte riktigt hunnit komma igång än.
 
Sv: Uppfödare - hur och vad gör ni med alla hästar?

Tack för svar, hur många hästar har ni och hur många föl per år?

Jag har bara ett avelssto och hon har fått en avkomma som jag har kvar i min ägo. Utöver dom två har jag två stycken små sketisar! ;)
 
Sv: Uppfödare - hur och vad gör ni med alla hästar?

Nu har jag bara ett sto och hon står på helinackordering hos en vän tillsammans med det enda fölet hon fått. Men jag svarar på hur jag gjorde när jag hade egen gård och fick 5-7 st föl varje år.

Har alla ni uppfödare stall o boxar till ett gäng hästar eller går de på lösdrift och vilka för resp. nackdelar tycker ni att det är med de alternativen?
Jag hade boxar till de flesta. Stona gick på lösdrift, men fölen/åringarna kom allting in över vintern på egen box. Åringarna/tvååringarna och äldre fick gå på lösdriften tills de "togs in" på box och reds in som 3-åringar.

Kräver lösdrift mindre jobb egentligen än uppstallning??
Vardagsjobbet blir mindre med lösdrift helt klart. Men det funkar inte så bra om man vill ha individuella foderstater till alla på lösdriften, om man inte binder upp dem vid varsinn krubba, men det hade inte jag. Det var fri tillgång på grovfoder som gällde och sen hade jag halva plasttunnor som jag gav kraftfodret i. Ofta delade unghästarna tunna, men stona krävde sin egen.

Rider ni in själva o utbildar/tävlar eller betalar ni för den tjänsten?
Ja, jag red in och utbildade hästarna själv.

Vid vilken ålder tycker ni det är bäst att sälja? Som föl eller med utbildning o tävling i bagaget?
Jag har gjort både ock och det som spelar roll är varför man säljer tycker jag. Är fölet tillverkad med tanke på att det ska säljas så säljs det så snabbt som möjligt ifall det inte visade sig att det blev riktigt fint, då kan jag behålla ett tag och se hur det utvecklas. Det beror ju helt på vad man har för förutsättningar, vi hade platsen att ha dem kvar så det var sällan panik att sälja. Med eget grovfoder blev det inte så dyrt att hålla häst heller.

Lär man sig med tiden att inte fästa sig för mycket vid fölen om man säljer mycket eller känns det alltid likadant känslomässigt att sälja?
Man lär sig. Men man slutar också vid ett visst antal att bry sig sådär jättemycket. Alltså, man fäster sig inte lika mycket vid alla hästar när man har ett större antal. Det är där man har en eller två hästar man är fäst vid dem. När man har 20 st är det inte samma känslor för alla. För vissa är det det, men inte för alla.
 
Sv: Uppfödare - hur och vad gör ni med alla hästar?

Tack alla för bra och informativa svar!!
 
Sv: Uppfödare - hur och vad gör ni med alla hästar?

Jag tar emot hästar för inridning och tillridning och jag har även ett litet hästhotell. Mitt företag är nystartat så jag har inte riktigt hunnit komma igång än.

Hästhotell, låter spännande, kapar min egen tråd lite och undrar hur det funkar och om det är lönsamt?
 
Sv: Uppfödare - hur och vad gör ni med alla hästar?

Nu har jag bara ett sto och hon står på helinackordering hos en vän tillsammans med det enda fölet hon fått. Men jag svarar på hur jag gjorde när jag hade egen gård och fick 5-7 st föl varje år.

Har alla ni uppfödare stall o boxar till ett gäng hästar eller går de på lösdrift och vilka för resp. nackdelar tycker ni att det är med de alternativen?
Jag hade boxar till de flesta. Stona gick på lösdrift, men fölen/åringarna kom allting in över vintern på egen box. Åringarna/tvååringarna och äldre fick gå på lösdriften tills de "togs in" på box och reds in som 3-åringar.

Kräver lösdrift mindre jobb egentligen än uppstallning??
Vardagsjobbet blir mindre med lösdrift helt klart. Men det funkar inte så bra om man vill ha individuella foderstater till alla på lösdriften, om man inte binder upp dem vid varsinn krubba, men det hade inte jag. Det var fri tillgång på grovfoder som gällde och sen hade jag halva plasttunnor som jag gav kraftfodret i. Ofta delade unghästarna tunna, men stona krävde sin egen.

Rider ni in själva o utbildar/tävlar eller betalar ni för den tjänsten?
Ja, jag red in och utbildade hästarna själv.

Vid vilken ålder tycker ni det är bäst att sälja? Som föl eller med utbildning o tävling i bagaget?
Jag har gjort både ock och det som spelar roll är varför man säljer tycker jag. Är fölet tillverkad med tanke på att det ska säljas så säljs det så snabbt som möjligt ifall det inte visade sig att det blev riktigt fint, då kan jag behålla ett tag och se hur det utvecklas. Det beror ju helt på vad man har för förutsättningar, vi hade platsen att ha dem kvar så det var sällan panik att sälja. Med eget grovfoder blev det inte så dyrt att hålla häst heller.

Lär man sig med tiden att inte fästa sig för mycket vid fölen om man säljer mycket eller känns det alltid likadant känslomässigt att sälja?
Man lär sig. Men man slutar också vid ett visst antal att bry sig sådär jättemycket. Alltså, man fäster sig inte lika mycket vid alla hästar när man har ett större antal. Det är där man har en eller två hästar man är fäst vid dem. När man har 20 st är det inte samma känslor för alla. För vissa är det det, men inte för alla.

Bra tanke där med vad som är tänkt med fölet från början, dvs om man bestämt sig för att sälja innan, och som du säger, har man många hästar blir det ju inte samma sak helt klart att sälja, jag har 4 nu o en fölis på G men känner dessvärre inte ännu trots snart 5 hästar att det är lätt att sälja någon av dem även om det lutar lite åt en...:crazy: jag kanske inte är lämpad som uppfödare om hästarna ska säljas:rofl:

Känns som om det här med lösdrift kräver en del jobb, har funderat till o från på det men man får sig ju en tankeställare så här i denna kalla vinter att mycket måste fungera för att det ska bli lättjobbat (transportering av mat, mockning, plogning, vatten etc etc etc) i lösdriften, dessutom som du säger, fungerar det inte med fodret dvs att en del inte får det de ska ha eller ngn behöver special utfodras så blir det ju ändå en massa "merjobb"
 
Sv: Uppfödare - hur och vad gör ni med alla hästar?

Svarar och berättar hur en uppfödare från mina hemkrokar gör. Hon är helt ensam och får mellan 3 och 6 swb-föl/år. Skulle tro att hon har 20-talet hästar. Alla hästar går på lösdrift, även dom som tävlas. Hästarna går uppdelade i familjegrupper, ex två ston med föl vid sidan+nån ett och tvååring. Blir lagom stora flockar på mellan 5-7 individer. Inga hingstar hemma under sommaren-men unghingstarna går lite utblandat i familjerna tills de kastreras. Dessa hästar hanteras inte särskilt mycket alls. Alla stona betäcks som tvååringar och det är typ deras första hantering. Alla hästarna är oskodda och tanten har några tjejer som hjälper till att rida in och utbilda hästarna.

När jag hörde talas om denna excentriska tant var jag förundrad. Ingen hantering och betäcka tvååringar?? Men jag har nog aldrig träffat mer harmoniska hästar. Flockarna är lugna och hästarna är i allmänhet väldigt kloka. Trots att hon inte annonserar särskilt flitigt så har hon mycket sällan kvar nån äldre häst som inte blir såld (och hästarna håller bra marknadspriser). Hon har som regel att aldrig sälja föl, i synnerhet inte stofölen då hon vill hinna ta föl på dom innan de säljs. Hon är lite annorlunda-men det funkar:). Hon har fött upp hästar som placerat sig högt i championat och kvalité, men det är sällan hon visar nån själv. Det är upp till hästens nya ägare att göra.
 
Sv: Uppfödare - hur och vad gör ni med alla hästar?

Tack för svar! :)
Jo, det systemet är ju vanligt, kanske med undantag från att betäcka 2 åringar då vilket ju inte är så vansinnigt vanligt, men det känns kanske som en lite större uppfödare som liksom har lite mer kvantitet än vad jag och andra "små avlare" tänker sig? Med 20 hästar o fler tillkommande föl känns det som en ganska omfattande verksamhet. Själv skulle jag nog inte vilja ha mer än 6-8 hästar totalt inkl föl eftersom det inte ger så mkt inkomst alltid och för min del krävs annat jobb vid sidan av så det får inte blir för mycket arbete eller heltid med hästarna, även fast det gärna blir det ändå ;)...
 
Sv: Uppfödare - hur och vad gör ni med alla hästar?

Ja, det kanske är ett vanligt system? Vet en annan lite större uppfödare som har liknande system (och samma blodslinjer). Skillnade där är att hans hästar inte går i familjeflockar och det är faktiskt skillnad på hästarna. De som är uppfödda i familj istället för att bara gått med jämnåriga är mycket mer fostrade på ett naturligt sätt och tryggare i sig själva:). En lite intressant parantes:).

Min dröm är också att ha kanske två föl/år. Men jag vill ha möjlighet att behålla unghästarna tills de är visade på treårs. Vill se utbildningen och ge ungarna en så god chans som möjligt att hamna i rätt hem Tror att de är lättare med en något riden unghäst än med ett föl. För att få nån form av ekonomi i det krävs det att man kan utbilda själv. Men det är min dröm:).
 
Sv: Uppfödare - hur och vad gör ni med alla hästar?

Jag har haft lite så att en "familj" gått tillsammans men också med andra hästar men upplever att fölen/unghästarna blivit mer flockiga då än när de går med andra.

Hur många föl tar du nu per år?
Att behålla till 3 årstest är ju bra om man har en riktigt lovande häst då det kan ge mer pengar men med tanke på omkostnader för hästen under 3 år, hur lätt skador uppstår o att hästen kan visa sig dåligt/få dåliga poäng beroende på vem som dömer och dagsform osv (o poängen på 3 års tillsammans med stammen påverkar ju priset på en 3 åring) tycker jag det låter som att man faktiskt får mest för hästarna som föl egentligen OM man väljer bra ston och fina hingstar, men jag har dock aldrig sålt något föl så jag har egentligen ingen aning ;) mest en tanke bara...
 
Sv: Uppfödare - hur och vad gör ni med alla hästar?

Som det är nu har jag fått två föl på elva år och har ett på väg i år. Så länge jag inte har eget ställe så blir det troligen inte så många fler på ytterligare ett par år. De föl jah har tagit har dessutom varit med målet att behålla själv. Har bara sålt den första eftersom vi inte hade någon form av kemi och det var dessutom en hingst.

Att behålla tills dom är tre har förstås både för och nackdelar. Men jag hade velat följa hästarna en bit in i deras liv för att faktiskt se vad resultatet blir. Självklart kan mycket hända på vägen. Men om jag tar min egen som exempel hade hon troligen inte fått en chans att fungera om hon sålts eftersom hon haft otur med skador som krävt lång konvalescens. Har man då som uppfödare möjlighet att behålla och ge dom tid och konvalscens känns det som om man får mer ut av sin uppfödning.

Blev dessutom inspirerad av Totilas uppfödare som inte heller säljer sina yngre än fem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 106
Senast: mamman
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Myzan87
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 088
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 863
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp