Ungponny i fälttävlan

D

Dimmans_Elaine

Jag funderar på att starta en deb i slutet av augusti. Vad gäller om man rider ungponny?

Den måste vara minst 5 år gammal i år för att få starta alls och när den startar tävlar den på samma villkor som alla andra (ingen egen avdelning alltså). Överåriga ryttare får starta 5-åringar (kat C och D) upp tom Lätt och 6-åringar tom MsvB (och då i egen klass med Clear Round-bedömning) men jag insåg plötsligt att jag inte vet vad som gäller (vilka nivåer man högst får tävla) om ryttaren INTE är överårig :confused: Kan det vara samma måntro?

Häst får börja tävla redan när den är 4år men bara i debutant. 5 åringar får väl högst gå cnc*? Någon annan som vet säkert?

Ja, det finns ingen avd B i fälttävlan. Unghästarna som skall kvala till breeders i lätt och * startar i särskilda klasser för det, dom andra som inte har tänkt att starta med sin unghäst i breeders rider och tävlar emot alla andra i avd A.

Jag har ångrat mig, jag ska inte starta till hösten. Pållen blev pucko när vi varit och tränat (terräng). Bakslag i dressyren blev det.

Egentligen blir jag förvånad över att man överhuvud taget får starta med unga hästar/ponnier i fälttävlan. Det är ju inte alltid människorna vet vad de håller på med när de ger sig ut med bebisen i terrängen. Det är ju såklart olika från häst till häst hur de reagerar. Men värre är det med ponnygalopp, ...väl? I den sporten har jag iaf träffat en hel del ponnier som är så uppspelta att de inte ens vet var de ska ta vägen. :crazy:

Men om nu hästarna blir så taggade så de blir omöjliga att reglera så tror jag det märks innan man kommit ut i terrängen. Då tycker jag det är konstigare att det ett tag inte var tillåten för överårig att starta ungponny i fälttävlan.

Ungponnyn jag brukade rida ska förhoppningsvis ut och starta nån debutant i sommar. Ska tjata på ägaren om det, ev. får jag väl göra det själv :angel: (om jag vore mindre skulle jag utan tvekan starta själv, det är ju sååå kul!)

*lånar svarsknapp*

Det är för att en del idioter inte förstår att det inte är full sula som gäller i terrängen med unga hästar/ponnier.

Man måste ta det lugnt och inte rida så jädra fort det första man gör utan ge hästen en lugn och sansad ritt i ett normalt tempo. Man måste inte nödvändigtvis rida på tiden utan har man en het ponny eller häst så dör man faktiskt inte av att få en del tidsfel, det ingår i utbildningen och gör bara större skada en nytta att blåsa på som det vore den sista terrängritten i livet istället för den första :mad:

eehh ... Jag vet inte hur jag ska tolka det där med idioter (riktat till mig???... :mad:) Nä men alltså, om det nu är så, att en del idioter fräser omkring i terrängen på sina unga djur, varför ändrar man inte så att de allra yngsta hästarna inte får starta?

men det är ju indivduellt från häst till häst. En del är redo för att starta som unghästar då är det väll bra att de får göra det också. och dom som inte är redo gör inte det.
Förhoppningsvis är det kunniga människor som hanterar hästarna och kan bedöma det.

Nej det var inte riktat till någon speciell men det är väl inte dom unga hästarnas fel att det fräses omkring i högsta fart på terrängbanan utan RYTTARENS.

kanske dom unga ryttarna skulle hålla sig hemma istället :angel:

Ja det är ju klart. Men man kanske kunde ha någon slags åldersgräns :confused:.T ex att bara ryttare över 17 får rida hästar under 6 år i fälttävlan. :idea: :smirk:

Sv: Ungponny i fälttävlan

blåser liv i en väldigt gammal tråd nu... men om man som ryttare till 6-årig ponny vill rida fälttävlan, ska man då rida avd B eller kan man rida avd A så att säga direkt. Ryttaren i fråga är i rätt ålder för ponnyns kategori.

Det finns fortfarande inget som heter avd B i fälttävlan. Du tävlar tillsammans med de andra hästarna precis som vanligt

Sv: Re: Ungponny i fälttävlan

Dimmans_Elaine skrev:
Ja det är ju klart. Men man kanske kunde ha någon slags åldersgräns :confused:.T ex att bara ryttare över 17 får rida hästar under 6 år i fälttävlan. :idea: :smirk:

Men OJ DÅ !!! :crazy: !! Inte kan man göra så, Det finns så otroligt många duktiga ungdomar som kan rida ungponnyer. ;) ;) Med denna regel skulle ju in princip bara vuxna få utbilda ponny.

Tyvärr är det väl alltid okunniga som ger sig ut och tävlar, men det gäller alla grenar och alla åldrar :D :D !!! Svårt att göra något åt tyvärr utan att man begränsar för dem som kan !!!!:D

Man får ju hoppas att man är medveten om att det är en unghäst man sittar på så att man tar hänsyn till om man har rutin/kompetens nog att ta ut den på de första FT-starterna.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Svensk fälttävlan söker landslagsledare för Young Rider- och Juniorlandslagen.
Svar
0
· Visningar
43
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Europamästerskapet i fälttävlan för juniorer och young rider avgörs i polska Strzegom 21-25 augusti. Sverige kommer till start med fem...
Svar
0
· Visningar
97
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två dagar i fälttävlans tecken väntas på Össjö Hästsällskap när Breeders och SvRF:s unghästchampionat rids i helgen. Här är allt du...
Svar
0
· Visningar
107
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hon har varit landslagsledare i fälttävlan för juniorer och young rider sedan 2019. Inför att nuvarande kontrakt går ut i slutet av...
Svar
0
· Visningar
115
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30