Unghästköp tips

Hipphopp

Trådstartare
Ska titta på ett 2 årigt föl i helgen, vad ska jag tänka på?
Ska man röntga så små?
Sätt att vissa ber veterinären komma och lyssna på hjärta etc.
Har aldrig köpt en sådan liten förr.

Kom med tips!
 
Stoet finns tyvärr inte mera, hingsten finns på gården och jag har sett honom tävla oxå. Trevlig och lätthanterlig.
 
Jag hade röntgat beroende på vad hästen skall användas till och vad du skall betala.
Då är du helt säker på i vilket skick hästen är i när du köper den. Sedan är det mycket som ändras på en 2 åring så du är på inget sätt reserverad mot div. fel bara för att man röntgat utan det är helt och hållet för att slippa känna att man köpt en dyr tävlingshäst med befintliga fel.

Veterinärbesiktning och noggrant skrivna avtal bör alltid vara standard vid hästköp. Oavsett ålder och användningsområde eller pris. :)
 
Ska titta på ett 2 årigt föl i helgen, vad ska jag tänka på?
Ska man röntga så små?
Sätt att vissa ber veterinären komma och lyssna på hjärta etc.
Har aldrig köpt en sådan liten förr.

Kom med tips!

Kolla försäkringen! Är den försäkrad och sedan när? Det är av avgörande betydelse för framtiden.
En unghäströntgen är aldrig fel att göra.
 
När jag köpte en två-åring träffade jag mamman, tittade på lösdriften och flocken, kollade upp försäkringen och slutligen röntgade/besiktade på klinik.
 
Ska titta på ett 2 årigt föl i helgen, vad ska jag tänka på?
Ska man röntga så små?
Sätt att vissa ber veterinären komma och lyssna på hjärta etc.
Har aldrig köpt en sådan liten förr.

Kom med tips!
Jag köpte en ettåring som jag klinikbesiktigade och röntgade bakknän (arab). Träffade mamman, kollade hur hon var uppväxt (hagar, storlek, kuperade etc), kollade hur hon rörde sig, uppförde sig med ny människa, allmänt hur uppfödaren var och hur hon vuxit upp. Kolla så det finns försäkring sen dag ett att ta över. Kolla exteriör och att allt är skött som träckprov, maskning, verkning, etc etc. Är tvååringen gjort nåt med så be säljare visa vad den kan.
 
Jag gjorde en vanlig gårdsbesiktning, hästen var ett och ett halvt. Köpte dock av min dåvarande stallägare och jag hade stått i stallet och sett hästen dagligen sen hon var bara ett par månader gammal. Hade haft halvsystern (samma mamma) på foder ett år och även ridit mamman, så ja, jag visste väl lite mer än vad man normalt kanske gör om man köper en unghäst.
 
Om stoet fått tidigare avkommor hade jag noga undersökt vad de blev av och om ev skador. Sen hade jag verkligen gått på magkänslan om uppfödaren är seriös eller inte.
 
Lösdriftsuppfödd med jämngamla kompisar i enorma hagar. Uppfödarna är kända.
Försäkring finns och de kan ha kvar honom ett tag för mer hantering.
Träffade pappan igen en underbar individ, kolugn.
Lillkillen besiktas iallafall idag, håll tummarna.
 
Lösdriftsuppfödd med jämngamla kompisar i enorma hagar. Uppfödarna är kända.
Försäkring finns och de kan ha kvar honom ett tag för mer hantering.
Träffade pappan igen en underbar individ, kolugn.
Lillkillen besiktas iallafall idag, håll tummarna.
Vad kul! Låter ju perfekt! Håller tummen :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 025
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
441
Senast: tara
·
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 727
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 090
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp