Unga föräldrar?

Sv: Unga föräldrar?

Jag är 21 år nu, och har en son på drygt 14 månader som jag sköter helt ensam.Dominic som min son heter , träffar sin pappa varann helg.Resten är det bara jag och endast jag som sköter om honom!


Dominic var inte planerad, men ändå mkt önskad.Vilket jag visar honom varje dag - att han är mammas ögonsten.
Jag kan skriva hur mkt positivt som helst om min son och visst det är inte helt lätt.Som tex när jag är sjuk, då är det bara att gå upp ur sängen och ta hand om honom.Men så är det för alla föräldrar, oavsett ålder.
Bara för att man är ung förälder så behöver det inte betyda att barnen har ärvda saker.Det mesta till Dominic har jag köpt själv, även om jag uppskattar allt jag får.

Varför skulle inte en 20 -åring vara lika bra mamma som en på 40 år?
Och festa, ja det får jag göra varann helg då inte han är hemma.Till mina kompisar och annan sysselsättning får han följa med på.

http://i26.photobucket.com/albums/c140/KisseNova/13.jpg
 
Sv: Unga föräldrar?

Olius skrev:
Jag kan i min vildaste fanatsi inte förstå varför alla yngre tror att man inte kan resa efter att man fått barn. Får man barn vid 20 så kan man ut o "upptäcksresa" hej vilt from. 37-38 års ålder och då har man förmodligen både bättre ekonomi och mer kunskap med sig.

Jag förstår inte varför endel (ung eller gammal ;) )mest verkar vänta på att barnen skall växa upp, klara sig själv och flytta ut :confused: . Om man nu har skaffat barn vill man väl vara med dom? Eller är åren med barnen bara en "transportsträcka" i livet i väntan på nåt bättre som är...tja vaddå? Tiden med barnen hemma är väl just LIVET när det är som bäst!

Kommer själv att få mitt andra barn vid 38 års ålder....ettan kommer då att vara åtta år. Och tycker att det blir alldeles utmärkt!
 
Sv: Unga föräldrar?

ja var 19 år när jag vart gravid och 20 år när min första son föddes idag har jag yttligare en son som fyller 1 år nu i januari. Bara för att man är ungförälder betyder det inte man är ute varje helg på krogen:mad: :mad: , jag tror att sedan min första son blivit född så har jag varit ute på krogen tre gånger det kan även vara mindre och han är idag 3,5 år jag är ju 23,5 år.. Jag har sedan min son föddes även fått en liten gård på landet där jag kan ha mina hästar och alla andra djur. det ända som kan vara till min nackdel det skulle väl kanske vara att jag skulle nog kunnat ha velat hålla på med hästarna lite mer obehindrat men det är väl en rätt liten bagatel.. Annars är det toppen man får så mycket i utbytte tycker jag!!:banana: :banana:
 
Sv: Unga föräldrar?

mirona skrev:
ja var 19 år när jag vart gravid och 20 år när min första son föddes idag har jag yttligare en son som fyller 1 år nu i januari. Bara för att man är ungförälder betyder det inte man är ute varje helg på krogen:mad: :mad: , :

Det skrev jag väl inte heller??

mirona skrev:
Annars är det toppen man får så mycket i utbytte tycker jag!!:banana: :banana:

DEt var min åsikt också. Och att det att man har barn inte betyder att livet är slut gällande annat...oberoende om man är ung eller gammal (äldre...:smirk: )då man får barn.
 
Sv: Unga föräldrar?

Psst..:idea: Jag tror att hon som skrev till dig inte riktade det till dig eftersom du inte skrev något om krogen utan hon klickade nog bara på snabbsvar..;)

F.ö:

Tack för alla svar!:bow: Jag tycker också att barn är en del av livet och att jag inte bara vill ha ut dem och sedan leva mitt liv. Många menar nog att det är en viss skillnad när barnen inte bor hemma längre och man ev. kan resa iväg på långresa med sambon som man har velat men inte kunnat för att man har barn som bor hemma och ett hus där barnen bor. Självklart kan man säkert resa en del under tiden. Men man kanske vill göra den där drömresan, sälja huset och en massa annat just då och det hinner man både när man är 40 eller när man är pensionär!

Alla kan säkert gå till krogen ibland, men drömmen när man är vuxen och skaffar barn är väl heller inte att supa sig redlöst full och därför lämna iväg barnen en kväll?!

Det är klart att jag skaffar barn när JAG vill. Jag vill bara höra lite erfarenheter. Det finns ju för- och nackdelar med allt! Personligen vill jag inte bli mamma första gången för sent (när nu det är;) )! Dels för att jag vill orka mer när de är små (inte för att man blir jättetrött efter 30:smirk:). Dels för att jag inte vill riskera att bli för gammal för mina eventuella barnbarn eller inte få träffa dem alls. Min mamma var 32 när hon fick mig som sitt andra barn. Hon är nu 52 (pappa är 57 i år) och jag ser INTE dem som gamla eller "trötta"! Alla är ju olika i sättet vid olika ålder. Man behöver inte vara gammal för att vara sjuk t ex..:smirk: Bara för att man t ex blir gravid med ett oplanerat barn sent i livet ska det inte betyda att man inte ska behålla det.. Dock blir jag lite oförstående när man envisas med att försöka med en massa olika metoder till att skaffa barn när man är ca 45..:crazy:
 
Sv: Unga föräldrar?

Jag fick mitt första barn när jag var 21 ( sambon 25). Vi hade då varit tillsammans i 5 år och levt ihop lika länge.

Jag hade nyss fått jobb som kassörska och stormtrivdes på jobbet, sambon hade bra jobb och eget företag. Allt var "ordnat" och vi bestämde oss för att försöka få barn. Jag var fortfarande provanställd ( som alla andra på jobbet eftersom det var en nyöppnad butik) och visst funderade vi på att det kanske var bäst att vänta tills jag var fast anställd innan vi blev gravida... men vi hade tur och jag blev gravid på "första försöket" så att säga.

"Dum" som jag var berättade jag för min chef om min graviditet för att han sklulle veta varför OM jag behövde gå hem p.g.a illamående eller liknande. Jag behövde aldrig sjukskriva mig utan jobbade på som vanligt. 2 veckor senare fick jag sparken, tillsammans med en annan tjej som oxå blivit gravid ()en vecka innan alla skulle blivit fast anställda).

Förutom "jobbinsidenten" har allt funkat kanon. Vi kämpade mot min chef upp i JäMo men gav upp när vår dotter var ett år gammal, vi orkade inte bråka mer, ord står mot ord och som 21 åring är man inte stor mot en hel livsmedelskedja och deras advokater....
När vår dotter var 3 månader köpte vi en villa och bor nu helt underbart och trivs hur bra som helst.

Vi bestämde oss för att se om vi kunde få ännu ett barn och även denna gång blev jag gravid efter första försöket.

Nu har vi två underbara tjejer på 2,5 år och snart 10 månader.

Några har nämt behovet av att resa... behovet av att festa....

Sedan vår första dotter kom till livet har jag bara festat en handfull ggr. Vi har aldrig lämnat bort barnen för att festa, en av hos är hemma om den andra vill ha lite "barnledigt". Ingen av oss är "storfestare" men visst kan det vara skönt ibland att få vara "människa" tillsammans med vänninorna, utan att ha en klängig bebis på armen.

Resa kan vi göra med barnen.... vi planerar att resa till ex.vis kanariöarna över nästa jul....

Nu planerar vi inga fler barn, vi är sååå nöjda med dem vi har. Om ingen "hoppsan" kommer till världen så kommer vi ha gott om tid att resa och göra saker (som folk nu kan tycka att vi "missar" p.g.a våra barn) när våra barn är större och klarar sig själva.

Jag ångrar ingen av mina barn en sekund, de är planerade och efterlänktade båda två. Allt har funkat kanon, trots att jag misste mitt jobb. Nu hjälper jag sambon i hans egna företag och är på G att starta ett eget.

Lyssna till ditt eget hjärta, vill du skaffa barn är du absolut inte för ung!

/ Jenny
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Unga föräldrar?

Jag fick min son när jag var 19 1/2 år gammal. Idag fyller han snart 11 år.

När jag fick honom var det inte så "vanligt" att yngre fick barn så visst fick man en del blickar efter sig och det var småprat bakom ryggen på en.
De som var mest kritiska var de äldre tanterna, runt 60 +......

Annars upplevde jag det som positivt från omgivningen.
Jag hade inget fast jobb så alltså ingen ekonomi utan vi fick klara oss på 60 kr om dagen och pappans lön.
Det gick men det är klart att en högre inkomst hade ju inte gjort något.
När det gäller studier osv. så hade jag inte en tanke på det då....Jag hade gått ut gymnasiet och ville väl egentligen jobba.
Men jag tar igen det nu istället då jag idagarna börjar läsa igen.
 
Sv: Unga föräldrar?

Tack för svaret! Ni verkar vara ungefär i vår sits därför känns det intressant det du skriver.:bow: Jag blev så arg när jag läste om att du förlorade jobbet!:mad: Jag tycker att man är ärlig när man säger att man är gravid även om det är långt kvar t ex. Då har chefen en chans att hitta någon tidigt som kan vikariera för en. Jag fattar inte att ni inte vann målet! Särskilt med den andra tjejen som var gravid samtidigt! Sådant gör mig arg.. Min chef är verkligen inte sådan det vet jag. Har fast anställning på 20 h/vecka, men vill gärna ha heltid ett tag innan jag får barn. Fast jag tror jag kan stämpla upp det nu vilket också skulle funka. Jag söker bara heltidsjobb och väntar svar från två. Jag tror mkt på det att om man inte vet vad man vill plugga så är det bättre att jobba lite först och få lite erfarenhet. Senare kommer man kanske på vad man vill och då finns det mkt att välja mellan. Förhoppningsvis har man då så god ekonomi att det klarar både barn och studier och man kanske kan ta ett extrajobb. I mitt fall skulle det betyda att jag pendlar till en större ort för föreläsningar men bor kvar här i villa med min sambo. En dröm är att flytta ut till landet och låta barnen växa upp där!:love: Det gjorde jag själv och det trivdes jag med.

Det låter som att det har ordnat sig bra för dig iaf och det är klart att man kan resa med barn! Jag kan ändå inte tänka mig att åka iväg ett år till USA t ex som au-pair (vilket jag har drömt om länge) eftersom jag skulle sakna min sambo hemma. Man får kompromissa. Kan jag och sambon åka ihop någon gång är jag nöjd! Ofta vill man resa med den man älskar och det kan man göra hela livet. Oftast är ekonomin bättre senare också och då kanske man har hunnit plugga om man nu vill det dessutom kanske man lyckas få ihop 5 års arbetslivserfarenhet vilket kan underlätta när man söker.

Om jag får ett av de jobben jag har sökt nu ser jag ingen anledning att börja plugga än på länge (snarare utbilda mig inom yrket genom företaget t ex) och skaffa kontakter. Det är oftast så det funkar runt de orterna där jag bor och det är bra. Då kanske storken kommer inom ett par, tre år..
 
Sv: Unga föräldrar?

Blev med barn 2002 (och hon kom även inom det året, levererad av jultomten, ej storken :D ) när jag var 22.

Ångrar inte att jag fick barn så tidigt.. Har funderingar på att även "plantera" :D en till (eller om det nu skulle bli dubbelvinst, vem vet:crazy: )
Hade/har stabil ekonomi & boende...
Jobbar lite mer än halvtid och det funkar bra..
 
Sv: Unga föräldrar?

Jag har släktingar som fick barn runt 20-22 år. Vad jag kan se generellt är att barnen får tillbringa väldigt mycket tid hos sina morföräldrar då mödrarna vill ut på krogen, träffar kompisar eller liknande. (Båda är ensamstående) Det kan ju vara en tillfällighet att just de jag känner är så.

Du har inte tänkt på om du vill ut och resa och "upptäcka världen"? Det blir ju lite svårare med barn menar jag...

När jag var 17 hade jag besökt 43 länder i alla världsdelar i hela världen. Att en människa är ung, behöver nödvändigtvis inte innebära att hon är oerfaren.
 
Sv: Unga föräldrar?

Jag var 23 och nej, vi hade inte mkt barnvakt.
Började läsa vidare då barnen var 5 år (tvillingar) och det har gått hur bra som helst.
 
Sv: Unga föräldrar?

Jag var 21 år när jag fick min dotter. För mig funkade det bra och var en bra ålder för mig. Medans hennes far inte alls var redo insåg han när jag hade fött vår dotter. Vårt förhållande höll cirka 1 år efter dottern kom ut.
Jag har varit ensamstående sen hon var 1 år. Jag har jobbat, funkat jätte bra. Jag blev färdig med en utbildning på 1 ½ år som ensamstående mamma. det gick också bra. Men visst, det var varit kämpigt. Men vill man ens ak så går det.
 
Sv: Unga föräldrar?

Nu blev jag nyfiken så många länder i så unga år. Rika föräldrar eller har de haft ett jobb där de rest mycket? Favoritland?

Sedan vet jag inte om man som sjuttonårig blir erfaren bara för att man varit i många länder. Mycket annat som spelar in för att vara mogen för ett barn.
 
Sv: Unga föräldrar?

När jag fyllde 25 hade jag varit tvåbarnsmamma i sex månader.

Min första fick jag oplanerat vid 20 års ålder. Jag var mogen men inte pappan. Tyvärr. Jag har aldrig någonsin känt att det varit jobbigt med barnen, typ "nu ger jag snart upp" som någon här skrev. Däremot har det varit jobbigt med barnens pappa, mycket felplacerad energi där... :crazy:

Jag var arbetslös vid båda barnens ankomst och hade varit så åren emellan också. Jag hoppade såklart in som vikarie lite överallt så inkomst fanns ju. Men när den yngsta var knappt 1.5 år pluggade jag och fick fast jobb efter det. Visst var det jobbigt ibland men det är det ju att plugga ändå, med eller utan barn...

När min yngsta är 20 så blir jag 45 senare samma år. Och det är bara 10 år dit för hon fyller faktiskt 10 i dagarna. :banana:

Men åhh vad jag ska sakna dom när dom är utflugna. Fast å andra sidan så har dom redan börjat tjafsa om vem som ska bo kvar i huset för det vill dom bägge två. Så det kanske är jag som blir den utflugne.. :idea:
 
Sv: Unga föräldrar?

Nu blev jag nyfiken så många länder i så unga år. Rika föräldrar eller har de haft ett jobb där de rest mycket? Favoritland?

Sedan vet jag inte om man som sjuttonårig blir erfaren bara för att man varit i många länder. Mycket annat som spelar in för att vara mogen för ett barn.

Jag tror snarare att hon ville svara på den ständiga frågan unga människor får: "vill du inte festa och resa"? Vilket många 17-åringar redan har gjort. Sen kanske man inte är lika själsligt mogen som en 30-åring, utlandsresor eller ej.

Jag är 20 år och har rest flitigt under uppväxten. Vanliga medelklassföräldrar, dock med jobb som krävde mycket resor utomlands.
Alla trodde jämt att vi var rika för att vi hade råd med alla resor, fint hus och ridning. Sanningen var ju den att vi red på ridskola och prioriterade ekonomin. Många av mina kompisar skulle jämt köpa nya kläder, playstation etc. Vi köpte nästan aldrig nya kläder och dyl. Vi lade pengar på resor och min mamma är en riktig hejare på att hitta billiga biljetter. Hennes språkkunskaper gjorde det också möjligt att ta sig utanför turistområdena och hitta billigt boende. Så fick man se landet på riktigt också :)

Jag känner att jag har fått min beskärda del av resor, så det står inte i vägen för ev. barn innan 25. Många av mina vänner gör ju det nu; flyttar till andra städer, planerar 3-månadersresor till djungeln etc. Men visst kan man resa med barn ändå:) När jag var nyfödd och syrran var 2 år tog mamma med oss på en 6-månaders-resa till Mexico. Sen fick vi gulsot och malaria på köpet, men vi överlevde ju ändå :D

Jag kan säga så här: festa har jag gjort massor redan. Känner inget behov av att supa och vara "ung och galen" mer. Och resandet har jag ärligt talat tröttnat på. Nu tycker jag det är skönt att kunna genomgå ett helt år i Sverige, från tidigare 3-4 utlandsresor per år.

Men visst, om jag skaffade barn nu skulle jag inte ha den ekonomin för att låta mina barn resa lika mycket. Och det är synd, men då får de väl resa själva när de är äldre ;)
 
Sv: Unga föräldrar?

jag är också 20 och jag och min sambo har ett väldigt stabilt förhållande så vi har också pratat om att skaffa barn tidigt.. är inte heller några krogmänniskor eller så.. men vi får se..
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 722
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 805
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 846
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp