Unga föräldrar?

C

Curly

Är "bara" 20 år, men börjar bli väldigt sugen på att skaffa barn och har lite funderingar. Jag och sambon har pratat och det blir nog innan jag är 25 för längre kan jag nog inte hålla mig. Vi har ett stabilt förhållande, ganska stabil ekonomi och stabilt boende så det enda som fattas är egentligen lite högre ålder för mig (tror jag) och ett heltidsjobb.

Ni som fick barn innan ni var 25 år hur har det funkat för er? Har ni kunnat jobba, plugga som ni har velat? Nackdelar/fördelar om man nu kan säga så..?!
 
Sv: Unga föräldrar?

Jag har släktingar som fick barn runt 20-22 år. Vad jag kan se generellt är att barnen får tillbringa väldigt mycket tid hos sina morföräldrar då mödrarna vill ut på krogen, träffar kompisar eller liknande. (Båda är ensamstående) Det kan ju vara en tillfällighet att just de jag känner är så.

Du har inte tänkt på om du vill ut och resa och "upptäcka världen"? Det blir ju lite svårare med barn menar jag...
 
Sv: Unga föräldrar?

Varken jag eller min (snart) 26-åriga sambo är några krogmänniskor. Vi bor i en villa i ett bra villaområde i ett mindre samhälle. Funderar på att flytta ut till landet om några år och varken han eller jag har planer på studier just nu eller inom kort.

Jag har funderat en del på att resa och det vill jag nog göra en del innan.. men isåfall ihop med sambon. Vill inte lämna honom och plugga eller resa själv utomlands. Mina föräldrar lämnade mig hos min systers dagmamma när jag var tre år och de skulle till Japan. Det hade jag inga problem med. Tror det var någon vecka. Jag hade jättekul där! Fast ska man vara borta en månad och åka på safari eller resa runt i USA så kanske man ska göra det först...

Jag och min sambo är omgiven av barn mkt i hans släkt så det är väl mkt därför man tänker på det själv. Vi känner oss nog lite äldre än de flesta vi känner i vår ålder..
 
Sv: Unga föräldrar?

Jag fick mitt första barn samma år som jag skulle fylla 20. Är nu inne på mitt 26:e år och har idag två st små kottar. :love: En på 6 år i år och en som blir 2 år. Jag säger bara en sak; Tänk er noga för! Vårt första barn var inte planerat och vi hade heller inte varit tillsammans i mer än 3 månader när jag blev gravid, vilket inte gjorde saken lättare att bli tidig förälder.

Att få barn är så fantastiskt, men det förändrar också hela ens tillvaro. Det är verkligen inte en dans på rosor och många gånger har jag tänkt att "Nu orkar jag inte mer". När man är 20 år och känner att man börjar längta efter barn så tror jag ändå inte att man kanske har den livserfarenheten som underlättar i ens liv som förälder. Jag menar absolut inte att man är en dålig förälder bara för att man är ung, men man bör se till att göra saker innan man skaffar barn, för sen är det inte lika lätt om ens omöjligt ibland. Så... längta ni ett par år till och känn riktigt efter, gör roliga saker, njut av er frihet och ungdom, så att ni den dagen ni blir föräldrar verkligen kan njuta av tillvaron! Det hade jag gjort om jag hade fått välja idag. Men självklart betyder mina små änglar allt för mig!

/Från en som trodde hon var redo för föräldraskapet i 20-årsåldern och får göra allt det där roliga när barnen är utflugna. :p
 
Sv: Unga föräldrar?

Jag var 21 när min son föddes.
Hade inget jobb när jag blev gravid utan gick på komvux.
Fick ju lägsta nivån av föräldrapenning men vi klarade oss bra ändå.
När föräldrapenningen var slut började jag jobba och han gick på dagis.
Har jobbat sen dess och väntar nu mitt andra barn som kommer födas när jag är 25.
Den här gången får jag bättre fp och pappan är fast anställd.

Några nackdelar med just åldern kan jag inte se.
För mig känns det bara positivt att vara så pass ung.
 
Sv: Unga föräldrar?

För vems skull ska ni gå och vänta tills du blir äldre? Det är ni själva som bestämmer och ni verkar redo att ta emot ett barn.

Du kommer att vara runt 21 år då bebben kommer, om det lyckas så fort ;) och för inte så länge sen var "normalåldern" för första barnet 21-22.

Ålder har inte alla gånger med mognad att göra.

Lycka till! :)
 
Sv: Unga föräldrar?

Mifellen skrev:
Du har inte tänkt på om du vill ut och resa och "upptäcka världen"? Det blir ju lite svårare med barn menar jag...
Inte alltid svårare, mycket kan man göra.

När jag berättade för min mamma att jag väntade barn (ung) var det första hon sa: "-Men då kan du ju inte åka utomlands och jobba, det hade jag velat gjort men kunde inte." Alltså tyckte hon att jag skulle göra det som hon bittert ångrade. Alla vill heller inte åka runt och "upptäcka världen". Många gånger är det nog roligare också om man har lite mer livserfarenhet innan. Det är ju inte så att man sitter fast hela sitt liv efter att man har fått barn (om man inte fortsätter yngla med jämna mellanrum :D ) Dom växer ju upp och blir själva vuxna!

// Lambi, som kommer vara 47 när yngsta barnet fyller 20
 
Sv: Unga föräldrar?

Lambi skrev:
För vems skull ska ni gå och vänta tills du blir äldre? Det är ni själva som bestämmer och ni verkar redo att ta emot ett barn.

Nej, inte vänta tills jag blir mkt äldre utan kanske ett par år. Inte för någons skulle förutom min egen då.;) Vill egentligen bara höra mig för lite. Inte för att allt kan baseras på andras erfarenheter såklart, men det är intressant att höra från andra hur det har gått.

Lambi skrev:
Du kommer att vara runt 21 år då bebben kommer, om det lyckas så fort ;) och för inte så länge sen var "normalåldern" för första barnet 21-22.

Ålder har inte alla gånger med mognad att göra.

Lycka till! :)

Var det så låg normalålder för inte så länge sedan? Trodde den hade varit hög länge. Kommer vara en bit över 21 isåfall ja. Bryr mig inte så mkt om normalålder heller egentligen.. Det enda som spelar roll isåfall är när man börjar bli för gammal. Har läst att 19 är fysiskt sett den perfekta åldern. Efter 25 börjar det sakta gå neråt. Alltså är jag i den perfekta åldern!:idea: Nej, mogen känner jag mig så sett och att barnet/vi har bra förutsättningar. Det finns ju alltid saker man vill hinna med, men mkt kan man som sagt vänta med.
 
Sv: Unga föräldrar?

Mifellen skrev:
Jag har släktingar som fick barn runt 20-22 år. Vad jag kan se generellt är att barnen får tillbringa väldigt mycket tid hos sina morföräldrar då mödrarna vill ut på krogen, träffar kompisar eller liknande. (Båda är ensamstående) Det kan ju vara en tillfällighet att just de jag känner är så.

Du har inte tänkt på om du vill ut och resa och "upptäcka världen"? Det blir ju lite svårare med barn menar jag...

Jag kan i min vildaste fanatsi inte förstå varför alla yngre tror att man inte kan resa efter att man fått barn. Får man barn vid 20 så kan man ut o "upptäcksresa" hej vilt from. 37-38 års ålder och då har man förmodligen både bättre ekonomi och mer kunskap med sig.
 
Sv: Unga föräldrar?

Den tanken har jag också fått höra ofta att jag borde rest innan jag fick barn,men jag har aldrig varit speciellt intresserad av att resa,iaf inte längre resor,jag är en hemkär typ jag.
Och skulle jag vilja åka iväg någon vecka fungerar det ju att ta med barnet om några år och anpassa resan efter honom.

Men som det känns nu så reser jag någon gång när sonen växt upp.

Mvh Zaria
 
Sv: Unga föräldrar?

Jag fyllde visserligen 25 ett par månader efter att Elin föddes så jag kanske är ute... ;) Men jag har aldrig känt mig som en ungförälder... Fast å andra sidan så har jag ofta tyckt att mina jämnåriga har varit barnsliga och umgåtts med äldre...

Jag anser att det beror väldigt mycket på hur man är som person istället för ålder. Om man ska fundera på när det passar bäst i livet så finns det aldrig något svar...

Fast det kanske även ska tilläggas att jag hade hunnit med en hel del innan, vi har alltid rest mycket med familjen och det har ju fått mig att inse att det fungerar utmärkt att resa trots att man har barn. Vi har varit iväg två gånger med elin och i mars ska vi åka en tredje resa, men det blir första med två barn...
 
Sv: Unga föräldrar?

Jag tycker att det låter som att ni är ganska bra rustade för att skaffa barn. Kanske bara ett heltidsjobb som du säger :)
Jag vet precis hur du känner det för ja e också 20 och längtar som bara den...

Så jag tycker att ni ska ta det som det kommer och njuta av föräldraskapet
 
Sv: Unga föräldrar?

Jag fick (skaffade) barn sent i livet och det enda som jag ångrar är att jag inte började tidigare......
 
Sv: Unga föräldrar?

Curly skrev:
Ni som fick barn innan ni var 25 år hur har det funkat för er? Har ni kunnat jobba, plugga som ni har velat? Nackdelar/fördelar om man nu kan säga så..?!
Vid 25 hade jag fått 4 barn. Har nu 3 barn.

När barnen var små var jag mycket mer flexibel än vad jag är numera. Med det menar jag att jag inte hade hunnit skaffa mig några direkta vanor/ovanor som måste ske på ett visst sätt eller vid en viss tid.

Jag var piggare. (Men det kan ju bero på att jag är tonårsförälder nu :smirk: )

Arbete och pussling av familjetiden har ingenting med ålder att göra.

Jag började på KTH när yngsta barnet börjat skolan. Jag kanske inte var lika fokuserad som de som endast hade pluggandet att tänka på. Inte barn, dagis, hus och mat på bestämda tider. Det är ju enklare att bo i korridor och käka nudlar.

Är inte främmande för att skaffa barn igen, men jag tror att vi har blivit lite för bekväma för att göra det.

Skulle jag inte ha blivit oförväntat med barn med "ettan" tror jag att det hade dröjt väldigt länge innan jag gjorde det eller om jag gjort det alls.

Förespråkar inte att vara ung, det spelar ingen roll. Problem dyker upp oavsett ålder.

Att vara ung eller äldre (vad tokigt det känns att skriva äldre, så gammal är man ju inte :crazy: ) innebär ju att man får göra "det andra" före eller efter barnåren.

Tror att det är lättare att få barn när man är äldre ur socialt perspektiv, man är mognare (oftast) och har mer livserfarenhet. Fysiskt kan det nog vara lättare när man är yngre.
 
Sv: Unga föräldrar?

Den stora fördelen med att skaffa barn tidigt är ju att du är relativt ung när barnen blir stora, då får ni leva vuxenliv som virilia 40-åringar :idea:

När min minsta är 20 är jag 53 :smirk:
 
Sv: Unga föräldrar?

Det finns bara EN sak jag ångrar när det gäller barn. Och det är att jag inte "startade" tidigare... Såhär i efterhand skulle jag gärna fått barn runt 22 istället för 28 som nu.
 
Sv: Unga föräldrar?

Jag fick barn när jag var 22 resp 23,5 år gammal. De är nu 12,5 resp 14 år och det har gått fint. Många av mina kompisar i ungefär samma ålder har också barn och jag tror att det beror en del på var man bor. På mindre orter verkar det vara vanligare att få barn tidigt. När min yngsta är 20 år kommer jag bara att vara 43. Jag har bara sett fördelar med att vara ung förälder och har inte saknat resor och uteliv. Jag har i och för sig haft gott om barnvakter, så det har inte varit några problem om vi velat gå ut.
 
Sv: Unga föräldrar?

Mina föräldrar var 22 när de fick mig och jag är glad att ha s unga (43) föräldrar för man kan hitta på så mycket roligt med dem!
 
Sv: Unga föräldrar?

Jag är 20 och vill jätte gärna skaffa kids men jag och gubben har kommit överens om att först ska någon av oss i alla fall ha fast anställning och vi ska ha bilar som håller sig hela och eget boende. Skulle va om vi fick något 5 eller 10 års kontrakt på gården vi hyr nu då som funkar lika bra.
Han vill även vara minst 25 men det tycker inte jag går att bestämma. Sen hade inte han den bästa barndommen heller, hans morsa skicka ut hans papap när han var 3år, de levde på ärvda kläder och soc och flyttade runt mkt, det vill han inte ge sina barn!

Min mamma var 25 och min pappa 26, och det tycker jag är precis lagom då jag har lika kul på fest med mina jämnåriga kompisar som man går på fest med mamma och pappa!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 726
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 805
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 846
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp