Underligt beteende

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare HannaPP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 288

HannaPP

Trådstartare
Jag har ju ett sto som tog sig an ett nordis föl då hennes egna föl dog, han är nu snart 4 månader. Hon är dräktig igen.

Hon går i en flock med 2 till ston med föl och en 1 åring. Det har fungerat hur bra som helst hela sommaren, men nu är hon utmobbad, det ena stoet (syrrans sto)jagar iväg henne och mitt sto nordis föl går mest med detta andra sto. Syrrans sto blir ibland helt galen och låter inte min komma i närheten alls och jagar och jagar, om mitt sto på andra sidan hagen så går syrrans sto och blänger och gör utfall då och då fast mitt sto går långt borta.

Idag skulle jag ta in mitt sto för vet. skulle komma och kolla 90 dar dräktigheten, jag tog in henne och fölis går kvar med flocken och bryr sig inte, och det gör inte heller hon. Vi dräktighets undersöker och diverse och hon gör ingenting. Inte förrens en stund senare när hon står själv i boxen börjar hon att gnägga lite efter fölis. Jag fattar ingenting.Han har under denna tiden inte brytt sig alls att mamma inte är kvar i hagen.

Det är ju inte så han han skiter i henne helt, han diar osv men går helt enkelt mest med dom andra.

Någon som kan förklara?

Sv: Underligt beteende

Han börjar bli stor och känner sig trygg i flocken. Så gör vissa av mina föl också. Ett av hingstfölen jag har i år blir betydligt mer upprörd när kompisen (också ett hingstföl) försvinner från hagen än om mamma gör det.

Sedan så får hormonerna stona att göra konstiga saker helt oväntat. För något år sedan fick ett av dräktiga stona spel. Först rev hon halva stallet, även ytterväggen en natt. Nästa dag i hagen höll hon på att ta livet av ett av de andra stona. Helt oförklarligt, detta var hennes andra dräktighet och hon hade föl vid sidan. Efter ett par veckor i egen hage och stall gick det att släppa ihop henne med flocken igen, precis som om inget hade hänt.
I år har det varit maktskifte i stoflocken för bara några dagar sedan. Ett sto som har varit det mest timida man kan tänka sig har nu på 45 dygns dräktighet plötsligt "spöat" upp de andra stona och tagit makten. Detta är hennes första dräktighet. Får se hur länge detta håller i sig. Just nu får de ston som har föl gå i egen hagen utan henne för skaderiskens skull.

Jag känner till ett par nordsvenska ston, mor och dotter, som har var sitt hingstföl i år. Dottern är en väldigt ömsint mor och har även tagit hand om sin bror. Det ser mer ut som hon har tvillingar och den andra inget föl. Jag har även tagit in den gamla och inte fått med mig hennes föl.

Tidigare gick även en valack med, en helbror med den unga märren, och när han togs ur hagen var det mest den gamlas föl som gnäggade.

Tidigare i somras såg jag den unga dia båda fölen men under sensommaren har de även bytt föl med varandra.

Grattis till ditt fina nordsvenska hingstföl! Toppenhärstamning med mycket norskt döleblod. Det kan inte finnas så många nordsvenska föl i Uddevalla som adopterats av varmblod...

Men varför tror ni att det andra stoet jagar bort mitt sto då? bara sådär... det stoet är inte dräktig.

Atle: Tack! Ja han är jättefin och urgullig.:love: Det ska bli kul att föda upp en nordsvensk faktiskt. Han har ju underbart temp. men det har väl antagligen nordisar, lite skillnad mot halvbloden. (som också är undebara men lite mer .. nerviga)

Mvh Hanna

Men varför tror ni att det andra stoet jagar bort mitt sto då? bara sådär... det stoet är inte dräktig.

Mvh Hanna

Kan vara hormonerna igen....
Det stoet vill kanske ha föl eller om hon har föl fler föl. När hormonerna sätter igång hos stona är det nästan omöjligt att förutse vad som kommer att hända. :angel:
Kan också vara så att om han är den ende hingsten att hon tycker att han ska "fostras! till flockledare. Speciellt om det är hon som är ledarstoet.

kl

Stjäl tråden lite då jag har en fråga angående rangordning som vi är inne lite på. Vi har fem ston med föl i stallet, sto nr 1 ( 4 år första fölet, hon är stenhård) i rang är helt klar, men sedan blir det konstigt, sto nr 2 ( 17 år, haft många föl) som jag kallar henne bestämmer över sto nr 3 ( 16 år, haft många föl) och 4 ( 11 år haft 2 föl), men inte över sto nr 5 ( 19 år haft många föl)! Nu blir det kanske rörigt, men sto nr 3 och 4 kör alltid bort sto nr 5, men sto nr 5 kör bort sto nr 2, sto nr 2 kör bort sto nr 3+4. Hur förklarar man det? Stona är för det mesta tillsammans hela flocken och det är lugnt i flocken, men man ser klart rangordningen vid fodring och när stona ska gå in.

Sedan undrar jag när fölen får sin rangordning? Sto nr 1 kör bort alla föl utom sitt eget, det gör även sto nr 4 och 5, men sto nr 2 och 3 går gärna med flera föl nära sig och låter dem äta tillsammans med dem. Fölen är 4,5-6 månader gamla.

Nu har det kommit ett nytt sto med föl ( 7 år haft 3 föl), hon går just nu bara med sto nr 3 och bestämmer helt klart över henne, så det ska bli intressant att se vad som händer när vi släpper ihop henne med alla de andra, nr 1 tar hon aldrig, men sedan är det svårt att säga.

Du har rätt det blev lite rörigt. :confused:
Men lite förenklat så kan det i den här högen finnas ett mycket tolerant ledarsto, det sto som egentligen bestämmer över flocken. Hon kanske inte t ex är så väldigt glad i mat då kan "lämna" över ledarskapet vid utfodring till ett annat sto som är mer "på" vid matdags. Det är så det fungerar i det fria i hästflock. Där finns ju alltid en ledarhingst och ett ledarsto. Hingsten har ju som främsta uppgift att hålla ihop flocken, stoet att se till så att de får mat och vatten. De har delat ledarskap. Så bara för att t ex hingsten godkänner en ny flockmedlem så innebär inte det att stoet gör det. Så även om det inte finns någon hingst i din flock så finns det ändå flera ledare som har lite olika uppgifter i flocken.

Jag har inga problem med utmobbade hästar, men däremot har jag tre äldre arabston, ett ettårigt arabsto och ett varmblodssto i hagen, två av arabstona har föl och de andra två äldre stona är dräktiga men utan föl vid sidan.

Till saken är att fölen, det märks knappt vem eller vilka som är deras mammor. Den ena mamman ger di till båda fölen, men däremot så är hon inte så beroende av sitt föl, jag tar ut henne på ridtur och hon bryr sig inte ett dugg. Hennes föl brukar går till ettåringen när hon försvinner ut. Den andra mamman verkar bara vara en mjölkkossa för sitt föl, för fölet är enbart med mamman när hon äter, aldrig annars. Fölet håller sig till den andra mamman eller något av de andra stona som glatt tar hand om båda fölen när det behövs.

Man ser ofta något av fölen hos nåt av de andra stona, så för den oinvigde så är det nästan omöjligt att gissa vems föl som är vems, och vem som egentligen HAR föl...

Stjäl tråden lite då jag har en fråga angående rangordning som vi är inne lite på. Vi har fem ston med föl i stallet, sto nr 1 ( 4 år första fölet, hon är stenhård) i rang är helt klar, men sedan blir det konstigt, sto nr 2 ( 17 år, haft många föl) som jag kallar henne bestämmer över sto nr 3 ( 16 år, haft många föl) och 4 ( 11 år haft 2 föl), men inte över sto nr 5 ( 19 år haft många föl)! Nu blir det kanske rörigt, men sto nr 3 och 4 kör alltid bort sto nr 5, men sto nr 5 kör bort sto nr 2, sto nr 2 kör bort sto nr 3+4. Hur förklarar man det? Stona är för det mesta tillsammans hela flocken och det är lugnt i flocken, men man ser klart rangordningen vid fodring och när stona ska gå in.

Fast det där är inte ett dugg konstigt, utan ett praktexempel på hur hästars rangordning fungerar! :idea:
Rangordningen bestäms mellan två individer, inte inom hela gruppen. A bestämmer över B men kanske viker undan för C som i sin tur viker undan för B.

Hade 3 ston i samma hage i vintras, om.
sto nr 1 Stoet tråden handlar om 12 år halvblod
sto nr 2 D-ponny på 19 år
sto nr 3 islandshäst på 9 år

Sto nr 1 var ranghög nr 3, men under sto nr 2 och sto nr 2 var lägre i rang än sto nr 3. Helsnurrigt, när dom fick mat så gick dom runt runt .:crazy::)

Ja våra ston går också runt, vi ger 5 högar hö på ganska långt avstånd från varandra, ändå ska de snurra runt flera varv innan de lugnar sig.

Till Masse, ja snurrigt blev det nog. Hur som helst sto nr 1 är det aldrig några frågetecken om, hon går alltid först och alla de andra viker undan i alla lägen när hon kommer, men det är sedan det snurrar runt. De verkar som sagt ha en inbördes rangordning mellan två individer, den är intressant att studera. Det som nu ska bli intressant är hur fölen kommer att bli i rang mot varandra när de snart ska vänjas av och gå i en egen flock, jag har inte helt koll på vem som är ranghögst av fölen ännu, men jag anar, och är det som jag tror är det sto nr 4 som har det ranghögsta fölet.

Hos mig brukar mammans rang följa fölet under den första tiden efter avvänjningen. Året efter så brukar istället den "starkaste" utkristalisera sig och ta över.

:D såna där karuseller i hagen hade vi också förut, nu är det fri tillgång på hö, men innan det såg det ganska roligt ut när de gick runt, runt, runt...

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 069
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 093
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Teilani
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 663
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka