Umgängessabotage, verkställighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Man kan verkligen inte skriva nåt i det här forumet utan att bli påhoppad av någon som inte är kapabel att läsa o förstå det som skrivs.... istället missförstår o börjar hacka.... Nu är det så att jag är GLAD ÅT DOMEN!

Det ger stöd åt pappor som hamnat i konflikter där umgängessabotage är en del av vardagen.

JAG VET INGET OM FALLET UTAN ÄR ENDAST GLAD ÅT DOMEN! Jag vet inte hur mycket mer tydlig jag kan vara.

JAG ÄR GLAD ÅT ATT DET KOSTAR ATT INTE FÖLJA DOMAR!
Jag vet inte hur mycket mer tydlig jag kan vara.

JAG HOPPAS DET GER LITE LJUS I MÖRKRET FÖR ALLA PAPPOR O MAMMOR SOM KÄMPAR FÖR ATT FÅ TRÄFFA SINA BARN!

SÅ SNÄLLA.. .SLUTA LÄS IN MER I DEN HÄR TRÅDEN ÄN VAD SOM VERKLIGEN STÅR!

JAG ÄR GLAD ÅT DEN HÄR DOMEN! VET INGET OM SJÄLVA FALLET! O DEN HÄR TRÅDEN HANDLAR INTE OM FALLET UTAN ENDAST DOMEN.
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Ja, jag har förstått att du är glad åt det, och jag svarade att det inte är helt ovanligt, i de rättegångar som jag vet om har domen också dömts till pappans fördel.


Du har varit solklar i din åsikt om det.

Det är nog vanligare än vad du visste om.

Mer och mer faller domar till gemensam vårdnad och även enskild vårdnad till fäderna.

Off topic.
Barn har rätt till båda sina föräldrar, oavsett vad som hänt, eller vad står det i FN:s barnkonvention?
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Jo lyckligtvis har det börjat bli så.... Men det är en lång o svår kamp för en pappa.... Han måste gång på gång bevisa sitt intresse o engagemang... medans mammor ofta har det gratis...

Skönt att vissa iallafall förstår vad jag vill med den här tråden.... :D
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Barn har rätt till båda sina föräldrar, oavsett vad som hänt, eller vad står det i FN:s barnkonvention?
Problemet är att det inte blir barnet som får välja, utan det är föräldrarna som kräver sin rätt till sitt barn. Tanken är god att man ska se till "barnets bästa", men är det verkligen alltid barnets bästa att tvinga föräldrar att lämna bort sitt barn till den andra föräldern, oavsett vad denne gjort?

Är det barnets bästa att den SKA vara hos den förälder som slår/våldtar/psykiskt misshandlar barnet, bara för att det SKA ha båda sina föräldrar?
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Barnens BÄSTA ska alltid gå först.....

Självklart ska fall där hemskheter hänt ha ett reglerat umgänge... Kontaktperson osv....

Konstigt nog så slutar ju inte barn älska sina föräldrar även om de behandlat dom illa....

Är det barn som totalvägrar så ska givetvis det oxå tas med i bedömningen om umgänget verkligen är för barnets bästa...
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Kristin80 skrev:
Barnens BÄSTA ska alltid gå först.....

Självklart ska fall där hemskheter hänt ha ett reglerat umgänge... Kontaktperson osv....

Konstigt nog så slutar ju inte barn älska sina föräldrar även om de behandlat dom illa....

Är det barn som totalvägrar så ska givetvis det oxå tas med i bedömningen om umgänget verkligen är för barnets bästa...
Ja precis, barnets bästa är formuleringen. Men VEM bestämmer vad som faktiskt ÄR det bästa för barnet?

Det är så många saker som "vi" tycker är självklara, men som de som sitter fast i verkligheten inser inte är så självklara när allt kommer till kritan. Se bara fallet som står i tidningarna idag, en 4 årig pojke som rycks upp från det hem han känner till för att de är för gamla (släktingar till någon av de biologiska föräldrarna). "Någon" har alltså fått för sig att det är viktigare att barnet har föräldrar i rätt ålder, än att han får stanna där han lärt sig är hemma och blivit trygg.
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Madick skrev:
Ja precis, barnets bästa är formuleringen. Men VEM bestämmer vad som faktiskt ÄR det bästa för barnet?

Det är så många saker som "vi" tycker är självklara, men som de som sitter fast i verkligheten inser inte är så självklara när allt kommer till kritan. Se bara fallet som står i tidningarna idag, en 4 årig pojke som rycks upp från det hem han känner till för att de är för gamla (släktingar till någon av de biologiska föräldrarna). "Någon" har alltså fått för sig att det är viktigare att barnet har föräldrar i rätt ålder, än att han får stanna där han lärt sig är hemma och blivit trygg.

Jag förstår vad du är ute efter o jag håller med. Fast du får nog starta en ny tråd om du vill diskutera det. Har ju inte så mycket med den här att göra.
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Madick skrev:
Ja precis, barnets bästa är formuleringen. Men VEM bestämmer vad som faktiskt ÄR det bästa för barnet?

Det är sociala myndigheter och slutgiltigt Länsrätten, Kammarrätten och Regeringsrätten.

Och där säger man att man ser till barnets bästa, och följer FN: konventionen.
Men som jag skrev i en annan tråd, det beror också på vilken åklagare man har, eller vilken stjärnadvokat som företräder.

Verkligeheten och det som vi som åskådare ser och tycker, stämmer inte alltid överens med lagstadgar och domar.
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Hade jag följt senaste TR domen angående min sons umgänge hade jag varit galen.
Tack gode gud att HR ändrade den blixtsnabbt. Det är inte så självklart att de dömer utifrån barnets bästa har jag lärt mig nu.
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

FannyN skrev:
Hade jag följt senaste TR domen angående min sons umgänge hade jag varit galen.
Tack gode gud att HR ändrade den blixtsnabbt. Det är inte så självklart att de dömer utifrån barnets bästa har jag lärt mig nu.

Fast HR ändrade väl domen till sonens bästa eller? Så då vann ju sonen till slut iallafall... :D
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

mimus skrev:
Det är sociala myndigheter och slutgiltigt Länsrätten, Kammarrätten och Regeringsrätten.

Och där säger man att man ser till barnets bästa, och följer FN: konventionen.
Men som jag skrev i en annan tråd, det beror också på vilken åklagare man har, eller vilken stjärnadvokat som företräder.

Verkligeheten och det som vi som åskådare ser och tycker, stämmer inte alltid överens med lagstadgar och domar.

Fast i en rättegång angående vårdnad och umgänge så finns det ju ingen åklagare, utan det är endast föräldrarnas ombud som är med.
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Ja, ombud heter det.

I vilka fall är det som barnet har ett eget ombud?
Annars är det familjerätten som träffar båda föräldrarna, var och en för sig, tillsammans med barnet,
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

mimus skrev:
Ja, ombud heter det.

I vilka fall är det som barnet har ett eget ombud?
Annars är det familjerätten som träffar båda föräldrarna, var och en för sig, tillsammans med barnet,

Som jag förstått det så ska det enligt den nya lagen kunna påtalas att barnet ska ha ett eget ombud vid vårdnads- o boendetvistemål... Men jag är inte helt säker på hur det funkar...

Familjerätten har ju heller inget att göra med rättegången i tingsrätten, mer än att tingsrätten kan döma till en utredningen som sköts av familjerätten. Man kan oxå söka hjälp hos familjerätten innan man tar det till TR, för att på den vägen försöka reda ut problemen...
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Just det, glömde tillägga under utredningstiden.

Oj, vad slarvig jag är.
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

mimus skrev:
Just det, glömde tillägga under utredningstiden.

Oj, vad slarvig jag är.

Ingen fara... jag tog lotion på tandborsten imorse istället för tandkräm.... Det kallar jag slarvigt... :rofl:
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Kamomilla skrev:
Det jag undrar är när det ska dömas vite för att en pappa INTE hämtar sitt barn när han ska, TROTS dom från familjerätten!
:angel: :angel: :angel:

Familjerätten är inte en domstol och utfärdar inga domar.

Det finns inget stöd i lagen för att straffa föräldrar som inte tar hand om sina barn.
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Kristin80 skrev:
Om det finns dom på sexuellt utnyttjande så döms det väl ändå inte till umgänge??? Iallafall inte utan kontaktperson,hoppas jag....

Jodå. :(

...............
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Det jag menade var att när det finns dom på att pappan SKA hämta barnet och mamman inte följer domen så kan det begäras handräckning av polis o dyl. och även utdömas böter.

Men om det finns samma dom i botten om att pappan SKA ha barnet och han inte följer domen? Varför går det inte då att få samma hjälp?

Varför döms det annorlunda?
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Som jag skrev tidigare finns det inget stöd i lagen för att tvinga föräldrar att umgås med sina barn, däremot måste boendeförälder enligt lag se till att underlätta umgänget med den förälder barnet inte bor med, oavsett om man har enskild eller gemensam vårdnad.

Det döms alltså annorlunda på grund av hur lagstiftningen ser ut.
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Kamomilla skrev:
Det jag menade var att när det finns dom på att pappan SKA hämta barnet och mamman inte följer domen så kan det begäras handräckning av polis o dyl. och även utdömas böter.

Men om det finns samma dom i botten om att pappan SKA ha barnet och han inte följer domen? Varför går det inte då att få samma hjälp?

Varför döms det annorlunda?
Önskar att de på samma gång kunde döma att försörjningsplikt gäller bägge föräldrarna så inte "pappan" kommer undan med att betala minimum i underhåll! :mad: :devil: :mad: :devil: :mad: :devil:

Fy :devil: för karlar som varken vill träffa sina barn eller ens orkar ge dem en födelsedagspresent när de fyller år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 945
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 264
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 263
Senast: krambanan
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp