Umgängessabotage, verkställighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Vet inte vad som menas med att bli kvarskriven...

Jag trodde du visste fall där det blivit fastställt i domstolar om umgänge fast att det finns en dom på sexuellt utnyttjande...

Finns så många fall där umgängessabotage tagits i system för att hämnas på den andre föräldern... Är i dessa fall den här domen är ett glädjebesked....

Är själva domen jag är glad åt... Är det någon som förstår?
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Jag jublar inte heller förrän jag vet mer av vad som ligger bakom - har du läst "När blodsband brister"? Det handlar om en tjej som kämpar för sitt barn som pappan förgriper sig på, men eftersom ingen har kommit på honom så döms dom till umgänge och hon får vitesbelopp utställt för "Han är ju så trevlig". Han är pedofil ändå och inte speciellt trevlig när andra inte är i närheten...
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Visst är det bra med domen, OM det är så att mamman saboterat för att hon vill hämnas på pappan! Men det vet vi inte med den info vi fått här.

Kvarskriven betyder att INGEN har ens uppgifter utom chefen på skattekontoret (eller nåt sånt) på den ort man tidigare bodde. Man är "raderad" typ.

Här är ur lagtexten:
"16 § En person som av särskilda skäl kan antas bli utsatt för brott, förföljelser eller allvarliga trakasserier på annat sätt, får vid flyttning medges att vara folkbokförd på den gamla folkbokföringsorten (kvarskrivning). Kvarskrivning kan ske endast efter ansökan från den enskilde.
Kvarskrivning får medges endast om den enskildes behov av skydd inte kan tillgodoses genom besöksförbud eller på annat sätt.
Kvarskrivning får även avse den utsatte personens medflyttande familj. Lag (1997:989)."
 
Senast ändrad:
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Skulle också vilja veta varför innan jublet kommer.

Har läst och hört alldeles för många skräckhistorier för att tro att man som mamma bara glatt låter det gå såpass långt utan att något hänt...
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

har precis läst den boken,man blir tokarg och ledsen,det går ju så himmla långt också och soc verkar inte ta det på allvar heller...:(
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Zaria skrev:
Skulle också vilja veta varför innan jublet kommer.

Har läst och hört alldeles för många skräckhistorier för att tro att man som mamma bara glatt låter det gå såpass långt utan att något hänt...

Då måste jag tyvärr informera dig att det inträffar.
Men jag lovar att mammorna inte gör det glatt....

Det är så svårt att veta sanningens substans över att vissa föräldrar umgängesvägrar.
Jag ska inte säga att det är vanligt, med det är förekommande att just kvinnor i skilsmässor förvägrar männen umgänge just pga misstänkta övergrepp för att/eller att barnen beter så väldigt konstigt vid tillbaka lämnandet.

Skilsmässor i sig är svårhanterade för barn, skilsmässor som sker i hat och bråk är ännu svårare.
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

med det är förekommande att just kvinnor i skilsmässor förvägrar männen umgänge just pga misstänkta övergrepp för att/eller att barnen beter så väldigt konstigt vid tillbaka lämnandet.

Fast jag tänkte mer på föräldrar som nekade umgänge helt utan misstankar,utan bara för att jävlas med pappan typ "lämnar du mig har du förverkat rätten till barnen också"

Misstänker man övergrepp eller att barnen blir väldigt konstiga efter umgänge så är ju det iaf en anledning till att inte lämna ut barnen.

Fast jag ser nu att jag utryckte mig ganska otydligt.

I detta fallet som tas upp i denna tråden har det ju gått väldigt långt i umgängesvägrandet, gör verkligen mammor så bara för att jävlas? Det är ju om inte annat ett ganska saftigt belopp att betala bara för att man vill bråka...Fast iofs det finns folk till allt...:crazy:
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Och jag kanske var otydlig. :angel:

Jag tror det hotas med det, ja, även om det inte går till umgängesrättegång.

Ja, det hade gått väldigt långt i detta fall som togs upp, och jag har lärt mig att det är svårt med lösryckta meningar eller i detta fall, en dom utan att man vet bakgrunden.

Jag tror, att är man övertygad om att det har hänt något under umgänget, så går man så långt, oavsett vad som har hänt, eller även om inget hänt alls.

Och jag tror även att de föräldrarna inte mår så bra....

Du förstår säkert min andemening.

BTW kram på dig!!
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Det jag undrar är när det ska dömas vite för att en pappa INTE hämtar sitt barn när han ska, TROTS dom från familjerätten!
:angel: :angel: :angel:
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

MosterMia skrev:
Man får väl hoppas att hon inte hade något "skäl" till att hålla sit barn borta från fadern, för barnets skull... har läst om alldeles för många barn som blivit sexuellt utnyttjade av sina fäder, och dessa har ÄNDÅ får umgängesrätt med barnet.... :cry:
Det var precis det som jag syftade på.

Jag har en avlägsen bekant som tvingades lämna sitt barn till barnets far pga av tingsrätten dömt umgänge, medan barnet berättar hela tiden om övergrepp när h*n kommit hem.
 
Senast ändrad:
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Ja jag blev så arg att jag inte riktigt visste vad jag skulle ta mig till och behövde lite långa promenader för att inte ta ut det på någon oskyldig.
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Kristin80 skrev:
Är det någon som förstår?

Jag förstår dig mer än du anar, tro mig.

Min sambo har en son där mamman förvägrade honom kontakt på de mest absurda påståenden (ej sexuellt uttnyttjande) men därutöver hela registret på vad en mamma kan hitta på för att hämnas på sitt ex.

Hon körde med så mycket lögner och soc svalde hela betet och ansåg min sambo att vara rent livsfarlig för sin son.

Sedan kom jag och min dotter med i bilden, och soc fick upp ögonen + en kontaktperson som verkligen såg att allt handlade om mammans känslor gentemot pappan.

Mamman kunde inte linda alla runt sitt lillfinger längre och nu blev det om möjligt ännu värre för sonen, för nu hade mamman tappat kontrollen och makten en gråtande mamma verkligen kan ha.

Mamman hade hållt på så mycket hon orkade med att umgänges sabotera trots att Tingsrätten hade beslutat att umgänge skulle ske. Tillslut så bad vi om vitesföreläggande genom Hovrätten och hon blev dömd till högsta beloppet vite vid förvägrande av umgänge + att betala sambons rättegångskostnader.

Nu började hon bete sig illa riktigt illa, tex gapade och skrek när umgänge skulle ske inför barnet som givetvis mådde så otroligt dåligt bla eftersom denna lilla 3.5 åring trodde att mamma blev ledsen/arg/"galen" då det var HAN som skulle ha ett umgänge och då var det ju självklart i hans ögon hans fel. Denna gången hade mamman vite på sig och "var tvungen att lämna sonen" och kastade - ja, med luftfärd - pojken i knät på kontaktpersonen :(

Pojken var helt otröstlig och bara skrek och grät och gjorde illa sig själv bla genom att slå huvudet i väggen och det gick inte att få kontakt med honom längre mer än för små sekundsnabba stunder. Vi bröt umgänget efter ca 5 min för pojkens bästa.

Mamman lade in om umgängesstopp hos Tingsrätten och påbörjade ännu mer lögner, men nu hade hon snavat så mycket på sina tidigare lögner så ingen trodde henne längre. Hon ville även ha vitesföreläggandet upphävt vilket hon inte fick.
Tingsrätten tillfrågade Bup om de ville ta sig an detta komplicerade fall, och de accepterade det. Och det var framför allt pojkens räddning, för även de såg var problemet låg dvs hos mamman som inte kunde hantera denna situation. De jobbade med mamman väldigt intensivt och nu är det umgänge mellan sonen och min sambo igen, om än hos mammans släktingar och mamman skall vara på en annan ort.

Släktingarna klarar detta jättebra, och har jobbat med sig själva för att få umgänget att fungera och det gör det :) :) Äntligen, för pojken är nu drygt 4 år och pappa och son känner inte varandra pga av en mamma som inte har förmågan att se att hennes hämndaktion mot pappan skadar deras son.

Så jag håller bara med dig i din glädje.

Ni som genast börjar att missförstå syftet med denna tråd, försök att förstå att det finns så många pappor som närapå står utan någon som helst kontakt med sina barn för att en mamma inte kan acceptera att förhållandet inte blev som de tänkt sig, som i detta fall när min sambo inte ville gifta sig och bilda familj med henne.

Kan de som inte varit i denna sits som min sambo och många andra pappor med honom vekligen förstå hur det är att ha ett barn som man inte känner, kan det bara finnas något värre?


Kan tillägga att mamman i detta fallet såg till att kondomer sprack (ja, hon har berättat det för andra och vi har fått reda på det, detta gjorde hon redan efter 2 månader för att hon desperat ville bli gravid och gifta sig) och min sambo började vid den tidpunkten förstå att detta inte var kvinnan i hans liv.
Mamman är en mycket bortskämd person, som är van att få som hon velat och har manipulerat sin omgivning i så gott som hela sitt liv. Nu gick det inte längre, för nu använde hon sig av fel "vapen". Hon använde sig av ett barn.
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Jag tycker domen är JÄTTEBRA, men bara OM det är så att det verkligen var en saboterande mamma, och inte ett av fallen där det faktiskt handlar om en pappa som inte behandlar sin familj som han skulle.

Med den lilla info som framkommit om det aktuella fallet så har jag ingen lust att jubla.

Det som är positivt är ju att det kanske får andra saboterande mammor att tänka till. Men samtidigt gör det det svårare för de som verkligen har problem.

Lögnare och saboterare förstör alltid för andra, oavsett hur det går.
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Tack ´White eagle... Var precis dit jag ville komma...
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Kristin80 skrev:
Tack ´White eagle... Var precis dit jag ville komma...
Det förstår vi. Men HUR vet du att så var fallet i det du jublade över? Att det inte var ett fall där mamman faktiskt hade anledning att undanhålla barnet?
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Kristin80 skrev:
Tack ´White eagle... Var precis dit jag ville komma...

Det förstod jag med, men håller med madick, här vet vi inget om bakgrunden.

Kan du inte länka från det forumet så vi får läsa.
I övrigt så är det sådana fall som WE beskrev som jag har erfarenhet av, därför blev jag blev jag inte förvånad över domen.

Tyvärr så far barnen mycket illa, och som jag skrev ovan, så mår inte de här kvinnorna speciellt bra, vilket fallet WE skrev om bevisar.
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Madick skrev:
Det förstår vi. Men HUR vet du att så var fallet i det du jublade över? Att det inte var ett fall där mamman faktiskt hade anledning att undanhålla barnet?
Läs inlägg nr 15!
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

WE förstod vad jag menade och har tydligen läst ALLA inlägg jag skrivit....
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Kristin80 skrev:
Läs inlägg nr 15!
Kristin80 skrev:
Jag bryr mig inte så mycket om just det här fallet, utan är mest glad för domen... Den bevisar ju att umgänges sabotage inte är accepterat....
Och hur sjysst är det om det råkar vara så att i just den domen du faktiskt jublar över, så är det äkta våld inblandat?

Jag tror faktiskt INGEN här säger emot att det är bra att sådana som saboterar går fria, tvärtom så ju fler såna det är som "åker dit" destå bättre. MEN... då ska man verkligen vara helt helt helt säker på att det verkligen är "bara" sabotage.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 945
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 264
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 263
Senast: krambanan
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp