Umgängessabotage, verkställighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

Kristin80

Läste nyss nåt kanon.... En mamma har blivit dömd att betala 40000 kr i vite + pappans rättegångskostnader på 8000kr.... för att hon hindrat umgänge mellan barn o pappa trots domar från TR o Svea Hovrätt.... :bump: :bump: :banana: :banana:
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Jag skulle vilja veta bakgrunden till varför hon hållit undan barnen från deras far innan jag jublar.
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Förmodligen inte på så starka grunder eftersom både TR o övriga instanser dömt till umgänge...
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Är det något du kan länka ut, eller informera om vart du läste?

Nyfiken då det inte är en helt ovanlig dom.
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Man får väl hoppas att hon inte hade något "skäl" till att hålla sit barn borta från fadern, för barnets skull... har läst om alldeles för många barn som blivit sexuellt utnyttjade av sina fäder, och dessa har ÄNDÅ får umgängesrätt med barnet.... :cry:
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Är den inte ovanlig? Det trodde jag... vet du fler fall där det dömts såhär... nyfiken....
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Om det finns dom på sexuellt utnyttjande så döms det väl ändå inte till umgänge??? Iallafall inte utan kontaktperson,hoppas jag....
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Det behöver ju inte finnas någon dom.
Det händer faktiskt att rätten inte tar den ena förälderns oro om att barnet far illa på allvar.
Sen finns det såklart även tillfällen när en förälder oförskylt anklagar motparten för övergrepp för att förhindra umgänge.
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

De fallen jag läst om (dagspress och självbiografiska böcker) tror jag inte att det funnits några domar. Ska inte säga för mycket, eftersom det var ett tag sen jag läste det...

Men se bara på han den där gubben som satte på sin dotter under massa år och gjorde henne gravid två gånger! Hemskt att sånt kan inträffa under näsan på alla runt omkring dem...

(nu var det inte detta tråden handlade om från början, ursäkta :crazy: Skyller på att jag är svammlig efter en lång dags jobb)
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Det jublar jag inte heller över utan att veta mer. Har läst om alldeles för många fall där barnet HAR farit illa, men domstolen ändå tvingar till enskilt umgänge för pappan!
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Jo visst är det hemskt...

Men jag hör till den sortens människor som tycker alla är oskyldiga tills motsatsen bevisats....

Finns så många olika sätt att kunna bevisa att ett sexuellt utnyttjande skett... Man måste tro på att domstolarna hittar sanningen....
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Har du några länkar till dom fallen? Jag har faktiskt inte hört talas om det...
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Kristin80 skrev:
Är den inte ovanlig? Det trodde jag... vet du fler fall där det dömts såhär... nyfiken....

Jag vet flera, men så möter jag dem via mitt jobb.
Därav var jag nyfiken på denna dom, därför att jag kan med stor säkerhet säga att det ligger mycket konflikter och smärta bakom.

Och det är svårt att uttala sig utan bakgrund. Därav är jag nyfiken på just denna info
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Allvarligt? Börja med att läsa Gömda, Asyl och Mias Hemlighet. Sen hittar du nog tidningsartiklar och annat som du missat tidigare.
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Jag bryr mig inte så mycket om just det här fallet, utan är mest glad för domen... Den bevisar ju att umgänges sabotage inte är accepterat....
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Madick skrev:
Det jublar jag inte heller över utan att veta mer. Har läst om alldeles för många fall där barnet HAR farit illa, men domstolen ändå tvingar till enskilt umgänge för pappan!

Men ofta i sådana fall har det inte kunnat bevisas till 100% exakt av vad barnet farit illa av.
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

mimus skrev:
Jag vet flera, men så möter jag dem via mitt jobb.
Därav var jag nyfiken på denna dom, därför att jag kan med stor säkerhet säga att det ligger mycket konflikter och smärta bakom.

Och det är svårt att uttala sig utan bakgrund. Därav är jag nyfiken på just denna info

Hittade informationen på ett annat forum....
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Madick skrev:
Allvarligt? Börja med att läsa Gömda, Asyl och Mias Hemlighet. Sen hittar du nog tidningsartiklar och annat som du missat tidigare.

Syftade på domar.... man är ju trots allt oskyldigt tills motsatsen bevisas.... Jag var intresserad av fall med domar, där umgänge ändå är aktuellt...
 
Sv: Umgängessabotage, verkställighet

Kristin80 skrev:
Syftade på domar.... man är ju trots allt oskyldigt tills motsatsen bevisas.... Jag var intresserad av fall med domar, där umgänge ändå är aktuellt...
Du har själv inga fakta om domen du kommer med, men vill att jag ska leta upp aktuella domar?

I slutet av Mias Hemlighet finns autentiska brev från förtvivlade kvinnor. Bl.a. en som lyckats bli kvarskriven, men familjerätten har tvingat fram att pappan ändå ska ha umgängesrätt med barnet... Har det gått så långt att man blir kvarskriven lär det finnas bevis för att det pågår våld i hemmet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 945
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 264
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 263
Senast: krambanan
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp