Umgängesföräldern flyttar

Kamomilla

Trådstartare
Vad är det som gäller då?

Har h*n någon skyldighet att meddela boföräldern sin nya adress? Vet att h*n inte hade det tidigare (mitten på 90-talet), men är det fortfarande så att h*n kan flytta och kräva att få ha barnet när boföräldern inte vet var h*n bor?
 
Sv: Umgängesföräldern flyttar

Ingen aning! Men själv skulle jag inte gilla det läget att umgängesföräldern bor på för mig "hemligt ställe". Låt vara om det är oavsiktligt eller avsiktligt. Men jag vill iallfall veta var mitt barn finns.


Gira :banana:


Ropar på GÖREL -kan du något om det här?
 
Sv: Umgängesföräldern flyttar

Rent juridiskt sett finns det ingen som tvingar en förälder att uppge sin adress till den andra föräldern.

Folkbokföringsregistret lämnar ut adresser till alla som inte har skyddat adress. Så kan man lösa problemet rent praktiskt. Däremot moraliskt sett tycker jag att det är nonchalant och hänsynslöst att inte lämna ut sin adress till den andre föräldern.
 
Sv: Umgängesföräldern flyttar

Nu är det ju itne ditt fel att det är så, men min första tanke om det här är: Gud vad korkat!

Vet du varför man inte kan tvinga förädldrarna att uppge adressen?

*ser en massa olika "skräck"scenario framför mig*:eek:
 
Sv: Umgängesföräldern flyttar

Kan boföräldern vägra att lämna barnet till umgängesföräldern om den nya adressen inte uppgetts?

Umgängesfäråldern får ju automatiskt reda på boförälderns nya adress då den måste "godkänna" flytten.

Har själv fått reda på att pappan flyttat när den store sonen kommit hem därifrån, visserligen inom samma "byhåla" men själva principen....
 
Sv: Umgängesföräldern flyttar

Det finns ingen lagparagraf som tvingar en förälder att uppge adressen för den andre föräldern, inte ens om man har gemensam vårdnad.

Skulle det hända i ditt fall kontaktar du folkbokföringen och får ut adressen därifrån!
 
Sv: Umgängesföräldern flyttar

Som boförälder kan man vägra att lämna barnet för umgänge om man befarar att barnet kan tänkas fara illa hos den andre föräldern. Däremot tycker jag att det är i gränslandet om man vägrar som utpressning mot den andre föräldern. Då sänker man sig lite till samma nivå.
 
Sv: Umgängesföräldern flyttar

Och det är skattemyndigheten man ska kontakta då? Som du säger, det är ju offentliga uppgifter så det tar ju bara några minuter att få reda på.

I mitt fall tror jagi nte att det skulle hända, det är han för dum för. Men det finns ju så många andra föräldrar som stälelr till med problem för varandra.
 
Sv: Umgängesföräldern flyttar

Och det är skattemyndigheten man ska kontakta då? Som du säger, det är ju offentliga uppgifter så det tar ju bara några minuter att få reda på.

I mitt fall tror jagi nte att det skulle hända, det är han för dum för. Men det finns ju så många andra föräldrar som stälelr till med problem för varandra.

:rofl: ;)

Man ringer bara till skattemyndigheten och frågar var en person bor:)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok De skriver att skadan är preskriberad men jag har inte anmält nåt som hände utanför preskriptionstiden. Har knappt 5 månader på mig att...
Svar
13
· Visningar
997
Senast: Bexzor
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Queen
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
439
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
7 957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp