Ultimat spårhund?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 19815
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 4 001
R

Raderad medlem 19815

Jag har precis börjat en spårkurs och är, fylld av nyhetens behag, sugen på att någon gång tävla apellen. (vi får väl ser hur det går...;))

Jag undrar om det är så att det finns vissa hundraser som är bättre lämpade än andra för denna tävlingsgren? I så fall varför? Är det exempelvis lättare att lyckas med en brukshund än en jakthund?

Har frågat min instruktör, han sa att alla raser har lika stor chans att lyckas bra men verkade inte helt bensäker.

(jag menar nu endast spårdelen och inte lydnaden).

Sv: Ultimat spårhund?

För att överhuvudtaget bli en bra spårhund krävs spårintresse. Det finns det mer av hos vissa raser än andra. Sedan riktas ju detta spårintresse mot något. En jaktras är troligen mer benägen att spåra vilt än människa medan bruksraserna avlas för det motsatta. Ska man då köra bruksspår är nog en brukshund att föredra. Det ligger ju sedan apporter i spåret och då skadar det inte med föremålsintresse.

En ras som inte avlas med vare sig spårintresse eller föremålsintresse i åtanke har det svårare.

Jag tror absolut att en bruksras är mer lämpad än en jakthund inom bruksgrenen spår. Det är ju inte bara spår utan också lydnadsbiten. Och att få till snygga lydnadsmoment med en jämthund, bayersk viltspårhund eller annat är kanske inte det lättaste.

Men vad vet jag. Men hade jakthundarna varit exemplariska på personspår och lydnad så hade man nog sett dom på appellplanen.

Ah missade det sista du skrev.

Jag tror iallafall att bruksraser (eller andra sällskapshundar som kanske inte är så rastypiska?) är det optimala för bruksspåren. Det är personspår och inte vilt hunden ska gå på.

Den tråden hade jag helt missat. Tack!

För att överhuvudtaget bli en bra spårhund krävs spårintresse. Det finns det mer av hos vissa raser än andra. Sedan riktas ju detta spårintresse mot något. En jaktras är troligen mer benägen att spåra vilt än människa medan bruksraserna avlas för det motsatta. Ska man då köra bruksspår är nog en brukshund att föredra. Det ligger ju sedan apporter i spåret och då skadar det inte med föremålsintresse.

En ras som inte avlas med vare sig spårintresse eller föremålsintresse i åtanke har det svårare.

Ok, det var ungefär så jag tänkte.

Jag tränar lydnad med min borderterrier, hon tycker att det är kul och hon är kvick och fattar snabbt. Jag kan tänka mig att de raserna du nämnde inte är lika lämpade till lydnad som små kvicka jakthundar.

Än så länge går min gärna på personspår men det kanske ändras om vi spårar i viltrika marker. Hoppas inte det...

Så om man har en hund med följande egenskaper:

- spårintresse
- växlar inte över på vilt
- föremålsintresse (naturligt eller uppjobbat)
- förutsättningar för lydnadsmomenten

Så har man bra chans att lyckas, det hänger egentligen bara på träningen?

(jag pratar inte om mig själv nu, är bara nyfiken rent allmänt)

Det är inte så inom spåret som inom vissa andra grenar, att en del raser har fördelar såsom ex i rapport och sök där snabba bc's har fördelar framför rottweilers?

Jag tänker ex att vissa raser kanske spårar på ett särskilt sätt som premieras inom tävlingsgrenen personspår, exempelvis extra snabbt eller långsamt och därför ligger närmre/längre ifrån "idelspårtiden" eller att vissa slår mer eller mindre eller liknande?

Det beror på vilken spårform du tävlar. I svenskbrukset är det enda som räknas att hunden hittar alla apporter inom utsatt tid. Hur det görs är mindre viktigt. Där fungerar alla raser som har spår- och föremålsintresse och samarbetsvilja/livlighet (för lydnaden). BC, Schäfer och liknande har fördelar i lydnaden på grund av högre temperament och hastighet, men i spåret är det samma.

Inom BSL, BSP och övriga internationella sporter så premieras ett noggrant spårarbete där man får poängavdrag för slag i spår och liknande. Där är en spårnoga hund en fördel, men även lydnaden är petig. En hund med tryck i, me3n som ändå håller ihop är att föredra. Man ser mest Schäfrar i de här grenarna.

Aha!

Det förklarar ju varför man ofta har olika inlärningssätt inom brukset resp. IPO.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka