Ua på besiktningen sedan halt?

Mish

Trådstartare
Förra veckan köpte jag en ny häst.
På onsdagen besiktigades den av min veterinär och jag var själv med, den gled igenom allt utan minsta anmärkning.

Dagen efter bes. hemma hos mig markerar hästen på höger fram på volt i trav. Den är inte jätte halt men man ser klar skillnad på rörelserna i höger och vänster varv.

Det blir liksom hackigt till höger, det kan se rent ut ngr steg för att sedan komma tillbaka några hack. Men han är inte så halt så att min mamma kan se det med den lilla kunskap hon har om hästar.

Han är inte varken svullen, öm eller varm ngn stanns på benet/hoven.

Kan böjprovet ha orsakat en försenad reaktion?
Imorgon kommer hovslagaren ut för att kolla efter öm het i sulorna osv. Kanske hon kan hitta ngt.

Annars är det ngn som varit med om att en häst som varit ua reagerat i efter hand?:crazy:

Sv: Ua på besiktningen sedan halt?

Transport sträckan var på 15min och han hade skydd runt om, känndes inte heller som att han rörde runt där inne?

Tänkte också att det kanske kunde vara en vrickning första dagen i nya hagen, men blir de inte svullna / varma då?

Tänkte också att det kanske kunde vara en vrickning första dagen i nya hagen, men blir de inte svullna / varma då?

Det behöver inte bli värme och svullnad vid en vrickning. Min häst vrickade sig för några år sen och han vara varken varm eller svullen.

Är du säker på att den inte fått ngt smärtstillande inför besiktning? Togs det blodprov för att kolla det på besiktningen? Jag tycker inte det är normalt att den reagerar dagen efter om den gått UA på böjprov. Ja såvida den inte har vrickat sig såklart.

Som jag ser det finns det två förklaringar antingen har den fått smärtstillande inför besiktningen eller så har den skadat sig i sin nya miljö. Har du pratat med veterinären som gjorde besiktningen? Har du pratat med försäkringsbolaget om den behandlats tidigare för någon skada? Har säljaren gott/dåligt rykte?

Alltså vet vet man väl aldrig.
Men bor i samma kommun och vet vilka säljarna är och de är även bekanta med min veterinär som jag litar på.

Säljarna har annars varit väldigt öppna och ärlig så har väldigt svårt att tro att de ska ha fifflat med ngt:crazy:

Longerades den under besiktningen ? Finns flera skador som inte syns på böjprov som kommer fram på böjt spår men om den longerades även på besiktningen så lär den ju ha hittat på något efter, dock tycker jag att du bums skall utreda vad det är för om det skulle vara en gammal skada så är det väldigt mkt enklare för alla parter att det kommer fram med en gång.

Ja den logerades på bes innan böjproven. Hästen är 5 och inte riden så jätte mycket.

Första steget blir hovslagaren imorgon, hittats inget där så rådfrågar jag med min vet som bes hästen hur man ska gå vidare och vad hon tror.

Känns bara så trist med ny häst som är oren redan första dagen :(

Har du pratat med försäkringsbolaget?

Det låter ju iofs som maximal otur i mina öron. Hästar är ju rätt duktiga på att skada sig och ett miljöombyte innebär alltid ett riskmoment. Hoppas att det inte är något allvarligt.

Ingår inte det i besiktning numera? Blodprov som sparas x månader om något skulle hända, så har det varit hos alla jag vart hos/pratat med/vet har köpt häst. Det "ingår" lixom, kanske skiljer sig från klinik till klinik men har för mig vid en besiktning jag var med på att det var standard nu.

Vet inte vad som gäller iår men förra året på vet besiktning så togs inga blodprov av dom jag vet som gjort det. (2 olika kliniker) Men om det införts som krav - kanonbra! det borde det verkligen vara. Finns så många som fuskar.

Men när har detta införts? det togs inte på klinik förra året heller som sagt på dom 3 hästar jag vet som klinikbesiktades förra året på två olika kliniker.

TS

Hur kändes hästen vid provridning och hur många ggr provred du?

Spontant skulle jag säga att den bara vrickat sig i hagen

Ingår inte det i besiktning numera? Blodprov som sparas x månader om något skulle hända, så har det varit hos alla jag vart hos/pratat med/vet har köpt häst. Det "ingår" lixom, kanske skiljer sig från klinik till klinik men har för mig vid en besiktning jag var med på att det var standard nu.

Som Bison sa så ingår det inte vid en gårdsbesiktning som standard, men såklart, om man vill ha det så tas ju blodprov. Dock vet jag större kliniker som tar blodprov som standard.

Till TS: Togs röntgenbilder av hästen? Jag hade ringt vetten som besiktigade hästen och pratat med h*n om vad som ska göras. En försenad reaktion på ett böjprov är inte troligt.

Det är väl upp till var och en att välja vad man vill ska ingå i en besiktning.

Jag skulle gissa på maximal otur. Tror inte att hästen fått smärtstillande (typ Butta, Metcam el Finadyne) effekten av den typen av preparat sitter i ett tag. Känns som att den isf inte skulle blivit halt än på några dagar-veckor.

Grattis till ny häst förresten-detta ger sig nog ska du se:)!

Ett försök att svara alla.

Jag har sett hästen 3 ggr innan köp och inte sett ngt konstigt. Vet all info om den från säljarna från de att den köpte de och de har varit väldigt ärlig så tror verkligen inte de har ngr ont.

Det gjordes en gårdabes, fick hästen till ett bra pris och kunde anv min veterinär
Samt vara med själv. Jag såg ju då att hästen verkligen inte hade ngr problem

Så nu håller jag tummarna för vrickning eller ömhet i sulorna då det blir bättre på vissa underlag.

Hovslagaren kommer idag och hittar hon inget får jag rådfråga min veterinär vad jag ska göra :)

Annars är det en otroligt trevlig häst som är lugn och snäll och man är ju väldigt ridsugen så hoppas på att det är ngt litet ;)

på alla dom besiktningar jag varit på så har det varit standard att hästen böjs i alla leder, man har lyssnat på hjärta osv, kollat tänder, kännt igenom hela hästen, longerings eller ridprov. sedan utöver det har man själv fått välja om man vill tex röntga. Blodprov har inte ingått i standardbesiktningen så det är ju ngt man fått lägga till själv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 104
Senast: Lavinia
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 078
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 256
Senast: lett
·
Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto på 10 år, som jag har haft i två år och pga olika personliga saker, så har hon ibland fått stå perioder...
Svar
9
· Visningar
5 124
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Vad heter färgen?
  • Ta över en vuxen katt. Ev Bengal?