Tvåmånaders samtal för mamman

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Är det fler som varit på ett sådant samtal? Var mest nyfiken på om det var något unikt för våran bvc eller om det var något rikstäckande. :)

/Timsetim
 
Sv: Tvåmånaders samtal för mamman

JAg tror att det är rikstäckande, de har ju upptäckt att det är väldigt många som är drabbade av förlossningdeprission och det är lättast att upptäcka vid den tiden. Bra att de försöker ha koll ialla fall! :)
 
Sv: Tvåmånaders samtal för mamman

ja här kom BVC-tanten hem till oss och frågade hur jag hade mått - jo förförligt sa jag, har haft konstanta gallstensattacker varje dag i en veckas tid nu och E har kolik och skriker hela dagarna... :angel:
 
Sv: Tvåmånaders samtal för mamman

Inte rikstäckande här i alla fall. Låter trevligt att få ett sånt samtal! Men här erbjuds inte ens föräldragrupp på BVC...finns inga resurser tydligen. Skittråkigt.
 
Sv: Tvåmånaders samtal för mamman

Lupin skrev:
Inte rikstäckande här i alla fall. Låter trevligt att få ett sånt samtal! Men här erbjuds inte ens föräldragrupp på BVC...finns inga resurser tydligen. Skittråkigt.

Föräldrar grupper finns det inga, och det här samtalet togs i samband med ett vikt och längd mättningstillfälle. Jag fick läsa igenom ett papper och svara på några frågor och sedan pratade vi lite om hur det var att vara mamma.
 
Sv: Tvåmånaders samtal för mamman

Här i växjö har de också samtal/fylla i frågeformulär......
 
Sv: Tvåmånaders samtal för mamman

Här finns det inget samtal för mamman.
Däremot frågar ju bvc-sköterskan ofta hur det är och sådär så är det något så kan man ju ta upp det med henne osv.
 
Sv: Tvåmånaders samtal för mamman

Jag har varit på sånt, för en vecka sen.

Och imorgon börjar föräldragruppen.
 
Sv: Tvåmånaders samtal för mamman

Nej, det känner jag inte igen att vi hade men man gick ju oftare till BVC första tiden.
 
Sv: Tvåmånaders samtal för mamman

Jag kan inte minnas något sånt efter Selma, men efter Signe och Allan har jag fått frågeformulär om detta.
För mig, som inte haft några bekymmer känns det lit eonödigt, ,en det är ju jättebra att de försöker hitta dem som är i riskzonen...
 
Sv: Tvåmånaders samtal för mamman

Enligt min BVCtant så ska alla förstagångsföräldrar i Sverige erbjudas föräldragrupp, dåligt att det inte är så hos er!

Vi har inget tvåmånaderssamtal, däremot är det en läkarundersökning hos bvc vid 2 mån. Föräldragruppen ligger lite nere nu under sommaren.
 
Sv: Tvåmånaders samtal för mamman

Hos oss finns heller inga direkta föräldragrupper, man kan få gå på massage om man vill (som förstagångare) (andragångare i mån om plats)...
det är verkligen jättedåligt här hos oss.
Som för oss som får andra (eller mer) barnet finns inget, anordnas inga barnvagnspromenader eller liknande, förr hade de babycafé i alla fall, en dag i veckan när en sköterska var med från bvc, ibland var det även ibjudna från tex försäkringsbolag eller liknande... men nu för tiden finns de tinget.
Jättetrist!!
 
Sv: Tvåmånaders samtal för mamman

Snurrfian skrev:
Jag fick läsa igenom ett papper och svara på några frågor och sedan pratade vi lite om hur det var att vara mamma.

Exakt så var det här också. Bm räknade poäng efter hur jag svarat och slutsumman var ett "bevis" för hur bra eller dåligt man mådde. Jag bestämde mig för att vara helt ärlig och kryssade i hur jag mått de dagar då det varit som sämst. Kan säga att mina poäng visade att jag skulle skickas till kurator! :crazy: Men efter att ha pratat så förstod hon att det inte var så farligt. Jag är VÄLDIGT bra på att ifrågasätta mig själv och är väldigt självkritisk, vilket gjorde att jag tog på mig mycket sådant som inte var mitt fel. Tex så var det mitt fel att Alice kaskadkräktes, hon gjorde det ju inte när sambon matade henne! Vilket inte var hela sanningen! :smirk: Ibland ser man bara det man vill se.

Vi har även föräldrarträffar med babymassage. Ligger på is nu under sommaren.

/Timsetim
 
Sv: Tvåmånaders samtal för mamman

ameo skrev:
För mig, som inte haft några bekymmer känns det lit eonödigt, ,en det är ju jättebra att de försöker hitta dem som är i riskzonen...

Absolut! Det är så lätt att bara svara att allt är bra när bm frågar i förbigående. För mig var det aldrig tal om någon depression men det var ändå skönt att få prata lite om och erkänna för sig själv att det kunde vara jobbigt ibland. Det är lätt att falla in i "duktig"-fällan.

/Timsetim
 
Sv: Tvåmånaders samtal för mamman

mino skrev:
Enligt min BVCtant så ska alla förstagångsföräldrar i Sverige erbjudas föräldragrupp, dåligt att det inte är så hos er!

.
Det finns föräldra grupper på öppna förskolan för första gångsföräldrar och jag tror att de inte vill konkurrera, tyvärr var det alldeles för rörigt i vårat liv när Elin var liten så jag orkade inte leta reda på öppnaförskolan för att sedan ta mig in i en grupp. Däremot nu när Fredrik föddes hade jag kunnat tänka mig det, men se andragångsföräldrar behövde inte ens försöka... Öppna förskolan tyckte jag var lite svårt, eftersom det är en liten stad känner nästan alla alla och det är väldigt låg inflyttning så jag kände mig mest utstirrad... Däremot Kyrkis där det är aktivering nästan hela tiden kändes bättre, och där stortrivs båda jag och ungarna! ;)
 
Sv: Tvåmånaders samtal för mamman

Ok. Låter ju inte så avancerat. Men inte ens det har hänt här!
 
Sv: Tvåmånaders samtal för mamman

Här ute i skogen har vi inget sådant.

Däremot fixade vår bvc tant en babymassage kurs på fem gånger och sen har vi kyrkis (även om det kändes lite tidigt första gångerna vi var där, nu ligger det i sommarvila)

Jenny
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
11
· Visningar
2 734
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 537
Senast: Squie
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 267
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 182
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp