Två checkfrågor!

Working

Trådstartare
Okej, en fråga om checkar igen...

Fransk sidocheck, vad är det? Läste om det i en gammal forumtråd för längesen, men får inte en enda träff när jag googlar. Heter det egentligen något annat? Är det tillåtet i Sverige.

Och en fråga till; Tycker man ser då och då i diskussioner om olika käkvarianter att folk har varit med om att käken har "knäckts". Har själv aldrig varit med om det, vad menas egentligen?? Är det själva checkremmen som går av, eller är det kindstroppen/kedjan? :confused:

// W

Sv: Två checkfrågor!

För mig har det varit hålen där bakstycket sitter ihop med bakstycket som gett upp de få gånger käken gått.

Och en gång själva kroken i selen.

Jag tror att både Wahlsten och FinnTack har med fransk sidocheck i sina kataloger, vet inte om de har webbversioner av katalogerna!

Vanligaste stället som checken går av vid är vid hålet där bakstycket är spänt i framstycket, ibland ger sig pinnen i spännet (dvs böjer sig och kryper igenom)!

Okej, nu fattar jag (tror jag). :idea: Sidokäk är ungefär som en nacktöm fast det inte är tömmen som löper genom "nackstycket" utan en käkrem, eller hur? Är det då samma sak som "nackkäk"?

Ser lite snällare ut än vanligt uppkäk som löper mellan öronen tycker jag, men det verkar inte användas så mycket, eller? Vet ni varför?

// W

Fransk sidokäk är nog inte lika lätt att knäcka om man har häst som vill göra det.

Det ska tydligen vara bra om de har problem med nacken!

Nackkäk har man mer för att förändra hur bettet verkar i munnen på hästen, man ska inte kunna dra ihop vinkeln mellan huvud och hals genom att dra i tömmarna!

Med fransk sidocheck förändrar du inte bettets verkan i munnen!

I Frankrike kan man ibland se att de har både ett vanligt framstycke och sidocheck, varför vet jag inte!

Bild pa fransk sidecheck? :)

Liknar det ett sadanthar sidecheck (dalig bild)
sidecheck.jpg

Senast ändrad:

Det där är väl vad man kallar stuptygel, som används på vanliga körhästar ibland, men det påminner ganska mycket om en fransk sidocheck för travkörning!

Ja, stuptygel heter det nog pa svenska. Vi kallar det Sidecheck har.

Globus har en variant av stuptygel, men den ar valdigt klumpig.

Om nagon har en bild pa den franska far ni garna lagga in.

Liknande trådar

Träning Idag har Kele passerat en rejäl milstolpe! Alldeles nyss fick hon sin tredje, och sista spruta cartophen i halsmuskulaturen på vä...
Svar
6
· Visningar
1 984
Senast: Fladde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka